• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,46%39 628,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,46%39 628,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 12.06.98, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas toetate autoaktsiisi tõstmist?

Autosid on praegu suhteliselt palju. Mida uuemad on autod, seda turvalisem on sõita. Sellepärast on see lähenemine, et vanematel autodel võiks aktsiis olla suurem, õige. Samuti võib mingisugune maks peal olla luksautodel. Kuid ma ei taha propageerida sellist olukorda, nagu on Soomes, et auto omahind on 200 000 ja aktsiisimaks on sama suur, see pannakse siis koos käibemaksuga auto hinnale veel otsa. See takistab jälle uute autode ostmist.
Selliseid autosid, mis vajaksid väljavahetamist, on palju. Piirata oleks vaja ka seda tarbimisbuumi, aga maksu tõstmisega seda ei tee. Inimene ostab auto ikka ära, kuid muud kaupa ostab siis vähem.
Kui võtta ettevõtja ja maksumaksja seisukohast, siis ei ole see eriti vastuvõetav. Kui aga võtta riigi seisukohast, et riigile on vaja raha, et maksta pensionäridele, õpetajatele jt, siis on see mõistetav.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ka mujal maailmas on nii, et kellel on suuremad sissetulekud, selle käest võtab riik rohkem. Ma ei ole selles küsimuses veel kindlat seisukohta välja kujundanud. Vaja oleks ka teada, kuidas riik seda raha kasutab.
Võimatuna see idee ei kõla. Ma ei toeta seda ideed, aga on paratamatu, et suletud sektori (pensionärid, haridus jt) tulusid on vaja kasvatada, ja autoaktsiisi tõstmine sellises ulatuses, nagu on ajakirjandusest läbi käinud, ei tundu võimatu mõttena. See on üks valutumaid kohti, kust vajalikku raha võiks võtta.
Aktsiisi diferentseerimine auto vanuse järgi võib olla väga väikeses osas põhjendatud. Vanemad autod kuuluvad ikkagi madalamasse hinnaklassi ja reeglina ei osteta neid endale lõbu pärast. Ma arvan, et selline lähenemine ei ole õige. Pigem on õigem väänata kõige vängemad aktsiisid mõttetult suurtele ja kallitele autodele.
See on jälle üks moodus, mis suurendab riigieelarve tuludepoolt. Minu arvates vajaks autoaktsiisi tõstmine pikemat läbimõtlemist, et kas see ikkagi on õige tee eelarve tulude suurendamiseks. See sarnaneb ikkagi natukene soovile hakata ärikeskkonda maksude kaudu pitsitama, et kas näiteks kehtestada astmeline tulumaks.
Mulle tundub, et sellise eelnõu vastuvõtmist peaks takistama. Võib-olla on ikkagi teisi valemeid, kuidas saaks eelarve auke katta. On selge, et maanteid on vaja hooldada ja kui suurenevast aktsiisist laekuvad summad läheksid teede korrastamiseks, oleks eesmärk üllas, aga kas autode kõrgemalt maksustamine on just õige tee sellise eesmärgi saavutamiseks. Samas autokütusel on juba aktsiisimaks.
Arvan, et mängureeglid peaksid jääma pikemaks ajaks ühtlasemaks. Nende maksudega, mis juba on kehtestatud, tuleks üritada ka ots otsaga kokku tulla.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele