• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 17.10.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Toompea vajab tasakaalustajat

Kui meil on riik, vajame sellele struktuuri ja institutsioone. Eesti põhiseadus tõstab paragrahvis 4 teistest riigitalituslikest institutsioonidest kõrgemale riigikogu, presidendi, valitsuse ning kohtud, ja kinnitab, et nende tegevus on korraldatud lahususe ja tasakaalustatuse põhimõttel. Põhiseadus jagab rahvaesinduskogu, riigipea ja täitevvõimu vahel toimingud ning kohustused, ja see, kes mida, mis määral ning viisil sooritama sätestatakse, määrab riigi tüübi. Eesti kuulub nende maade perre, mille ühisnimetaja on parlamentaarne demokraatia.
Lühike on meie faktiline iseseisvus, vaid pisut üle kolmekümne aasta. Sellegipoolest on jõutud vastu võtta neli põhiseadust. Kahjuks pole ükski õnneks läinud. 1920. a taheti demonstreerida ülimat demokraatlikkust. Riigikogust sai kõige algus ja ots, kõik ses riigis hakkas sõltuma rahva valitud saja mehe ja naise tahtest, kokkuleppesoovist, kaklemistarbest. Tulemus: riigikogu viis koosseisu vahetasid vähem kui kolmeteistkümne aastaga seitseteist valitsust.
1934. ja eriti 1938. a põhiseadus tegid otsustava pöörde. Riigikogu võimu kärbiti jõuliselt ja loodi parlamendist sõltumatu riigivanema/presidendi institutsioon. Riigipeale anti nii laiad volitused, et Eesti muutus parlamentaarsest vabariigist presidentaalseks vabariigiks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

1992. a põhiseadus üritas kiriku keset küla paigutada. Riigikogu ei saa enam päris nii omapead ja isemeelselt tegutseda (tülitseda) kui kahekümnendatel aastatel. Presidendi volitused on kolmekümnendate aastatega võrreldes rõhutatult piiratud. Samas on talle antud omamoodi arbiteri või järelkontrollija roll.
Ja siiski ei ole paljud kehtiva põhiseadusega rahul. Häbitult vähe on jäetud tavakodanikule ? tituleeritud kord kõrgeima riigivõimu kandjaks, kord teostajaks ? võimalusi sedasama võimu kanda ja teostada. Segavalt palju kriginaid on tekkinud põhiseaduslike institutsioonide õiguste-vastutuste tõlgendamisel. Nii mõnigi säte tulnuks arukamaks sõnastada.
Kui väidan, et Eesti põhisea-dus(t)ele on oma märgi jätnud külmad kingsepad, kes pole mõistnud või jaksanud teksti selgeks kirjutada ning ühtlustada, riigiõiguslike normide vastastikuseid seoseid ning nende tegelikkuses toimimist vajalikul määral ette kujutada, siis ma tõenäoliselt ei eksi. Siiski tahaksin praegu juhtida tähelepanu ühele teisele puudusele.
Riigiõigus on suures osas teoreetiline distsipliin. Võttes aluseks põhimõisted, nagu demokraatia, parlamentarism, võimude lahusus jmt, saame luua uhkeid konstruktsioone. Kui loeme Eesti Vabariigi esimest põhiseadust, kergitame tahes-tahtmata kaabut selle põhimõttekindluse ees, millega on seal rakendatud rahvavõimu-teesi.
Ainuke häda kõige kauni juures oli see, et Eestist polnud võtta ei rahvast ega ta esindajaid, kes vastanuks oma valgustatuse, eetilisuse ja pühendatuse poolest pakutavale demokraatiatasemele. Ja nõnda läkski ilus asi nurja.
Lääne demokraatia üllatab nende mehhanismide komplitseeritusega, mis tagavad ta toimimise. Otsuste tegemist saadavad keerulised eel- ja järelkontrollid, mitmeastmelised menetlused, avalikkuse, k.a ajakirjanduse pidev järelevalve, läbipaistvuse nõue. Põhjus on lihtne. Inimest käsitatakse ebatäiusliku olendina. Ta on aldis võimu korrumpeerivale mõjule.
Ühes möödunud nädala juhtkirjas tunnistas Äripäev Eesti presidendi institutsiooni tülikaks ning tarbetuks. Riigipea põhiseaduslikud volitused, leiti seal, võiks riigikogu esimehele delegeerida.
Ent mõelgem ka teistpidi. Mõelgem sellele küündimatusele, selgrootusele, upsakusele, isekusele, kõlbelisele rikutusele, mille rahvas on Toompea lossi volitanud. Me ei saa Eesti riiki toimima, kui jätame kõik jämedad ja peenikesed otsad ilma järelkontrolli võimaluseta riigikogu kätte.
Presidenti vajame tasakaalustava jõuna. Talle ei tohi anda veto-õigust, aga tal peab olema põhiseaduslik õigus ja mehhanism vaidlustada seadusandja iga otsust, kui tema või ta nõunikud leiavad selleks motiveeritud põhjuse.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele