9 september 1999

Täpsustused erisoodustusmaksu teemadel

8. septembri Äripäeva artiklis «Ettevõtjad püüavad maksust mööda hiilida» väidetakse, et Jürgen Ligi on öelnud TV3le, et riigiautode erasõitude eest tulumaksu ei pea maksma.

Nagu ikka juhtub, küsis TV palju, kuid eetrisse lasi ilmselt mingi lõigutud jupikese.

Minu väited olid, et riigi autosid ei tohiks põhimõtteliselt erasõitudeks kasutada, ja kui seda siiski tehakse, peab sekkuma maksuamet. See põhimõte on kirjas ka tulumaksuseaduse eelnõus, mille ettevalmistamisel olen osalenud. Usaldage ikka algallikaid.

8. septembril Äripäevas ilmunud artiklis «Ettevõtjad püüavad maksust mööda hiilida» väidab advokaadibüroo Tark & Co vandeadvokaat Aare Tark, et firma auto registreerimisel eraisiku nimele tuleb tasuda varem sõiduki ettevõtte põhivarasse kandmisel tagasiarvestatud käibemaks. See lihtne nõuanne osutub karuteeneks ettevõttele, kes asub selliseid seadusega vastuolus olevaid nõuandeid täitma.

Juhime lugejate tähelepanu Eesti Vabariigi käibemaksuseadusele. § 18, lõige 4, punkt 2 ütleb meile järgmist: Maksustatavalt käibelt arvestatud käibemaksust ei arvata maha käibemaksu, mille registreeritud maksukohuslane on tasunud sõiduautode ja nende tarbeks mootorikütuse soetamisel, välja arvatud käesoleva § 4 lõikes 1 sätestatu. (Vt RT I, 1996, 76, 1344).

Artiklis on jäetud tähelepanuta asjaolu, et rahandusministeeriumi võimalik määrus saab puudutada ainult ettevõtjaid, kes kasutavad sõiduautosid ettevõtluses oma töötajate sõidutamiseks ning kellel sõiduautode kasutamine pole põhikirjajärgne tegevusala. Enne kui mingeid soovitusi ja nõuandeid jagada, oleks tark tutvuda rahandusministeeriumi määrusega.

Kindlaid soovitusi veel jagada ei saa, kuid sellest hoolimata tasuks ettevõtetel tähelepanu koondada liisitud sõidukite ümbervormistamisele ja sellega kaasnevatele kuludele ja lepingutele.

Kindlasti on kõige mõistlikum jätta endiselt sõidukid ettevõtte nimele, kuid tuleb põhjalikult läbi mõelda sõidukite kasutamise ja ettevõtte tegevusaladesüsteem .

Hetkel kuum