• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 23.07.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Butinge alustas

Terminali rajamise mõte tekkis üheksa aastat tagasi, kui Moskva üritas kütusekraanide kinnikeeramisega jahutada Leedu iseseisvumispüüdu.
1995. aastaks, mil ehitus algas, oli poliitiline põhjus asendunud juba majanduslike kaalutlustega -- Leedu loodab Vene toornafta ekspordist arvestatavat transiiditulu.
Samas võimaldab terminal lääne nafta importi lähedal asuva Mazheikiai rafineerimistehase jaoks, kui Vene tarned katkema peaksid. Lisaks lubab Läti ja Leedu vahel lahendatud merepiiri küsimus jätkata Läänemere naftavarude uurimist, mille suuruseks arvatakse 30--50 mln t maksumusega 15 mld dollarit.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Sõltuvus Venemaa naftast on jätkuvalt Leedu jaoks raske teema, ehkki iseseisvust see enam otseselt ei ohusta. Eriti teravalt oli seda tunda siis, kui Venemaa naftatarned Mazheikiai tehasele tänavu kahel korral katkestas. Esimesel poolaastal ulatus kontserni kahjum 10 miljonile dollarile.
Mazheikiai arvele langeb 10% Leedu SKTst ning umbes neljandik või viiendik riigi maksutuludest.
Terminali võimsus on 160 000 barrelit päevas. Juba on olemas kokkulepe Vene naftafirmaga Jukos 2,5 mln tonni eksportimiseks. Selle hulgas olid ka sel nädalal laaditud esimesed 80 000 tonni.
1. juuli seisuga oli terminali maksumus 234 mln dollarit. Lõpetamiseks vajatakse veel 47,7 mln.
Venemaa naftafirmad on korduvalt avaldanud soovi Leedu naftakontserni osakute ostmiseks. Alles kolmapäeval teatas Lukoili investeerimisharu Nikoil, et tahab omandada 33% Mazheikiai Naftast.
Seni on Leedul kokkulepe vaid USA energeetikagrupiga Williams 33% ostmiseks. Lisaks on Williamsil seitse aastat kehtiv ostuoptsioon oma osaluse kahekordistamiseks.
Ainus negatiivne intsident terminali käikulaskmisel oli seotud Läti keskkonnakaitsjatega, kes end kolmapäeval protestiks selle ujuvplatvormi külge aheldasid. Leedu tõlgendab toimunut kui Läti Ventspilsi sadama vastuseisu uuele konkurendile.
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele