• OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,76
  • OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,76
  • 12.01.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Aususe kriteerium on 10,4 krooni kilomeeter

Kütusehinna, aktsiisi ja dollari kursi tõus ning konkurentsi vähenemine lubavad tänavu hinnatõusu transpordis. Kõrgemate hindade kinnistamiseks aitab kaasa ka Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA), kes on soovituslikuks rahvusvahelise autoveo kilomeetrihinnaks arvutanud 10,4 krooni. See olevat hind, millega on võimalik ausalt makse tasudes veel veoteenust osutada. ERAA moodustatud ausa konkurentsi komisjon hakkab kontrollima firmasid, kes pakuvad väljaarvutatust odavamat veoteenust.
Äripäev ei pea autovedajatele hinna dikteerimist õigeks.
Hind on ERAA väitel küll keskmine ja soovituslik, ent samas ootavad sellest mitte kinni pidavat vedajat sanktsioonid. ERAA põhjendus hinnasoovitusele on võimalike pettuste vältimine. Eeldus tundub olevat selline, et vedaja, kes sõidab odavamalt kui 10,4 kr kilomeeter, kasutab salakütust, ei maksa riigimakse, tal on tegemata vedaja vastutuse kindlustus jne.
Samas on firmade pidev kontrollimine nii või teisiti maksuameti ning salakütuse avastamine politsei kohustus. Piirhindade kehtestamine ei kaota maksupettusi.
ERAAs aususe kriteeriumiks arvutatud kilomeetrihind ei garanteeri aga, et vedaja, kes võtab näiteks 11 või isegi 15 krooni kilomeetri pealt, ei tegele maksupettustega, ei sõida salakütusega ega maksa ümbrikupalka. Nii ei ole vedajal erilist valikut, ERAAst väljaheitmine, politsei või maksuametnikuga kohtumine ei meelita kedagi, ole sa nii aus maksumaksja, kui vähegi olla saab. 10,4kroonise hinnaga vedajal on vähemalt kindel, et ERAA abil talle külalisi ja sanktsioone ei tule.
Niisiis on piirhinna näol tegu ERAA poolt pealesurutud varjatud kartellikokkuleppega. Ehk teisisõnu on ausa konkurentsi komisjon oma nimele vastupidiselt vaba konkurentsi piirama hakanud. Veoteenuse omahind, sõltuvalt paljudest asjaoludest, võib olla hoolimata arvutustest firmati erinev.
Veoturul on pankrottide tõttu konkurents vähenenud. Turul olijate jaoks on soovituslik hind muidugi soodne kindlustamaks oma positsiooni ja saamaks suuremat marginaali. Turule tulijal, eelkõige väiksemal vedajal, on neis tingimustes keeruline alustada ja endale mingit osa võita.
Kütusehinna, aktsiisi ja dollari kursi tõusu tõttu on teatav veoteenuse kallinemine paratamatu. Samas ei saa veofirmadele, olgu või soovituslikult, ette kirjutada, millist hinda nad oma teenuse eest peavad küsima.
Kui keegi on turuosa võitmise nimel võimeline mõnda aega kahjumit kandes oma teenust odavamalt pakkuma, ei ole ta sellepärast ilmtingimata pettur ja maksudest kõrvalehiilija. Igal alal leidub ettevõtjaid, kes tegutsevad odavamalt, kui tsunftiotsused ette näevad, ja seejuures ikkagi ausalt.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 10:49
“Kujuta ette, kui saaksid teada, et sadu inimesi on käinud salaja su elutoas?”
Et riigiametid või elutähtsate teenuste osutajad pakuvad küberkurjategijatele huvi ei üllata kedagi. Tõsiasi, et igapäevaselt rünnatakse ka väikeettevõtteid tuleb ilmselt paljudele uudisena – sageli ka neile endile.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele