• OMX Baltic−0,27%303,1
  • OMX Riga−0,17%869,43
  • OMX Tallinn0,35%1 994,9
  • OMX Vilnius0,3%1 195,7
  • S&P 5000,58%5 663,94
  • DOW 300,62%41 368,45
  • Nasdaq 1,07%17 928,14
  • FTSE 100−0,32%8 531,61
  • Nikkei 2251,47%37 469,66
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,63
  • OMX Baltic−0,27%303,1
  • OMX Riga−0,17%869,43
  • OMX Tallinn0,35%1 994,9
  • OMX Vilnius0,3%1 195,7
  • S&P 5000,58%5 663,94
  • DOW 300,62%41 368,45
  • Nasdaq 1,07%17 928,14
  • FTSE 100−0,32%8 531,61
  • Nikkei 2251,47%37 469,66
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,63
  • ST
  • 21.06.21, 09:00

Bolt: rohepöörde aluseks on jätkusuutlik mõtlemine kui ettevõtte üks põhiväärtuseid

Möödunud aastat võiks võrrelda pika misjoniretkega, mil koputasime erinevate Bolti osakondade ustele ning püüdsime enda “rohekuulutusele” järgijaid leida. Seda suurem on rõõm, et tänaseks oleme leidnud hulga kaasarääkijaid — võib öelda, et isegi evangeliste — erinevatest Bolti meeskondadest üle kogu maailma. Oleme jõudnud kollektiivsele arusaamisele, et jätkusuutlikkus peab olema põimitud äristrateegiasse, tootedisaini ning organisatsioonikultuuri rohujuuretasandil.
Bolt: rohepöörde aluseks on jätkusuutlik mõtlemine kui ettevõtte üks põhiväärtuseid
Rohetiigri pilootprogrammiga liitumise eel olime teinud esimesed sammud Bolti kui ettevõtte süsinikujalajälje vähendamiseks. 2019. aasta septembris lansseerisime rohestrateegia nimega Green Plan, mille raames tegime kõik Bolti sõidud Euroopas süsinikuneutraalseks. See oli alustuseks hea lahendus, suure mõjuga ning kiirelt teostatav, kuid paari aastaga oleme jõudnud arusaamisele, et offsetting iseeneses on kaotamas sisulist mõju ja väärtust ning ettevõtted peavad palju enam ellu viima sisulisi muutusi, et päriselt positiivset mõju saavutada. Sellest lähtuvalt seadsime endale eesmärgiks defineerida Bolti rohestrateegia 2.0 koos konkreetsete keskkonnaeesmärkide ja tegevuskavaga.
Algul tundus meile Boltis suurema rohepöörde käimalükkamine täiesti hoomamatu ülesandena. Kust üldse hakata pihta ettevõtes, mis tegutseb enam kui 40 riigis ja 200 linnas üle maailma ja arendab kolme erinevat ärisuunda? Kuidas juhtida hüperkasvu faasis olles tähelepanu jätkusuutlikkusele, kui kogu meeskonna fookus on kasvul ja laienemisel? Alustuseks panime kokku kolmeliikmelise initsiatiivgrupi — moodustasime sustainability meeskonna.
Loodetud tähelendu loomulikult kohe ei tulnud. Ekslesime tükk aega pimeduses ning nii mõnigi kord jõudsime omadega tupikusse. Muutuse juhtimine organisatsioonis on kahtlemata väga keeruline protsess. Muutused algavad tippjuhtkonnast ja strateegilistest eesmärkidest — ilma selleta on väga keeruline äriüksuste juhte veenda oma äritegevust sisuliselt kestlikumaks muutma. Meie viga oli püüda paika panna liiga ambitsioonikas keskkonnalubadus tulevikuks. See ajas tõenäoliselt meid kõiki veidi segadusse, sest keegi meist ei oska ennustada, milline ettevõte on Bolt 20-30 aasta pärast.
Protsessi käigus mõistsime, et kaugelevaatav visioon on vajalik, kuid päriselt ja kohe saame muutust luua läbi väikeste tegude. Vastutustundliku ettevõtte kuvandi peab Bolt välja teenima järjepidevalt sisulisi tegusid tehes, mitte loosunglikke lubadusi välja hõigates. Rohetiiger aitas meil väga detailselt ära kaardistada keskkonnamõjud, mille põhjal panime paika esmased tegevused ja eesmärgid lähiaastateks. Need tegevused on arusaadavad ja päriselt saavutatavad, mistõttu saime neile ka meeskonna toetuse taha. Tegevuskavas on näiteks pilootprojekt pakendiringlussüsteemi integreerimiseks Bolt Food rakendusse, kontoritesse prügi sorteerimise süsteemi loomine ja rohekategooria “Green” lisamine sõiduteenuse rakendusse erinevates linnades jpm.
Rohekategooriat, kuhu koondasime madala CO2 heitkogusega sõidukid nagu hübriidid ja elektriautod, katsetasime esmalt Leedu pealinnas Vilniuses. Varasemalt läbi viidud kliendiküsitluse põhjal teadsime, et huvi jätkusuutlikumate transpordiviiside vastu on olemas, kuid täna on klient veel hinnatundlik ning pole nõus rohelisema teenuse eest rohkem maksma. Sel põhjusel võrdsustasime kategooria hinna tavakategooriaga ning selleks, et rohkem juhte julgustada kategooriaga liituma, otsustasime aasta lõpuni rohekategoorias sõitvatelt taksojuhtidelt mitte teenustasu võtta. Piloot oli väga edukas: sõitude arv rohekategoorias kahekordistus ning nõudlus kategooria vastu kasvab jätkuvalt iga kuu.
Positiivne üllatus meie jaoks oli sõiduteenuse meeskondade kaasatus rohe- või elektriautode kategooriate loomisel. Tõestasime hüpoteesi, et kui keskkonnahoidlikkus ja ärihuvi toetavad üksteist, siis nendel hetkedel ei ole rohe-lähenemiste rakendamine keeruline. Akadeemia lõpuks on Boltil rohekategooriad aktiivsed kahekümnes linnas üle maailma, sealhulgas ka näiteks Nairobis, Keenias.
Tagasi vaadates oleme aasta jooksul pika sammu edasi astunud. Oleme läbi pikkade arutluste, selgituste, vaidluste, rõõmustamiste ja ka vahel nördimuste järel jõudnud ühtsele arusaamisele, et positiivse muutuse loomiseks peab jätkusuutlik mõtlemine olema ettevõtte väärtuste üks alustalasid. Oleme uhked, et mitmed rohetegevused on tänaseks juba ellu viidud, aga mõistame, et oleme siiski alles veel roheteekonna alguses. Arengute kiirendamiseks oleme hetkel palkamas rahvusvahelise kogemusega Sustainability ehk jätkusuutlikkuse valdkonnajuhti.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele