• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,6%39 573,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,6%39 573,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 30.01.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ilutulestik pimedatele

Eesti disaini suhtutakse meil seniajani nagu nurgatagusesse nähtusse. Samas on rahvusvahelisel areenil meie tegijaid mitmeti tähele pandud.
Mõni aeg tagasi kirjutas mainekas Itaalia disainiajakiri Interni oma üllatusrubriigis meie parimate disainerite ja sisearhitektide töödest. Regulaarselt on saadud kutseid ning Eesti tootedisaini ülevaatusnäitustega esinetud nii ülelahe Helsingis kui disainibiennaalil Prantsusmaal Saint-Etiennes. Ka kodupublik on lõppenud aastal tootedisaini paremikuga saanud tutvuda mitmetel näitustel.
See kõik on aga, paraku, vaid nagu ilutulestik pimedatele! Meie majanduskontseptsioonis ja majandusanalüütikute silmis pole sellist nähtust nagu tootedisain olemaski! Miks see nii on, ei ole, paraku, teada saada õnnestunud. Nimelt ei vaevu ajakirjanduses ilmunud kriitikale antud valdkonnaga tegelema palgatud spetsialistid-majandusanalüütikud isegi mitte vastama.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kuna tootedisaini ametnike jaoks olemas ei ole, pole seniajani loodud ka disaini integreerimisega majandusellu tegelevat ametlikku struktuuri.
Meil on reaalselt olemas märkimisväärne disainipotentsiaal ning majanduse tulevikukontseptsioonides eesmärgiks seatud kõrge lisaväärtusega kaupade tootmist pole ilma tootedisaini kaasamata võimalik teostada. Iseenesest ei integreeru disain efektiivselt tootmisse ka kusagil mujal, liiatigi veel meil, kus kohalik disainiturg sedavõrd napp on.
Senikaua, kuni ükski instants oma igapäevatöös selle küsimusega ei tegele, jäävadki disain ja tootmine olema nagu koit ja hämarik, mis omavahel kokku ei saa. Või kui saavad, siis paraku mõnes teises riigis.
Selle asemel, et oma loojate loodut ise toota ja eksportida, hakkame tõenäoliselt tulevikus tehnoloogiate kõrval importima ka meie endi koolitatud disainerite loodud disaini. Seda aga siis juba allhanke teostamiseks.
Ka üldriiklikul tasandil jääb disainipotentsiaal realiseerimata. Senikaua, kuni disain kõigest tegijate endi eralõbu on, ei sulandu see nähtus ka meie riigi ega ka pealinna imagobuketti. Aga miks ei võiks me Eestit arenenud disainimaana eksponeerida, mida me ju tegelikult oleme.
Kuna Euroopa kultuuri- ja majanduskontekstis on originaalne tootedisain väärtustatud kui riigi omanäolisuse ja eripära üks alustala, oleks see ka üks selge koordinaat, mis meid Euroopa silmis stambina võetavast postsotsialistlikust kultuuriruumist distantseeriks.
Ja ega meie pealinna imagoks pea tulevikus ainuüksi "surmatants" olema! Seisame ju täna fakti ees, et meie külaliste reisimuljeteks meeldejääva vanalinna taustal on kasiinod, bordellid ja taskuvargad.
Viimase vastu disainiga küll ei saa, aga kui linnavõimude toel õnnestuks Eesti disaini püsiekspositsioonile Tallinnas hästi käidavas kohas atraktiivne pind leida, on iga vähegi intelligentse väliskülalise silmis nii meie riik kui linn hulga plusspunkte juurde saanud.

Artikkel jätkub pärast reklaami

See, kas Euroopa kodanike silmade läbi vaadatakse meile kui mingile ääremaal hingitsevale teisejärgulisele kontingendile või võrdväärsele partnerile, oleneb sellest, millist lisaväärtust, mida uut, loovat, tänapäevast ja originaalset me ise Euroopale pakkuda suudame. Kui palgataseme tõustes allhange siit välja kolima hakkab ja me midagi ette ei võta, et seda originaaltoodanguga osaliseltki kompenseerida, oleme peagi fakti ees, et meie suurte kasvulootustega majandus jääb püsima vaid turistide teenindamisel või sõltuma pelgalt sellest, kui palju kaubaronge siit läbi sõidab.
Liitumiskutsed Euroopa Liitu ja NATOsse on vaieldamatult suurepärane kordaminek, unistuste täitumine. Saavutatut ei tohi aga, õnnis naeratus näol, lihtsalt niisama vuntsi keerutades ja pöidlaid peos veeretades nautima jääda. Koht Euroopa Liidus on meile küll broneeritud, kuid asetus väärikuse redelil tuleb kätte võidelda. Tuleviku eksistentsi kvaliteedi määratlemisel on tootedisainil täita oluline roll. Kui siinkohal täna silma kinni pigistame, võib meil "päris eurooplastele" mõeldud ilutulestik jäädagi nägemata.
Autor: Toivo Rande

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 9 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele