Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Venemaa naftahiid Koplis

    Majandusminister Jaak Leimann ja Orenburgi oblasti kuberner V. Jelagin kirjutasid 17. märtsil alla kavatsuste protokollile, mille kohaselt Orenburgneft ehitab Kopli poolsaarel asuvas Bekkeri sadamas välja naftaterminaali ning Eesti pool tagab vajalike kommunikatsioonide olemasolu. Veelgi varem, oktoobris 1996 sõlmis Orenburgneftiga kokkuleppe Bekkeri sadamat haldav AS Balti Baas.
    Orenburgneft soovib kavandatava terminaali kaudu vedada aastas vähemalt pool miljonit tonni nn heledat kütust, mille hulka kuulub ka reaktiivkütus. Orenburgi toodangut tarbivad kõik Põhja-Euroopa riigid.
    Leimanni-Jelagini protokolli kohaselt võiks naftaterminaal valmida 1997. aasta jooksul. Tallinna abilinnapea Kalev Kallo sõnul seisab asi praegu riikliku keskkonnaekspertiisi taga. Pärast selle valmimist lubab Kallo teha kõik endast oleneva, et sadam saaks terminaali projekteerimisloa võimalikult kiiresti. Tallinna keskkonnaameti juhataja Aap Mumme prognoosib, et keskkonnaekspertiis valmib hiljemalt juuni lõpuks.
    ASi Balti Baas juhatuse esimees Raigo Pert kinnitab, et naftaterminaali ehitus looks vajalikud eeldused Bekkeri sadama taaskäivitamiseks. «Ehkki naftaterminaal annaks vaid kolmandiku Balti Baasi tuludest, võtab see kanda kaks kolmandikku kogu sadama jaoks vajalikest investeeringutest,» märgib Pert.
    Praegu on Bekkeri sadamas neli terminaali: puiduterminaal, konteinerteriminaal, puistematerjalide terminaal ja jaotusterminaal. Perdi sõnul töötab sadam 10--15protsendilise võimsusega ning normaalseks töölerakendamiseks läheb vaja vähemalt pool miljardit krooni.
    «Suure osa sellest summast moodustavad kaudsed kulud,» väidab Pert. «Orenburgneft on valmis panema naftaterminaali ehitusse 170--200 miljonit krooni. Samas annab just uus naftaterminaal tõuke investeeringuteks infrastruktuuri.»
    Kopli raudteelõigu kiire rekonstrueerimise vajadusest on räägitud aastaid, kuid ei riigil ega linnal ole selleks raha olnud. «Seoses Balti Baasi kavatsustega on nüüd asjad liikuma hakanud,» nendib Raigo Pert. «Ühtäkki on kõik avastanud, et läbi Kopli veetakse kaupa.»
    Tallinna keskkonnaamet on Aap Mumme sõnul seisukohal, et keskkonnaekspertiis peaks keskenduma just raudtee läbilaskevõime suurendamisele. «Naftaterminaalide ohtlikkust merele on võimalik tehniliselt küllalt hõlpsasti elimineerida,» ütleb Mumme.
    Kalev Kallo prognoosib, et paari aasta jooksul likvideeritakse Kopli kaubajaam ning rongikoosseise hakatakse töötlema ja koostama Ülemistel. See suurendab oluliselt raudtee läbilaskevõimet, kuna manööverdamised linna territooriumil jäävad ära.
    «Ilmselt oleks riigil otstarbekas anda Kopli raudteelõik esialgu munitsipaalomandusse,» märgib Kallo. «Selle finantseerimises peaksid osalema kõik Kopli sadamad. Tulevikus võiks aga raudteelõik olla sõltumatu operaatorfirma käes.»
    Kallo kinnitab, et 2. aprillil andsid Kopli poolsaare sadamaomanikud (peale Balti Baasi Scantrans ja Dekoil) kirjaliku nõusoleku ühiselt rahastada Sitsi raudteesõlme rekonstrueerimist, mis läheb maksma 12 miljonit krooni.
    Balti Baasi aktsiatest kuulub täna 51 protsenti Eesti eraisikute omanduses olevale ASile Hoisti Kraana ja 49 protsenti riigile, mida esindab majandusministeerium.
    Tallinna linnavolikogu otsustas 20. veebruaril taotleda riigile kuuluvate Balti Baasi aktsiate munitsipaliseerimist. Abilinnapea Kallo sõnul on teede- ja sideministeerium kirjalikult teatanud, et ei näe munitsipaliseerimisele takistusi. Balti Baasi juhatuses riiki esindav majandusministeeriumi spetsialist Uno Nooni ütleb aga, et nende ministeerium on esitanud erastamisagentuurile eitava seisukoha.
    «Naftaterminaali puhul on tegemist riiklikul tasemel tehtava koostööga,» põhjendab Nooni, viidates Leimanni-Jelagini protokollile. «Tulevikus riik kindlasti loobub oma osalusest, kuid praegu ei pea me seda õigeks.»
    Kalev Kallo osutab sellise suhtumise varjupoolele: «Kui riik jätab aktsiad endale, siis hakkab linn nõudma infrastruktuuri arendamiseks vajalikke vahendeid riigilt.»
    Uno Nooni sõnul on naftaterminaali puudutava kokkuleppe taga hoopis laiemad koostööperspektiivid Orenburgi piirkonnaga. «Majandusministeeriumi osakonnad töötavad välja laiemaid kaubavahetusprogramme,» ütleb Nooni.
    Tallinna linnavolikogu andis loa naftasaaduste veoks Bekkeri sadama kaudu 8. mail. Opositsioon hääletas vastu, põhjendades seda naftavedude keskkonnaohtlikkusega. Paremerakondade ja Mõõdukate juht Toivo Jürgenson teatas, et naftasaaduste transiitvedu peab toimuma Muuga või Paldiski kaudu.
    «Kaup otsib ikka optimaalset teed ning seda ei saa käsukorras näiteks Muugale suunata,» kommenteerib Pert. Tema andmeil vedasid Scantrans ja Dekoil mullu Kopli poolsaare kaudu kolm miljonit tonni naftasaadusi.
    Aap Mumme kinnitab, et ei näe keskkonnaspetsialistina põhjust uue naftaterminaali ehitust juba ette kahtluse alla seada. «Eesti majandusarengule püüame meiegi kaasa aidata ja seetõttu me Aurora madrustena vastu võitlema ei hakka.»
    Mumme lisab, et naftasaaduste vedu läbi linna ei ole mujalgi maailmas harukordne nähtus.
    AS Hoisti Kraana erastas 51% Balti Baasist oktoobris 1994. Kogu finantseerimispaketti valmistab ette Prantsuse investeerimisfirma Altum Capital.
    Seni on puiduterminaali investeerinud Soome metsaliit, Enso ja Mansinen, puistematerjalide (graniitkillustiku) terminaali Rootsi kontserni Scancem esindav Rudus Eesti AS.
    «Orenburgnefti (Onako) tulek on oluline juba sellepärast, et tegemist on tõelise superkontserniga, mille tagamaaks on kogu Lõuna-Uraali piirkond ja mille aktsiad on kõrgelt noteeritud ka näiteks Stockholmi börsil,» märgib Pert.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Müügikuu mai algas USA aktsiaturul langusega
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.