Raido Toonekurg • 15. märts 2000 kell 22:00

Finants- ja arvutifirmad kiirustavad internetti

Väga paljusid ettevõtjaid huvitab, kuivõrd puudutab internetiseerumine just tema ettevõtet ja tööstusharu. Uuringufirma Morgan Stanley tehtud uuring peaks andma vastuse sellele küsimusele.

Uuringu tulemusel toodi välja jaeettevõtluse harud, kus on kõige suuremad võimalused tänu internetile. Jaeettevõtted on paigutatud skeemile, kus üheks mõõtmeks on toote ja teenuse tarbimismugavus võrgus ja teiseks mõõtmeks e-äri võimalused.

Finantsteenuste edust internetis ei tule näiteid kaugelt otsida. Veebruari autode liisingu tulemused näitavad selgelt, et liising suundub jaetarbijate jaoks kindlasti internetti. Samuti võib siinkohal meelde tuletada internetipanka, ilma milleta ei suuda paljud inimesed enam elu ettegi kujutada. Väga võimalusterohkeks prognoositakse kindlustusturgu internetis. Usun, et siin peitub palju võimalusi ka Eesti kiratsevale kindlustusturule. Kindlasti saadab edu esimesena kindlustustooteid interneti vahendusel pakkuvat kindlustusseltsi ka Eestis.

Interneti jaekaubanduses prognoositakse suurt edu ka arvutite tark- ja riistvara müügile. Siinkohal väärib mainimist maailma kiireima kasvuga arvutitootja Dell, kelle edu põhineb hästi funktsioneerival võrgumüügikanalil. Lisaks nendele on veel nn kuumas sektoris reisiteenused, raamatud, ajakirjad, kollektsioneeritav muusika ja video, kingitused, lilled, autod ja mänguasjad. Selle põhjuseks on ostuotsust mõjutavad tegurid.

Reeglina ei ole vaja neid kaupu ostmisel käega katsuda ning peamine ostuotsuseks vajalik info suudetakse edasi anda interneti vahendusel. Kui te näiteks kuulate ja kogute kindlat liiki muusikat, siis tunduvalt suurem valik ootab teid ees internetipoes kui mõnes traditsioonilises plaadikaupluses.

Mõneti tagasihoidlikumat kasvu prognoositakse kontoritarvetele, spetsiaal-spordivarustusele ja tarbeelektroonikale. Nendes valdkondades nähakse e-äri kasvu, kuid samas pole tarbija mugavus internetist ostes eriti kõrge.

Skeemil all vasakul asetsevate harude (üleriided, spordikaubad, toidukaubad, tööriistad, kodumööbel, sigarid) jaoks pole internet elu ja surma küsimus. Põhjuseks on ostu mõjutavad tegurid. Kindlasti ei soovi enamik inimesi sisustada eluaset eelnevalt uut mööblit katsumata.

Soovitan kõigil nn kuuma sektori ettevõtetel kriitiliselt üle vaadata enda ja ka konkurentide tegevus internetis ning kasutada ära internetist tulenevaid müügivõimalusi.

Vt. ka joonist:Internetiäri võimalused jaekaubanduse harudes

Hetkel kuum