Artikkel
  • Kuula

    Jaguar Land Roveri teekond nullheideteni: mida selleks tuleb teha?

    Kliimamuutuste mõju saab üha selgemaks ning ettevõtted otsivad vastust keerulisele küsimusele, kuidas vähendada enda tekitatud keskkonnamõju. 2015. aasta Pariisi kliimakonverentsi järel on ettevõtetel ka selge teekaart, mida järgida. Tänu kliimakonverentsi kokkulepetele saavad ettevõtted oma tegevusi jätkusuutlikumaks muutes toetuda teaduslikule metoodikale ning mõõdetavatele tulemustele. Tuntud luksusautode tootja Jaguar Land Rover plaanib oma „Reimagine“ strateegia raames saada 2039. aastaks kogu tootmis-, tegevus- ning väärtusahela ulatuses heitevabaks ettevõtteks.

    Arvutused (Shutterstock)
    Milliseid samme aga niivõrd ambitsioonikate eesmärkide saavutamiseks tegema peab ning millistele ohtudele tuleb teekonnal tähelepanu pöörata?

    Heitevaba standard

    Jätkusuutlikkust aitavad tagada ühtsed standardid ja selged reeglid, mille loomisel on oluline osa 2015. aastal asutatud Science Based Targets Initiative (SBTI), ehk teaduspõhiste eesmärkide algatuse koalitsioonil. SBTI aitab ettevõtetel seada täpseid ning teaduspõhiseid heitekoguste vähendamise eesmärke, mis on kooskõlas Pariisi kliimakokkuleppe põhimõtetega.
    Jaguar E-PACE (tootja foto)
    Kiirete tulemuste saavutamisel on oluline ka 2021. aastal kokku tulnud sotsiaalselt vastutustundlike organisatsioonide – näiteks Maailma Loodusvarade Instituudi ja Maailma Looduse Fondi – ekspertide töö, kes esitlesid üheskoos esimest nullheidete standardit.
    Nii anti ettevõtete käsutusse heitekoguste vähendamise raamistik, mis on kooskõlas eesmärgiga hoida ülemaailmne temperatuuritõus 1,5 kraadi piires võrreldes tööstusrevolutsiooni-eelse ajaga. Ettevõtetele loodud tegevusplaan näeb pikemaajaliste eesmärkide kõrval ette vajadust seada lühiajalisi eesmärke ning piiranguid saastavatele tegevustele, aga ka kompensatsioonimehhanisme.
    Jaguar E-PACE linnamaastur (tootja foto)
    Kuigi üldlevinud eelduse järgi peavad ettevõtted piirama vaid süsinikdioksiidi heitekoguseid, siis tegelikult hõlmab teekond kliimaneutraalsuseni enamat. Olulisel kohal on ka metaani, dilämmastikoksiidi ja muude heitekoguste piiramine ning just seda ekspertide poolt koostatud teekardid saavutada aitavadki.

    Võtmeküsimused

    Soomes tegutseva ning kliimamuutuste eksperte, ärijuhte ja sõltumatuid teadlasi ühendava organisatsiooni Compensate soovituste kohaselt peavad heitevabad ettevõtted enne tegevuskava paika panemist vastama mitmele võtmeküsimusele. Kuidas määratleda edu hindamiseks vajalike arvutuste ajaraamistikku? Kelle heitekoguseid arvestada? Kuidas valida, milliseid heitekoguseid arvestada? Millised on võimalikud kompensatsioonivõimalused ja kuidas tagada, et need toimiksid?
    Jaguar I-PACE (tootja foto)
    Üheks olulisemaks küsimuseks ongi see, millise ajaga tänaseid tulemusi võrrelda? Ajakava määratlemisel soovitavad SBTI loojad kõigepealt hinnata, kas heitekoguste andmed on õiged ja kontrollitavad. Seejärel tuleks võrdlusaastaks valida ettevõtte üldise tegevuse ja kasvuhoonegaaside heitekoguste seisukohast representatiivne aasta.
    Võrdluskuupäev on sisuliselt lähtepunkt, mille järgi seatakse ambitsioonikaid eesmärke ning see ei tohi olla varasem kui 2015. aasta. Teadlased julgustavad pikaajaliste eesmärkide kõrval seadma ka lühema perspektiiviga eesmärke, kasutades selleks sama arvestusperioodi alguspunkti. Näiteks, kui lõplik siht on saavutada 2050. aastaks nullheited, siis 2030. aastaks tuleks heitkoguseid vähendada näiteks 50% võrra.
    Keskkonnahoid (Shutterstock)
    Jaguar Land Rover vähendab 2030. aastaks oma autotootmisest ja ettevõtte tegevusest tulenevaid otseseid kasvuhoonegaaside heitekoguseid 46% võrra võrreldes 2019. aastaga. Samuti on ettevõte võtnud kohustuse vähendada kasvuhoonegaaside heitekoguseid sõiduki kohta keskmiselt 54% kogu tootmisahela ulatuses ja 60% sõiduki eluea jooksul. Need eesmärgid seadis ettevõte tihedas koostöös SBTIga.
    Range Rover Sport (tootja foto)

    Süsinikdioksiid pole ainus

    Nullheidete poole liikumisel ei saa piirduda ainuüksi süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamisega. Teadlased soovitavad heidete statistikat arvutades võtta arvesse kõiki Kyōto protokollis välja toodud heitgaase: süsinikdioksiid (CO2), metaan (CH4), dilämmastikoksiid (N2O), fluorosüsivesinikud (HFC), perfluorosüsivesinikud (PCF) ja väävelheksafluoriid (SF6). Lisaks tuleks tähelepanu pöörata lämmastiktrifluoriidile (NF3).
    Esmalt tuleks määratleda tegelik olukord ja tegevused, mille heitekoguseid ja heitekoguste vähenemist arvutatakse. Esimene ja kõige lihtsamalt kontrollitav kategooria hõlmaks näiteks heitekoguseid, mis pärinevad otseselt ettevõttest või ettevõtte kontrolli all olevatest allikatest, näiteks autotootjate puhul oleks need toodetud sõidukite ja tootjatehase heitekogused. Järgmisena saab arvutada kaudsed heitkogused, mis tulenevad ostetud energiast – näiteks erinevad märkimisväärselt tuulest või gaasist saadud elektrienergia heitekogused.
    Kolmandana saaks arvesse võtta kõiki muid heitekoguseid, mis tekivad ettevõtte väärtusahelas. Autotootjate puhul võib see hõlmata komponentide ja teenuste tarnijate tegevust, seetõttu kutsub Jaguar Land Rover üles kõiki oma peamisi tarnijaid – tootjaid ning hooldus- ja logistikateenuste pakkujaid – töötama samaäärsete kliimaeesmärkide nimel.
    Range Rover Sporti salong (tootja foto)

    Miljardeid investeeringuid

    Jaguar Land Roveril on kavas kliimaeesmärkide täitmiseks kulutada umbes 2,9 miljardit eurot aastas. See hõlmab investeeringuid elektritehnoloogiasse, vesinik-kütuseelementide arendamist ja uute nutikate süsteemide juurutamist, mis sillutavad teed järgmise põlvkonna sõidukitele.
    Tootja paneb nullheidete saavutamisel rõhku ka kõigele muule, alates materjalivalikust kuni autode disainini. Rangeid nõudeid rakendatakse terves tootmisprotsessis ja kogu tarneahela ulatuses. Ettevõte töötab välja ka akustrateegiat ja ringmajandusprotsesse, mis aitavad tagada toodetud sõidukite kliimaneutraalsusele alates tootmisest kuni sõidukite eluea lõpuni.
    Tehnoloogia (Shutterstock)
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Reformierakonna ärimehega seotud kinnisvaraplaan Viimsis tehti kohtus pihuks ja põrmuks
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.