• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 14.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Brändi tuntus lisab tootele hinda

Tugevate brändide loomine ja arendamine on strateegilise tähtsusega iga firma seisukohast, sest edukad brändid võivad saavutada kõrge tarbijaväärtuse, mis omakorda võimaldab laiendada ja tugevdada brändi positsiooni ning luua barjäärid uute konkurentide turuletulekuks. Mida tähendab siis brändi tarbijaväärtus? Seda mõistes suudame tulevikus paremini juhtida ja maksimeerida brändi tarbijaväärtust, kasutades samas efektiivselt turundusressursse.
Brändi tarbijaväärtust on uuritud kahes erinevas suunas ? finantsiline ja tarbijapõhine. Esimene vaatleb brändi tarbijaväärtust kui rahalist väärtust. Tarbijapõhine käsitlus lähtub brändi positsiooni tugevusest tarbija teadvuses. Brändi tarbijaväärtus võimaldab lisada hinda, tarbija on nõus maksma bränditud toote või teenuse eest rohkem, võrreldes analoogse toote või teenuse mitte-bränditud versiooniga. Üldisemalt võib brändi tarbijaväärtust defineerida kui väärtust, mida bränd ja kõik tema komponendid lisavad tootele või teenusele. See on aluseks brändi rahalisele väärtusele, mis on omakorda brändi tarbijaväärtuse rahaline mõõt.
Brändi tarbijaväärtust mõjutavad kolm elementi. Esiteks diferentseeritus ? bränd peab eristuma konkurentide omast, erinevus peab olema selge ja arusaadav sihtgrupile. Kui brändi loomisel puudub visioon ja strateegia, ei too brändi väljatöötamisele ja reklaamimisele kulutatud raha lisaväärtust, kuna madala brändi tarbijaväärtuse puhul hinnalisa ei saada.
Järgmine element on brändi teadvustamine tarbijate poolt. Tarbija peab olema teadlik brändi eristusest, peab aru saama, milles see seisneb ja millist positiivset väärtust see temale toob. Olulist rolli mängib siin efektiivsete reklaamistrateegiate väljatöötamine, õigete reklaamikanalite valik, sõnumi selgus ja esitamise sagedus jne.
Ja viimane element on tarbija reaktsioon ? tarbija peab positiivselt reageerima eristusele. Reageering peab kajastuma tarbija soovis demonstreerida lojaalsust antud toote puhul ja maksta oma valiku eest hinnalisa.
Selleks, et brändi tarbijaväärtust efektiivsemalt juhtida, peame me aru saama, millistest komponentidest see koosneb. Iga komponent peab saama turundusinimeste poolt piisavalt tähelepanu, muidu ei saavutata turul tugevat positsiooni ja brändi tarbijaväärtus jääb madalaks.
Kõik saab alguse brändi visioonist. Tugevatel brändidel on selge visioon, neil on oma sihtgrupile midagi tähtsat öelda ning nad teevad seda järjepidevalt. Visioon tuleb viia tarbija teadvuseni, selleks peab olema sõnumi edastamine arusaadav ja järjekindel. Samas peab visioon olema pikaajaline: toode võib ja peab muutuma, kuid tema olulised väärtused, mis on tähtsad sihtgrupile, peavad jääma samaks.
Brändi identiteet koosneb kolmest komponendist: brändi nimi, logo ja slogan. Brändi loomise algfaasis tegeletakse põhjalikult brändi nime, logo ja slogani väljatöötamisega, aga tihtipeale ei pöörata nende komponentide edasisele arendamisele piisavalt tähelepanu. Brändide identiteedi arendamisega tuleb tegeleda süstemaatiliselt, sest ainult nii saab muutuval turul säilitada oma brändi tugevat positsiooni.
Identiteet algab brändi nimest, mis peab olema teistest eristuv, kergesti meeldejääv ning kirjeldama toote kuuluvust. Nimi on pikaajaline, seda ei saa muuta väga tihti, kuna see on kulukas ja sellega kaasneb brändi tarbijaväärtuse kadumine.
Brändi nime toetab logo, mis on selle visuaalne lahendus. Logo pidev näitamine aitab tarbijal brändi ära tunda. Eriti suurt rolli mängib see otsustamisel müügikohas ? valides erinevate brändide vahel, eelistab tarbija valida midagi tuttavat, sest see tekitab usaldust.
Kui brändi nimi loob identiteedi ja logo toetab seda, siis sloganid aitavad brändi positsioneerida. Slogan tabab kõike seda, mida bränd sisaldab, kirjeldab brändi missiooni, sisu ja eesmärke. Slogani kaasajastamine on väga vajalik: majandus- ja turunduskeskkond muutuvad meie ümber pidevalt, slogani muutmine kajastab brändi positsiooni muutuvas keskkonnas.
Kui visioon on selge ja identiteet kontrolli all, võime minna edasi tarbija bränditeadlikkuse poole, mis koosneb brändi tuntusest ja imagost. Brändi tuntus on väga oluline lojaalsuse saavutamiseks ? me kõik tahame, et meie bränd oleks väga tuntud, sest kui tarbija jõuab ostuprotsessi lõppu, valib ta neid tooteid, mis on tema teadvuses esimesel kohal.
Kuidas suurendada brändi tuntust ja samas brändi tarbijaväärtust? Brändi reklaamimiseks on peale tele ja raadio ka müügivõistlused (kingitus, osalemine loosimisel jne), sponsorlus, mis võimaldab otseselt ja efektiivselt seostada brändi väärtusi tema sihtgrupi eluväärtuste ja standarditega. Sellist seost on raske saavutada tavalise reklaamiga, sõltumata sellest, kui kreatiivne see on või kui tihti seda näidatakse.
Brändi imago on kogum assotsiatsioonidest ja omadustest, mida tarbija seostab brändi nimega. Brändi imagot mõjutavad korporatiivne (toote või teenuse pakkuja imago), toote või teenuse kasutaja ja teenuse/toote enda imago.
Brändi imago mängib olulist rolli tarbijaväärtuse suurendamisel: kasutades brändi laiendusi nii üles- kui ka allapoole, tuues uusi tooteid ja teenuseid sama brändi nime all turule, suudame vältida suuri lisakulutusi, mis kaasneksid täiesti uue brändi väljatöötamise ja turule toomisega. Samas kandub brändi positiivne imago edasi uutele laiendustele, suurendades brändi tarbijaväärtust.
Tarbija bränditeadlikkus on lojaalsuse alus. Ilma lojaalsuseta ei saa olla brändi tarbijaväärtust.
Autor: Viktoria Lobaiko

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele