• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,12
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,12
  • 14.02.97, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Autosõiduks on vaja selget mõistust ja kiiret taipu

Autosõitu alustades ei tohi unustada, et ükski auto ei saa loodusseaduste vastu. Ainus, mida juht ise reguleerida ja mõjutada ei saa, on teeolud ja ilm. Tähtsaim element, mis määrab selle, kas jõutakse tervelt sihtkohta või mitte, on juht ja tema peas asuv «arvuti».
Selleks, et ohutult liigelda, peab juhil olema ca 10 s «mänguruumi». Seepärast:
1) vaata nii kaugele ette kui võimalik (sirgel maanteel vähemalt 300--400 m);

Artikkel jätkub pärast reklaami

2) jälgi ümbrust kompleksselt -- jälgi, mis toimub mitte ainult ees, vaid ka taga ja vasakul-paremal.
Väldi äkilisi liigutusi -- lülita suunatuli varakult sisse, pidurda ettevaatlikult (kasutades seejuures piduritulede vilgutamist), jälgi taga toimuvat. Ole kindel, et ka taganttulijad saavad aru, mida sa teha kavatsed.
Mõtle, mida teed, kui tekib avariiohtlik olukord. Kuhu saab keerata, kui selline vajadus peaks tekkima?
Hoia piisavat pikivahet. Siin kehtib rusikareegel -- ohutu vahemaa eessõitva autoga võrdub meetrites auto kiirusega (km/h). Sõltuvalt teeoludest võib see erineda. Ära unusta, et auto vajab peatumiseks nii aega kui ruumi.
Arvulisi näiteid:
Kiirusel 100 km/h läbib auto ühe sekundi jooksul 28 meetrit.
Kui auto sõidab 80km/h kiiruse asemel kiirusega 60 km/h, väheneb auto pidurdusteekond poole võrra.
Kui esimene auto, mille algkiirus 40 km/h, vajab peatumiseks 20 meetrit, siis teine auto, algkiirusega 50 km/h, vajab juba 8 meetrit enam.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Juhul kui vöötrada asub 20. meetril, on teise auto kiirus vöötrajale jõudes veel 37 km/h, mis on enam kui küll, et sel hetkel teed ületavale jalakäijale saatuslikuks saada.
Karta tuleb musta jääd ja vett teel.
Kui auto rattad käivad «tühjalt», kaob ka külgsuunaline pidamine ning auto juhitavus kaob.
Pea meeles, et blokeerunud ratastega auto ei ole juhitav. Ilma ABS-piduriteta auto puhul ei ole seega võimalik üheaegselt järsult pidurdada ja samas autot juhtida. ABS-piduritega varustatud auto puhul on juhtimine ja pidurdamine samaaegselt võimalik.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele