• OMX Baltic0,11%294,73
  • OMX Riga−0,02%916,74
  • OMX Tallinn−0,14%1 985,82
  • OMX Vilnius0,34%1 233,02
  • S&P 500−0,05%6 584,29
  • DOW 30−0,59%45 834,22
  • Nasdaq 0,44%22 141,1
  • FTSE 100−0,15%9 283,29
  • Nikkei 2250,89%44 768,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%97,77
  • OMX Baltic0,11%294,73
  • OMX Riga−0,02%916,74
  • OMX Tallinn−0,14%1 985,82
  • OMX Vilnius0,34%1 233,02
  • S&P 500−0,05%6 584,29
  • DOW 30−0,59%45 834,22
  • Nasdaq 0,44%22 141,1
  • FTSE 100−0,15%9 283,29
  • Nikkei 2250,89%44 768,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%97,77
  • 09.06.25, 06:00

Auto|Piloot. Mercedes W123 – maailma parim auto, millega vaesed eestlased sõitsid

Suur osa puruvaesest postsovetlikust Eestist sõitis maailma parima autoga, ilma seda ise tegelikult teadmata.
Mercedes-Benz W123, tänases mõistes E-klassi mersut, toodeti aastatel 1975–1986. Fotol on 1985. aasta Mercedes-Benz 230E ehk 2,3-liitrise bensiinimootoriga W123.
Teinekord teavad vanemad tõesti paremini. Isegi siis, kui ei tea.
Minu isa sõitis mu lapsepõlves mersudega. Hüva, vanade mersudega. Kui ma peaksin valima oma lapseeast ühe auto, siis oleks selleks punane W123, milline oli papsil koguni kaks raksu. Algul vanema karburaatormootoriga 230 ning hiljem 230E – „E“ nagu Eínspritzung ehk sissepritse.
Aastatel 1975–1986 toodetud Mercedes-Benz W123, tänases mõistes E-klassi mersu, oli 1990ndate Eestis oluline auto. Juba Nõukogude aja lõpus sõitsid nendega nn kõvas valuutas äritsenud esimesed ettevõtjad, pärast iseseisvuse taastamist õige pea ka taksojuhid ja paljud teised. Inimesed olid vaesed ja mersud kallid – muid sama suuri ja vanu „väljamaa autosid“ sai soodsamalt –, ent 123 ning Mercedes üldisemalt leidis okupatsiooniperioodi viletsust klaarinud riigis kiiresti hulganisti austajaid.
Minu isa oli üks neist. Veelgi enam: olles enda jaoks Mercedesed avastanud, ei jätkunud tal autohuvilise mehena ülejäänud markidele enam mingit tähelepanu. Raudse eesriide tagant pääsenud Eestisse voolas Läänest sisse kõiksugu võõraid masinaid, mille nimed sagedaste vigadega müügikuulutustele trükiti, aga need jätsid isa ühtviisi külmaks.
„Mersu on maailma parim auto. Pärast seda tuleb tükk tühja maad ning seejärel riburada pidi muud margid,“ ütles paps praalivalt. Seejuures ei osanud ta oma vankumatut seisukohta kuigivõrd argumenteerida. Nii lihtsalt oli… või nii ta vähemasti arvas.
Minu arvamus 123 mersust on teinud ajapikku täisringi. Väikese lapse silmis on oma isa kõige targem ja nõnda elasin ma aastaid veendumuses, et issi sõidab parimat marki autoga. Seevastu teismeeas kipub arvamus oma vanematest teise äärmusse kalduma ning seda teravamasse konflikti isa tunnelvaade mersudele minu üha avarduva automaailmaga läks. Täiskasvanumaks saades asendus see järk-järgult neutraalse nentimusega, et vanamehele meeldivad Mercedesed. Kuid mida rohkem ma autoajakirjanikuna erinevate neljarattalistega sõidan – omaenda Peugeot 106 Rallyest Rolls-Royce Spectre’ini ja Dacia Dusterist Lamborghini Countachini– ning mida rohkem ma nende kohta kuulan ja loen, seda enam tundub mulle, et…
Isal oligi õigus. Seesinane W123, mille väsinud eksemplarid puruvaeses postsovetlikus Eestis ringi sõitsid, roolis mornide nägudega juhid, tõepoolest oligi konkurentidest pikalt ees ning mõne rakursi alt vaadatuna see tõesti pretendeeribki maailma parima auto tiitlile. Iseasi, kui palju seda siin 90ndatel päriselt mõisteti.
Ajalooliselt töökindel
Esiteks: jah, kõik veidigi autohuvilised teavad, et nn vana kooli mersud on pommikindlad, ent nii lakooniline ja ülekasutatud nending ei anna W123-le piisavalt au. Võib väita, et Mercedes-Benz – pool sajandit tagasi üsna selgesti kõige võimekam autotootja – jõudis just 123ga ajaloolisesse punkti, kus iga tehnoloogiline edasiminek, mis muutis autod kiiremaks, mugavamaks, säästlikumaks või turvalisemaks, tuli juba töökindluse ja remonditavuse arvel.

Seotud lood

Suur lugu
  • 31.12.24, 15:00
Auto|Piloot. Sõitsime viie lambo-unistusega, nimedeks Countach, Diablo, Murciélago...
Eksklusiiv Itaaliast!
Äripäev pääses Itaalias kõigi ülesse avanevate ustega Lamborghini mudelipõlvkondade rooli taha, Countachist Revueltoni. Leidke mugav isteasend, sõit tuleb pikk ja raju.
Suur lugu
  • 03.10.24, 06:00
Auto|Piloot. Porsche „Lesetegijaga“ maailma parimal mägiteel, veel kaks Turbot küljepeeglis
Täna möödub 50 aastat Porsche 911 Turbo esmaesitlusest
Porsche 911 Turbo sai 50, Jeremy Clarksoni poolt maailma parimaks ristitud tee niisamuti. Ainult üks juubilar suudab täita kuulsusega kaasnevaid kõrgeid ootusi.
Uudised
  • 08.09.24, 09:40
Auto|Piloot. Rolls-Royce Spectre – elektriauto neile, keda sõiduulatus ei morjenda
Sõidame superrikastele mõeldud särtsuautoga Eesti teedel
Rolls-Royce Spectre on ennekõike Rolls-Royce ning alles seejärel elektriauto.
Saated
  • 09.06.22, 14:48
Ajaloolise Mercedese eest maksti 135 miljonit. Kas paremat autotootjat üldse ongi?
Räägitakse, et Mercedese võistlusautode konstruktori Rudolf Uhlenhauti saabumist Stuttgarti peakontorisse oli pikalt ette kuulda. Musklis mootori müdin pani sõrmed trükimasinatelt tõusma ning pilgu aknast välja pöörama.
  • ST
Sisuturundus
  • 12.09.25, 16:50
Uus Neste Express: tankimine, mis on kiire, lihtne ja alati soodne
Nestel on Eesti turul pikk ajalugu, mis ulatub aastasse 1989. Uue Neste Express kontseptsiooniga, mida Neste tutvustas avalikkusele 1. septembril, muutus tankimine kõigis 61 Eesti Neste Express tanklas lihtsaks, mugavaks ja kiireks.

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele