12 jaanuar 1997

Teemandimonopol in memoriam ?

1. jaanuar 1997 võib ajalukku minna viimase ülemaailmse monopoli likvideerimise daatumina. Nimelt otsustas teemandisündikaat De Beers tühistada kaubanduskokkuleppe Venemaaga, mille järgi pidi sündikaat müüma oma keskmüügiorganisatsiooni (CSO) kaudu Vene teemante 1,2 miljardi dollari väärtuses aastas.

Nii radikaalse otsuse võimalusest sai üldsus teada jõulu eel De Beersi pressiteatest. Sündikaat väljendas meelepaha Venemaa valitsuse suhtes, kes ei olnud ratifitseerinud poolte vahel sügisel valminud kaubanduskokkulepet. Sellega katkes 35 aastat kestnud koostöö, mille järgi turustati üle 90% eksporti minevatest Venemaa toorteemantidest De Beersi keskmüügiorganisatsiooni kaudu.

Tegelikult lõppes viimase kaubanduskokkuleppe kehtivus juba 31. detsembril 1995. Uus lepe pidi sõlmitama kohe möödunud aasta alguses, kuid esialgu jõuti vaid vastastikuse koostöö ja mõistmise memorandumini, mis allkirjastati 23. veebruaril. Detailne kaubanduskokkulepe De Beersi ja ARSi (kaevandab üle 90% Venemaa teemantidest), milleni loodeti jõuda mõne nädala jooksul, valmis väidetavalt alles septembris. Kuni eelmise aasta lõpuni jätkati siiski koostööd vana kaubanduskokkuleppe tingimustel.

Vahepeal oli jõudnud areneda Vene lihvimistööstus. Tekkinud oli mitu ühisfirmat, kes valisid lihvimiseks välja parema kvaliteediga tooret, jättes sündikaadile potentsiaalselt väiksema kasumimarginaaliga nomenklatuuri. De Beers ei olnud sellises olukorras vanadel tingimustel jätkamisega nõus ja viis oma ähvarduse 1. jaanuaril täide.

Möödunud aasta esimese poolaastani oli De Beers toorteemantide kaubanduse kindel liider. CSO kaudu tarniti 60--80% maailma kogukäibest, mistõttu sündikaati võis lugeda majandusharu monopolistiks. Juba mitu aastat on sündikaadi monopoolne seisund vankunud illegaalsete tarnete tõttu peamiselt Angoolast ja Venemaalt. Möödunud aasta juunis ei pikendanud lepingut maailma suurim teemanditootja Argyle (Austraalia).

Kuigi De Beers jätkab valikulist ostmist ka Venemaalt ja pooled on deklareerinud läbirääkimiste jätkumist, on toorteemantide turg täiesti uues situatsioonis. Venemaa teemanditööstusega seotud ringkonnad, kes on veendunud, et otse turule minnes saavad nad suuremat tulu kui De Beersi kaudu müües, püüavad suurendada oma turuosa maailmas. Sündikaat teeb kõik võimaliku turu kaitsmiseks.

Kaotavad nii Venemaa kui De Beers. Sündikaat võib kaotada monopoolse seisundi, Venemaa garanteeritud müügivõimaluse. Kasulik on uus olukord aga De Beersi võistlejatele Antwerpeni teemandidiilerite näol. Räägitaksegi juba uuest «kartellist», mis teeb ettevalmistusi suure osa Vene teemanditoodangu ülevõtmiseks.

Vahest on hingekella veel vara lüüa. De Beers on võimas korporatsioon, kellel oli enam kui 65 aastat aega positsioone kindlustada. Ehkki suured tarned Venemaalt võivad turgu muuta, ei pruugi need turgu hävitada.

Hetkel kuum