Donald Trumpist saab jaanuaris USA president ja sellega kaasneb hulk suunamuutusi USA majanduses ja energiapoliitikas. Investorid muretsevad, et see võib USA taastuvenergia lipulaevale Tesla Motorsile kahjulikult mõjuda, millega ma lähemal vaatlusel päris nõus ei ole.
- Milliseks kujuneb Tesla saatus Trumpi valitsusajal? Foto: EPA
Sel neljapäeval hääletavad Tesla ja SolarCity aktsionärid ühinemise üle ja ma olen üsna kindel, et aktsionärid kiidavad selle heaks. Selle tulemusel saab Teslast USA suurim katuse päikesepaneelide paigaldaja ning esimene suurtootja, kes pakub ka selle energia salvestamise võimalust spetsiaalsetesse akudesse.
Trump selgelt toetab fossiilsete kütuste kasutamist ja on lubanud suurendada selles sektoris loodavate töökohtade arvu. Ometi toetused päikeseenergiale tõenäoliselt Trumpi administratsiooni all ära ei kao, sest osad neist on osariiklikud ning teisi on toetanud vabariiklaste enamusega Kongress, ja praegu pole näha ühtegi põhjust, miks järsku otsustataks meelt muuta.
Tesla trumbid
New Yorgi miljardär on palju rääkinud protektsionistlikust majandusest, ähvardanud Hiinale ja Mehhikole kehtestada kõrged impordimaksud ja ähvardanud muuta või sootuks ära kaotada Põhja-Ameerika Vabakaubanduslepingu NAFTA. Kõigil neil juhtudel oleks Telsa iroonilisel kombel just suurim võitja.
Tesla tootmine ja koosteliin on pea täielikult Californias ja Nevadas ning päikesepaneelide tootmist kavatsetakse laiendada New Yorgi osariigis asuvas SolarCity tehases. Samas Tesla siseriiklikud konkurendid nagu Ford, General Motors ja Fiat Chrysler on kõik märkimisväärsel määral viinud tootmist nii Mehhikosse kui Kanadasse.
Igasugune protektsionistlik poliitika tuleks Teslale rohkem kasuks kui konkurentidele, kelle autod läheks kallimaks. Kui Trump peaks Hiinaga mingisugusesse kaubandussõtta astuma, siis sellest võidab samuti eelkõige Tesla, kelle jaoks Hiina pole praegu väga oluline turg. Teiste USA autotootjate jaoks on.
Isegi kui Trumpi administratsioon panustab naftasektori eelisarendamisse ja avatakse täiendavaid toornaftatorusid, siis musta kulla hind ei saa praeguselt 45 dollarilt märkimisväärselt allapoole kukkuda. Päikeseenergia ja taastuvenergia hind üldiselt jätkab tehnoloogia arenedes odavnemist ja selle osatähtsus majanduses saab ainult kasvada. See on vesi Tesla veskile.
Tarbijad tahavad ökonoomsemaid autosid
President Barack Obama pressis tugevalt, et autotootjad parandaksid efektiivsust, kuid Trumpi juhtimisel tõenäoliselt lükkuvad uued normid edasi või tühistatakse sootuks. See tähendab küll head maasturite ja kastikate tootjatele, kuid tehnoloogia arenedes inimesed muutuvad järjest hinnatundlikumaks bensiinipaagi hinna üle, eriti kui naabrimees saab tänu päikeseenergiale sama arvu kilomeetreid läbida pea tasuta.
Autotootjad võivad lõdvenevate normide üle rõõmustada, kuid reaalsus on see, et nad peavad endiselt pingutama ja keskmist kütusekulu alandama, kui tahavad kliente võita.
Minu loetletud argumendid on ratsionaalsed, aga nagu te isegi väga hästi teate, siis aktsiaturg ei ole ratsionaalne ja Tesla aktsionärid jooksevad praegu karjana ühes suunas. Tõenäoliselt mõnda aega on firma ümber negatiivne meelestatus Trumpi võidu tõttu, kuid pikas plaanis on mul raske näha, kuidas Teslal sellest midagi kaotada on. Pigem vastupidi.
Seotud lood
Eesti investorid pole veel avastanud Mehhiko aktsiaturgu, kus Trumpi ametisse vannutamise ning vastse USA presidendi väljaütlemiste tõttu on tekkinud mitu soodsat ostukohta.
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.