Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maanteesild üle Emajõe ürgoru

    Täna avatav riigi tähtsaim sild Käreveres kerkis võitluses loodusjõududega ja peaks kestma sajandi.
    Objekti ehitusgeoloogilised tingimused olid ehituse tellijapoolse projektijuhi Anton Ennuse sõnul ühed raskemad. Teatud piirkondadele ei pääsenud geoloogid ligi ja uuringud tuli lõpetada ehitamise käigus. Rajatav tee ületas ca 1,5 km laiuse Emajõe soostunud ja üleujutatava luha, mille 4 m paksune turba ja järvelubja kiht tuli ehituse käigus välja kaevata ja asendada.
    Silla lepinguline maksumus oli 32 miljonit krooni ja nägi ette Tallinn--Tartu--Luhamaa esimese klassi tee parempoolse niidi väljaehitamise pikkusega 1,73 km. Silla pealesõitude pikkus on 1,63 km ja nende ehitusmaksumus (koos teise niidi mullatöödega) moodustab 2/3 objekti üldmaksumusest. Silla jooksva meetri maksumus on pealesõitudega võrreldes üle 15 korra suurem.
    Silla projekteeritud 120- tonnine kandevõime on poolteist korda suurem kui seni Eestis ehitatud maanteesildadel. Monoliitne raudbetoon peaks tagama silla pika ekspluatatsiooniea. Eelpingestatud tõmbearmatuuri kasutamine muutis silla kandekonstruktsiooni saledamaks, suurendas avade pikkust ja temperatuurivuukide vahekaugust (nihutati silla otstesse).
    Silla geomeetriline kuju on moodustatud mitmest kõverast (horisontaal- ja vertikaalkõver, viraazh, peakandjate muutuvad kõrgused ja laiused, sillaplaadi muutuv paksus, ehituslik eeltõus), mille tõttu silla raketise ehitamine nõudis väga suurt täpsust.
    Silda ja pealesõite ääristavad uut tüüpi põrkepiirded vastavad kõrgendatud liiklusohutuse ja korrosioonipüsivuse nõuetele.
    Esimest Kärevere raudbetoonist konsoolsilda tabas 1928. aastal kurb saatus -- avamise järel varises see kokku. 1937. aasta sild purustati sõjas 1942. aastal. Senine sild valmis 1956 ega vastanud 90te algul enam sõidutee laiuse nõuetele.
    Kärevere sild on Eesti maanteede kõige tähtsam sild, mis asub geoloogiliselt raskes piirkonnas. 1937. aasta sild ehitati kuivale maale ja kaevati jõele uus säng. Vana jõesängi kohal asub umbes 25 m mudakiht. Uue silla ehituse käiku takistas nii suurvesi kui ka maalihe. Ehituse käigus selgusid täiendavad nõuded. Sild asub keskkonnakaitseliselt tähtsas kohas, mis jääb lindude rände piirkonda ja metsloomade liikumissuunda. Loomade takistamiseks tuli rajada ulukipiirded.
    Silla ehitusega on EMV perfektselt hakkama saanud. Põrkepiirete hilinemise tõttu lükkus silla avamine nädala võrra edasi.
    EMV ei ole varem nii suurt silda ehitanud, kuid monoliitsilda on korralike jooniste järgi võimeline ehitama iga ehitaja. Silla projektijuhid olid üldehitajad. Ehituse käigus tuli ette mitmeid viivitusi, pea terve eelmise talve kestis tehnoloogiline paus. Kevadine suurvesi oli väga kaua üleval, ega lasknud ligi minna vajumiseks peale veetud lisakatet ära vedama, mis lükkus edasi mai algusesse.
    Ehitusaeg oli normaalse pikkusega. Lõppus tekkis viivitus Rootsist tellitud silla piiretega -- esimene raks oli vales mõõdus, teine vale tarne.
    Kärevere on Eestis esimene järelpingestusega sild, mis enne betoneeriti ja siis pingutati. Tavalised betoontalad oleksid silla kõrgeks ajanud, järelpingestatus võimaldab talade kõrgust ja laiust vähendada ja sillakonstruktsioon madalam teha.
    Monoliitbetoon võimaldas teha silla veidi treki moodi kreenis. Sild pidas vastu esimese jäämineku ja suurvee.
    Autor: Imbi E. Kaljuste
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.