Kõlava nimega ISO 9000 kvaliteedijuhtimise süsteem võib olla nii suur tulutooja kui ka kulukas paberisööja. Ettevõtete võimed ja oskused kvaliteedijuhtimise eeliseid kasutada erinevad radikaalselt.
ISO 9000 süsteemiga on ettevõttes sama lugu nagu tervisespordi varustusega üksikisiku jaoks:
- kui soovid parandada oma ettevõtte efektiivsust, siis ei ole kasu ainult kvaliteedisüsteemi ostmisest, vaid kõik töötajad peavad seda efektiivsuse tagamiseks ka kasutama;
- tervise parandamiseks ei ole kasu lihtsalt parima mägijalgratta ostmisest. Rattaga peab ka sõitma. Üksnes ratta omamine ja sõpradele näitamine ei paranda veel tervist.
Õppetund on järgmine: ISO 9000 on vaid tööriist, mida võib kasutada kas õigesti või valesti nagu näiteks haamrit, mille ebaõige kasutamise puhul võib tulemuseks olla katkine sõrm.
ISO 9000 kui tööriista valesti kasutamise puhul võib tulemuseks olla lausa kahjulik bürokraatia. Mõnele Euroopa ettevõttele näis see tulevat suure üllatusena. Teisisõnu: nad tegid läbi väga kalliks maksma läinud õppetunni -- vahetult pärast kauaihaldatud ISO 9001 sertifikaadi saamist läksid mõned firmad pankrotti. Nii juhtus Taanis mõni aasta tagasi. Loomulikult reageerisid ajalehed kiiresti pettunud firmajuhtide selgitustele -- pealkirjad «ISO 9000 ei toimi!» või «ISO 9000 on vaid kulukas paberihai» müüsid hästi ajalehte, kuid vähendasid usaldust ISO 9000 kvaliteedisüsteemi vastu.
ISO 9000 kvaliteedisüsteem toob ettevõttele reaalset tulu vaid juhul, kui seda seinale kallihinnalisse raami riputamise asemel tegelikult rakendatakse.
Autor: Jens Christiansen