• OMX Baltic0,24%300,74
  • OMX Riga0,06%893,54
  • OMX Tallinn0,18%2 072,49
  • OMX Vilnius0,25%1 205,44
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,88
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic0,24%300,74
  • OMX Riga0,06%893,54
  • OMX Tallinn0,18%2 072,49
  • OMX Vilnius0,25%1 205,44
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,88
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 12.03.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaubanduses suuri muutusi ei toimunud

Võrreldes eelnevate perioodidega ei toonud IV kvartal kaubanduses kaasa suuri muutusi. Terve aasta stabiilset kasvu näidanud jaekaubanduse müük suurenes aasta viimases kvartalis püsivhindades 11. Aasta esimeses kolmes kvartalis oli jaekäibe kasvunumber 13, seega IV kvartalis kasv tagasihoidlikult pidurdus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Jätkuvalt on kasvunumbrit kõrgel hoidnud toidukaupade kaupluste müük, mis IV kvartalis suurenes püsivhindades 18. Hüppeliselt on suurenenud müük spetsialiseeritud toidukaupade kauplustes (näiteks lihatoodete, kondiitritoodete, alkoholikauplused), püsivhindades 85 võrreldes eelmise aastaga. Seda on tinginud ühelt poolt teistel tegevusaladel tegutsenud kaupluste spetsialiseerumine ja uute ettevõtete lisandumine, teiselt poolt oli 2000. aasta spetsialiseeritud toidukaupade kauplustele tunduvalt kehvem aasta kui 1999. Spetsialiseeritud toidukauplused andsid IV kvartalis 7 toidukaupluste müügist.
Mootorkütuse müügi suhteliselt suur kasv (püsivhindades 12) on tingitud kütuse hindade 8 langusest võrreldes eelmise aastaga. Ligi kolmandiku võrra on aastaga kasvanud mootorsõidukite ja nende varuosade müük, seda nii jae- kui hulgimüügis.
Hulgimüük on võrreldes jaemüügiga kasvanud terve aasta jooksul suhteliselt tagasihoidlikult. Kaupade liikumise tsükli lühendamiseks on mitmed rahvusvahelised tootjad likvideerinud hulgilüli Eestis. Samuti on mitmed hulgifirmad kaotanud filiaalid kui iseseisvad ettevõtted ning ettevõtetevaheline raamatupidamislik käive on asendunud kaupade sisemise liikumisega.
Positiivne on majutus- ja toitlustusteenuste müügi kasv, seda vaatamata väliskülastajate kui peamiste klientide arvu vähenemisele. Väliskülastajate arv on vähenenud ühepäevakülastajate arvel, ööbimisega külastajate arv on aga suurenenud ja reiside kestus pikenenud. See on aidanud ka majutus- ja toitlustusettevõtete tulusid suurendada.
Kokkuvõtvalt võib eelmise aasta IV kvartalit ja kogu aastat pidada kaubandusele soodsaks. Lisaks müügikäibele kasvas töötajate arv ning investeeringute maht. Ka tulevase ärikonjunktuuri suhtes on ettevõtted positiivselt meelestatud. Toidukaupluste puhul on nägemus pessimistlikum, mille põhjuseks võib olla uute kaupluste avamisega kaasnev tihenev konkurents.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele