Suurimad Taani ja Saksamaale seilavad laevad võtavad sel sügisel pardale vaid vastavalt 400 ja 450 reisijat, praegu on keskmine reisijate hulk 2000. Sellise olukorra tingib alates 1. juulist lõppev maksuvaba kauplemine.
Laevafirma on juba töötajaid koondanud ning orienteerub edaspidi tasuvatele reisijatele ja kaubaveole. Kuna laevapersonali jääb vähemaks, ei saa ka rohkem reisijaid pardale võtta, sest nende arvu tingib just personali hulk, mitte laeva võimsus. Suvisel tipphooajal lubab Stena oma laevad siiski taas praeguse võimsusega tööle panna. Seniks suletakse paljud laevaruumid ning lõbureiside asemel pööratakse peatähelepanu puhtalt transporditeenustele. Maksuvaba kaubanduse kadumist saab sellises olukorras tõepoolest süüdistada, kuna sealt sai Stena Line viiendiku oma käibest. Nüüd orienteerutakse ümber kindla sihtpunktiga ärireisijatele ja turistidele, kes on nõus maksma pileti eest veidi kõrgemat hinda, selle asemel, et raha laeva kauplustes kulutada.
Stena Line'i juhatuse aseesimees Bo Lerenius ütles, et taxfree müügi kadumise korral on firma kahjude korvamiseks sunnitud hindu tõstma 15--20% ning lahti laskma kuni 760 inimest. Samas ta tõdeb, et konkurentsirohketel kaubavedudel on hinda raske tõsta.
Lerenius on seisukohal, et reisilaevanduses toimuvate suurte muudatuste tõttu peaksid reisilaevafirmad saama edaspidi riigilt samasugust toetust nagu kaubalaevafirmad. Lisaks tuleks tema arvates revideerida ametiühingutega sõlmitavaid lepinguid, mis naaberriikidega võrreldes lähevad firmale liiga kalliks maksma.
Euroopa Liidus on taxfree kaubanduse lõpetamise üle on kiivalt piike murtud juba pikka aega. Taani, Belgia ja Holland toetavad kindlalt komisjoni otsust maksuvaba kaubanduse lõpetamise kohta. Prantsusmaa ja Suurbritannia toel soovitas ELi eesistujamaa Saksamaa pikendada selle kestust veel kaks ja pool aastat, kuid see ettepanek ei läinud läbi.
Üllataval kombel on Põhjamaadest Taani ja Soome olnud taxfree müügi lõpetamise poolt ja Rootsi jäänud erapooletuks.
Maksuvaba müügi lõpetamine ELi siseturul nähti ette juba 1991. a otsusega. Taxfree kaubanduse lobby-grupp on kulutanud üle 15 mld krooni võitluses selle otsuse elluviimise edasilükkamise eest. Euroopa komisjon väidab, et juhul kui seda otsust nüüd rikutakse, siis kaebavad jaekaupmehed ja rahvusvahelisi sõite tegevad raudteefirmad, kes erinevalt laeva- ja lennufirmadest maksuvabalt ei kauple, asja kohtusse.
Autor: ÄP