Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: riik lõhkus Edelaraudtee jõupositsiooni

    Valitsuse otsus jätta alates 2015. aastast Eestis raudteel sõitjaid vedama riigiettevõte Elektriraudtee monopoliseerib küll ajutiselt rongiliikluse, kuid tagab riigi raha senisest mõistlikuma kasutamise.

    Äripäeva hinnangul on positiivne, et lõpeb suurte dotatsioonide määramine Edelaraudteele. Nende kasutamise kontrollimine on riigile pikkade aastate jooksul üle jõu käinud.1998. aastast peale on riik Edelaraudteele maksnud kokku peaaegu 153 miljonit eurot, et see ettevõte hoolitseks Elektriraudtee kõrval reisijateveo eest raudteel. Riigi ja Edelaraudtee pikaajalise koostöö kestel on pidevalt olnud õhus kahtlus, et Edelaraudtee ei ole dotatsioone kasutanud sihtotstarbeliselt.
    2006 kirjutasime, kuidas Edelaraudtee tütarfirmad on pidevalt üksteisele võlgu, sellal kui firma saab aastas keskmistelt 140 miljonit krooni dotatsiooni. Kahtlus, et raha, mis läbib teekonnal mitu tütarfirmat, lõpuks kuskil omanikfirmade vahel salapärasel kombel hajub, on püsinud järgnevatelgi aastatel, kuid riigi võimuses pole seni olnud olukorda muuta. 2006 tunnistas majandusministeerium, et ettevõtte raamatupidamine ei võimalda dotatsiooni kasutamisest ülevaadet saada, ehkki sellealastele puudustele vihjas riigikontroll juba 2002.
    Vaatamata aeg-ajalt kõlanud kärpeähvardustele on dotatsioon Edelaraudteele aastate jooksul enamasti suurenenud, ühelt poolt eeldatavasti osava lobitöö tulemusena, teisalt aga põhjusel, et riik on olnud väljapääsmatus olukorras. Dotatsiooni maksmisest keeldumise korral oleks Edelaraudtee, kes on ühtlasi rongide omanik, saanud öelda, et ta sel või teisel liinil enam ei sõida, sest raha ei jätku. Ehk siis toimida nagu Saaremaa Laevakompanii, kes ähvardab sõitjateveo lõpetada, kui järgmine dotatsioonisumma ei peaks sobiva suurusega olema. Ning riigil ei oleks olnud võimalik täita oma ülesannet tagada sõitjatevedu.Nüüd aga on riigil tekkinud jõu õlg – uued rongid, mis on otsustatud kasutada anda Elektriraudteele. Šveitsis valmivad Stadleri rongid jõuavad Eestisse järgmisel ja ülejärgmisel aastal. Edelaraudtee ja riigi suhete keerulist tausta arvestades on arusaadav, et riik usaldab dotatsioone jagades rohkem riigiettevõtet, mille puhul on raha kasutamist kontrollida lihtsam.
    Edelaraudtee pahandamist, et valitsuse kaotab konkurentsi, ei saa tõsiselt võtta. Konkurentsi ei olnud ka siiamaani. Elektriraudtee ei olnud tegelikult Edelaraudtee konkurent, sest sõitis ainult lühikesi liine ja polekski pikemaid sõite teha saanud, sest ronge ei olnud. Pigem on kahetsetav, et olukord, kus riik ei suuda dotatsiooni kasutamist kontrollida, aga maksab seda ikka, on kestnud nii pikalt.
    See ei tähenda, et toimetus monopoliseerimise heaks kiidab. Hea on see, et riigi raha kontrollimatu kasutamine lõpeb, kuid sõitjateveo operaator tuleks siiski leida konkursi abil. Uus konkurss võib tulla 2018. aastal. Riik võtab vahepeal kolmeks aastaks reisijateveo korraldamise enda kätte ehk teeb selgeks, kui palju on seda äri vaja ikkagi doteerida. Uued rongid muudavad kogu kulubaasi ja muutunud olukorras oleks olnud ebamõistlik 2014. aastal Edelaraudteega lõppevat lepingut pikendada.  Edelaraudtee omaniku Marcel Vichmanni ärisid iseloomustab läbipaistmatus ja seetõttu on riigil mõistlikum senine koostöö lõpetada.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti indeks tõusis jõudsalt
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.