Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Telia riskib tomatiportaaliga
Projekt on riskantne, nõudes Telialt tohutuid summasid ainuüksi kaubamärgi reklaamiks Euroopa tarbijatele. Riskima ahvatlevad aga suured kasumilootused ajaks, mil mobiilsete internetiteenuste kasutamine kiiresti levima hakkab. Telia prognoosi järgi ulatub kasutajate hulk nelja aasta pärast Euroopas 200 miljonile.
?Selle tegevuse tulud ületavad üsna varsti Telia tavaliste mobiilside teenuste tulud kogu Põhjalas,? ütles Speedy Tomato tegevjuht Zeth Nyström. Aasta esimese üheksa kuuga teenis Telia mobiilsidest 14,4 miljardit Eesti krooni.
Konkurents tuleb tihe, kuna enamikul Euroopa mobiilside firmadel on käsil oma portaali projektid. Telia peakonkurente on Zed, mis kuulub Soome Sonerale, kuid siia võib lisada nii Briti BT, Saksa Deutsche Telekomi, Hispaania Telefonica kui maailma suurima mobiilside operaatorfirma Vodafone, mis koos Prantsuse meediagrupi Vivendiga on loonud portaali Vizzavi.
?Eesmärk on kinnitada kanda turgudel, kus Telial oma mobiilsidevõrku ei ole,? ütles Nyström. See tähendab peaaegu kõiki riike väljaspool Skandinaaviat. 2001. aastal on plaanis alustada teenuste pakkumisega Saksamaal, Prantsusmaal, Itaalias ja Hispaanias. Tuleval nädalal avab Telia portaali Taanis.
Analüüsifirma Gartner Dataquest ennustab, et esimene suurem samm mobiilsete internetiteenuste laiema kasutuse suunas Euroopas tuleb lähinädalatel, kui mobiilsideoperaatorid hakkavad käiku laskma uusi GPRS-võrke, mis andmeedastust oluliselt kiirendavad.
Kolmapäeval avas Soomes oma võrgu Sonera, täna avab Europolitan esimese GPRS-võrgu Rootsis.
Nende võrkude tehnilised tingimused sarnanevad Jaapani operaatori NTT DoCoMo võrkudele, kus juhtmeta internetiteenused on i-mode nime all edukalt käivitunud. Erinevalt teenuse Euroopa vastest WAP, mille laiemat levikut on seni takistanud nii tehnilised probleemid, keeruline kasutamine kui kõrged hinnad.
?WAP ei ole surnud, kuid see peab veel palju arenema,? ütles NTT DoCoMo i-mode?i sisu juht David MacDonald. ?Euroopa operaatorid on WAPi üle tähtsustanud, meie seadsime eesmärgiks teha mobiilsest internetist tavalise hinnaga sideteenuse nagu teistest teenustest,? ütles ta.
Strateegia on end õigustanud ? viimasel ajal on igas kuus lisandunud 1,5 miljonit uut klienti. 1999. a veebruarist on i-mode teenuse kasutajate arv kasvanud 15 miljonile. Enim kasutatakse e-posti, kuid uusi teenuseid tuleb pidevalt juurde ? i-mode annab juurdepääsu 300 Jaapani panga teenustele, selle kaudu saab teha aktsiatehinguid, broneerida lennu- ja kontserdipileteid, pääseda ligi mitmetele infokanalitele.
Analüütikud ennustavad, et Euroopas võib ka GPRS-tehnoloogia läbilöömine võtta oodatust kauem aega. Üks põhjuseid on muu hulgas telefonide nappus. GPRS telefone müüb praegu vaid Motorola, Ericsson tuleb esimese mudeliga välja tuleva aasta alguses ning Nokia suuremates kogustes alles tuleva aasta keskel. Peale selle on GPRS praegu vaid kallites telefonides, massturule jõudmiseks peavad turule tulema ka odavad GPRS-telefonid.
Telefonide puudusel plaanivad Telia ja Netcom viivitada oma GPRS-võrkude käikulaskmisega järgmise aastani.
GPRS on vaheetapp üleminekul kolmanda põlvkonna mobiilsideteenustele, tagades kiirema side ja sissehelistamise asemel pideva internetilaadse ühenduse. Gartner Dataquesti hinnangul õpivad eurooplased mobiilse interneti teenuseid kasutama just GPRS-telefonide vahendusel, kuna 3G laiemat kasutust pole UMTS-litsentside eest makstud kõrge hinna tõttu oodata enne 2008.?2009. a.
Autor: ÄP