Amazon.com-i aktsia tõusis läinud nädalal kõigi aegade rekordtasemele ilma ühegi pealtnäha mõjuva põhjuse või uudiseta. Mis on selle meeletu tõusu taga ja miks nähakse Amazoni maailma ühe võimsama ettevõttena?
- Amazon on suurim e-kaubandusfirma nii Saksamaal kui Suurbritannias. Foto: EPA
Maailma suurima e-kaubandusettevõtte Amazoni aktsia sulgus neljapäeval 876,34 dollaril, mis oli kolmas järjestikune rekordkõrge sulgemishind firma väärtpaberile. Tähelepanuväärne seejuures on asjaolu, et rekordid on tulnud ilma ühegi konkreetse ja positiivse uudiseta.
“Miks on Amazoni aktsia rekordtasemete juures, kuigi firma neljanda kvartali käive jäi kõigis kolmes segmendis analüütikute ootustele alla?” on küsimus, mida MKMi analüütiku Rob Sandersoni sõnul on kliendid temalt küsinud viimase viie nädala jooksul kõige enam.
Tuleb välja, et ühte kindlat põhjust ei ole, tegu on hulga väiksemate teguritega, mis töötavad koos jaeturu üldise arengusuunaga. Sandersoni sõnul on jaekaubandus kohutav sektor ja Amazon on investoritele alternatiiv.
Samale järeldusele jõuavad pea kõik ülejäänud Amazoni katvad analüütikud. Traditsioonilise jaesektori keerulised ajad ei tohiks üllatus olla enam kellelegi, kes uudiseid jälgib. Olukorda saab kokku võtta sedasi, et jaekaubandus on raskustes, e-kaubandus kasvab.
Ameerika Ühendriikides on eelmise aasta keskpaigast teatatud üle 1200 jaeketi poe sulgemisest. Cantor Fitzgeraldi analüütiku Youssef Squali sõnul kuulub sellest hulgast 390 poodi JC Penneyle, Macy’sele, Searsile ning Kmartile, mis hinnanguliselt tähendab 2,5 miljardi dollarilist võimalust teistele, eelkõige Amazonile. Seejuures tasub veel lisada, et JC Penney ja Searsi kohta kostub üha rohkem kuuldusi võimalikust pankrotist.
Amazon iseenda tapatalgute suurim võitja
Ekspertide sõnul on füüsilised poed juba aastaid e-kommertsi surve all, kuid nüüd paistab, et poodide sulgemise tempo kiireneb ning pankrotistunud jaemüüjate nimekiri pikeneb. Kuna Amazon on e-kommertsi valitseja siin- ja teispool Atlandi ookeani, siis nähakse just neid suurima võitjana.
“Amazon on iseenda tekitatud jaekaubanduse tapatalgute suurim võitja,” kirjutas kliendikirjas Stifel Nicolausi analüütik Scott Devitt, kes ühtlasi tõstis Amazoni aktsia hinnasihi 1025 dollarini ning soovitab seda osta.
Ja tõepoolest, oma veidi enam kui kahekümne tegevusaasta jooksul on Amazon investeerinud, arendanud ja vorpinud end e-kaubanduse liidriks. Maailma suurimas majanduses ehk USAs kuulub neile 36% online-turust, Euroopa suurimas majanduses ehk Saksamaal 40% ning Euroopa suurimal online-turul ehk Suurbritannias 27%. Uuringufirma GlobalData andmeil moodustasid internetiostud 15% kogu Suurbritannia jaeturust, mis on Euroopa suurim osakaal. Saksamaa oli nimekirjas 9%-ga teine.
Traditsiooniline jaekaubandus on õnneks või paraku raskustesse sattunud tarbijaharjumuste muutuste tõttu, mistõttu investorid võtavad oma raha sellest sektorist välja. Kuna Amazon on neid muutusi tugevalt kiirendanud, aga ühtlasi ka tänu selle suurim võitja, siis näevad investorid parima alternatiivina just Amazoni.
Mitte ainult e-kaubandusfirma
Olen varem kirjutanud
Wal-Marti püüdlustest käia ajaga kaasas ning lüüa läbi e-kaubanduses, kuid see on probleem, mis seisab kõigi jaekettide ees. Valem on neile teada: pakkuda madalaid hindu, laia valikut, suurepärast ostukogemust, madalaid või tasuta saatekulusid ja kiiret kohaletoimetamist. Paraku on seda lihtne defineerida, kuid keeruline ellu viia.
Ärge aga suhtuge Amazoni kui puhtalt e-kommerts ettevõttesse, sest nende ampluaa on lai ja aina kasvab. Kõige enam on tähelepanu saanud nende pilvetehnoloogiateenuste haru Amazon Web Services (AWS), mis kasvab kiires tempos ja on väga kasumlik. Stifeli analüütiku Devitti prognoosi kohaselt peaks AWSi käive sel aastal tõusma umbes 17 miljardi dollarini, mis tähendaks 40% kasvu. Tegu on pilveteenuste vaieldamatu turuliidriga, sest AWS on neli kuni viis korda suurem teisel kohal olevast Microsoft Azure’ist.
Lisaks investeerib Amazon tugevalt e-sporti, mis on veel lapsekingades ja kasvab tulevastel aastakümnetel tõenäoliselt uskumatus tempos. Amazon ostis 2014. aastal juhtiva online-mängude voogedastuse pakkuja Twitchi, nad integreerivad läbi AWSi ja arendavad mängumootorit Lumberyard, ostsid mängude platvormi Curse ja neile kuulub mänguarendusstuudio.
Rekordkõrge hind ei ole veel lagi
Eelmisel nädalal teatas firma, et toob turule Amazon Connecti, mis on pilvetehnoloogial põhinev kõnekeskuse platvorm, mis võimaldab firmadel loobuda ise keerulise klienditeenuste taristu rajamisest. Samuti tuli uudis, et Seattle’is avatakse uued toidupoed Amazon Fresh Pickup, kus inimesed tellivad veebis toidukaubad ära, määravad järeletuleku aja ning mööda minnes võtavad oma ostud kaasa.
Meedias enim kõmu tekitanud ja samuti kodulinnas Seattle’is alates detsembrist testitud kassadeta toidupoe kontseptsioon on esialgu veel arendamisel. The Wall Street Journali andmeil tekkis firmal tehnoloogilisi raskusi ja poe täielik avamine otsustati edasi lükata. Kuid siingi kuuleme, kuidas vaid Amazon testib ja arendab uusi lahendusi traditsioonilise poe muutmiseks, kuigi peaks olema teiste suurte jaekettide huvi luua midagi uut ja progressiivset elus püsimiseks ja eelise saavutamiseks.
Tulles lõpetuseks aktsia juurde, siis minu hinnangul ei tohiks rekordkõrge aktsia hind olla praegu peletav. Arvestades firma potentsiaali kasvada veelgi suuremaks Põhja- ja Lõuna-Ameerikas, Euroopas, Indias ja Lähis-Idas, võiks praeguses tempos argumenteerida, et 427 miljardi dollariline turuväärtus on isegi konservatiivne.
Amazoni aktsiat katvast 44 analüütikust 40 soovitab aktsiat osta, kolm hoida ja vaid üks müüa. Firma aktsia hinnasiht on 948 dollarit, mis viitab kõigest 8,2% tõusupotentsiaalile. Küll aga on viimaste päevade jooksul mitu analüütikut tõstnud Amazoni aktsia hinnasihti, ja tõenäoliselt tuleb tõstmisi veelgi. 1000 dollarit Amazoni aktsiale on juba haardeulatuses.
Seotud lood
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?