Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Saksamaalt auto tellimine on odav, kuid riskantne

    Euroopast tellimuse peale autode toomisel on mitmeid riske, millele klient esimese hooga ei tule, ja kohaletoodav sõiduk ei pruugi olla üldse see, millest inimene unistas. Siis on äparduses süüdi loomulikult see, kes auto kohale tõi, ning omakorda sellest tõsiasjast johtuvalt võib tellimustega tegelevaid firmasid Eestis ühe käe sõrmedel üles lugeda. Enamik, kes küll Euroopas ostmas käivad, ei taha tellimusi üldse vastu võtta.
    Kuid on ka erandeid. Näiteks Tallinnas endises Vilojeti esinduses tegutsev Eurost Auto, mille ostujuhi Kenno Kaupmehe sõnul on autode toomine tellimuse peale muutunud nende juures väga populaarseks. ?Me pakume inimestele võimalust saada oma unistuste auto odavalt ning kiiresti,? räägib Kaupmees.
    Eurost Autos täidetakse tellimus, mis muidu võtaks aega kaks kuud, keskmiselt kahe nädalaga. ?Pealegi, kasutatud auto Eestis ja Saksamaal on ikka kaks eri asja,? on Kaupmees veendunud Saksamaalt toodud kasutatud autode plussides. ?Juba sealsed teed on palju korralikumad, rääkimata omanikest, kes oma autot regulaarselt hooldavad.?
    Tellida võib pea ükskõik millisesse hinnaklassi kuuluvat autot. Hetkel on kõige odavam olnud 11 000 krooni ja kalleim 1,5 miljonit. Summa sisaldab nii eksperthinnangut kui ka ülevaatust ja registreerimist. Liisinguga ostes sõlmib klient eelnevalt liisinglepingu ja teeb esmase sissemakse, otse väljaostu puhul tuleb tasuda ettemaks, mis on 10?20% auto hinnast. Ettemaksunõue aitab kaitsta firmat viimasel minutil ümbermõtlemise eest. Kui aga siiski juhtub, et klient juba Saksamaalt kohale toodud autot kohe üldse ei taha, pannakse masin komisjonimüüki ja kui ta uue omaniku leiab, tagastatakse ettemaks. Palju suuremaks probleemiks on Kaupmehe sõnul inimesed, kes lasevad auto juba ära broneerida ning siis ümber mõtlevad. ?Ega me kliendile midagi teha ei saa, aga sakslane ärritub ja võib nõuda omakorda meilt hüvitustasu 5% auto hinnast. Seni õnneks seda veel maksta ei ole tulnud.?
    Samuti tellimuse peale klientidele autosid toova Melkar Auto kliendid soovivad oma tellitud auto kohe välja osta, liisinguga ettevõte ei tegele. Sestap varieeruvad sealsed hinnad valdavalt 50 000?100 000 krooni vahel. Aega kohaletoomiseks kulub samuti kuni kaks nädalat.
    Erinevalt Eurost Autost, kes toob oma autod Saksamaalt laevaga, sõidavad Melkar Auto töötajad masinatega ise Eestisse tagasi. Sõidu jooksul ilmnenud vead parandab firma ära, kui aga hiljem veel midagi välja tuleb, peab klient juba ise paranduse kulud kandma.
    ?Me tegelikult ikka vaatame hoolega, et auto oleks tehniliselt korras, ning kui tõesti on meie viga, oleme kokkuleppel kliendiga püüdnud seda lahendada mõlemale sobivalt,? selgitab Melkar Auto esindaja Meelis Lepikult.
    Melkar sõlmib kliendiga lepingu, kuigi ettemaksu kõigilt ei nõuta. ?Eks me teeme väikese taustauuringu, et kas inimest saab üldse usaldada või mitte,? selgitab Lepikult, kelle sõnul on lepingus kirjas, et klient on kohustatud auto Eestis ära ostma. Viimasel hetkel äraütlejad peavad juba tehtud kulutused ettevõttele kinni maksma, mistõttu peab enne tellimuse sisseandmist olema oma ostus sajaprotsendiliselt veendunud ning võimalikest riskidest teadlik. See omakorda aga eeldab vastastikust koostööd, ehk ka kliendile ei tohi jagada katteta lubadusi.
    Tartus Raadi lennuväljal tegutsevast Aabe Autodest on küll võimalik soetada Euroopast toodud kasutatud auto, kuid tellimusi nemad vastu ei võta. Ühe peamise põhjusena mainib firma esindaja Ervi Arand just riski, et tellitud sõiduvahend ei meeldi kliendile ning jääb neile seisma. Samuti hindab ta soovitud kriteeriumidele vastava auto leidmise ?ansse ühele kümnest.
    ?Ma olen aus inimene ja ei saa klienti petta, andes talle lootust ja võttes ettemaksu ainult selle pärast, et see hiljem tagasi maksta,? leiab ta. Arand soovitab pigem Eestis ringi vaadata, sest siitki on võimalik soovitud auto leida.
    Aabe Autode töötajad valivad Euroopast tuttavate ning partnerite kaudu autod välja ja transpordivad need Eestisse. Võiks ju arvata, et selline äri on ohtum, kuid sealgi on omad varjuküljed. Kõige ekstreemsema näitena mainib Arand ?veitsi. ?Kui sa pärast ettemaksu tasumist ei too autot lubatud aja jooksul ära, läheb kaupmees postkontorisse, ostab sealt uue passi ja müüb lihtsalt järgmisele. Ettemaksu tagasisaamisest võid vaid unistada,? räägib Arand.
    Iroonilisel kombel tulevad aga just sealt kõige paremad autod. Ühe suurima probleemina nimetab Arand proovisõitude võimaluse puudumist, sest mõnes Euroopa riigis ei tohi ilma numbrimärgita autoga sõita. Tavaliselt vaadatakse auto üle, pannakse treileri peale ja siis jääb üle ainult palvetada, et ta Eestis ka sõitma hakkab. ?Palved aga teadupärast ei pruugi aidata,? naerab Arand. Probleem on aga ometi tõsine, sest juhuseid, kus treileri pealt maha veeretatav masin sõitma ei hakka, on kahetsusväärselt palju. ?Mis siis ikka, teeme korda ja üritame maha müüa,? kehitab Arand õlgu. ?Saime vähemalt teada, miks ta nii odav oli.?
    On täiesti arusaadav, miks Saksamaalt autosid vedavad vahendajad ei taha tellimise peale autosid tuua. Auto ostmine on inimesele suur väljaminek ja kunagi ei tea, kas ta jääb toodud autoga rahule või mitte. Tavaliselt on ikka nii, et unistused osutuvad tegelikkusest ilusamaks ja kui midagi on auto juures teisiti, kui ette kujutati, on süüdi vahendaja.
    See on asja üks ja inimlikust seisukohast ka igati mõistetav külg. Kuid on ka teine põhjus, miks sageli ei taheta tellimustega tegelda. Nimelt on hinnad meie autoturul üha rohkem samastumas hindadega Saksamaal ja päev-päevalt on üha raskem leida odavat head autot. Kui vahendaja võtab kohustuse tuua kohale korralik auto, peab ta seda oma usaldusväärsuse säilitamise nimel ka tegema. Ta ei saa sellisel juhul enam otsida mõnda avarii järel taastatud romu, mille Saksamaalt üliodavalt kätte saaks ja millega oleks võimalik teenida igati korralikku kasumit. Ega tellijagi loll ole ning eks katsu talle hiljem selgitada, miks on auto värskelt üle värvitud. Ei märganud? No sellisel juhul on tegemist äärmiselt ebakompetentse vahendajaga, kes isegi niivõrd elementaarset asja ei näe.
    Sestap on need ettevõtted, kes on siiski nõus tellimise peale autosid kohale tooma, mõneti isegi usaldusväärsemad. Kui nad tõepoolest üritakski tellijat tüssata, ei kestaks nende äri kaua. Konkreetse auto tellimine on juba iseenesest märksa konkreetsem tehing kui umbmäärase ajalooga auto soetamine kusagilt müügiplatsilt.
    Igivanale küsimusele, kumba eelistada, kas kodumaalt uuena ostetud või Saksamaalt pärit pruugitud autot, pole ühest vastust. Igaüks räägib seda, mis on talle parasjagu kasulik, ja omamoodi õigus on kõigil.
    Ei ole vaja just kuigi suuri insenertehnilisi teadmisi saamaks aru, et ka iga veermiku kummidetail on uuena jäik ning vajab sissetöötamist nagu iga teinegi asi. Kui seda teha meie auklikel teedel, ei jõua nood sisse töötadagi, kui juba tekivad loksud siin ja loksud seal. Saksamaa siledatel teedel on sissetöötamine aga võimalik ning nõnda kestavad nende autode veermikud sageli kauem ka siis, kui auto mingil hetkel Eestisse tuua. Saksamaa autoostja on tavaliselt käinud oma autoga korralises hoolduses ka pärast garantiiaja lõppemist jne. Seega oleks justkui kasulikum tuua auto Saksmaalt.
    Kuid nagu ütleb vanasõna: ?Oleks on paha poiss.? Kui me oleks kindlad, et see auto on tõepoolest olnud ühe naisterahva käes või kirikuõpetaja auto, nagu müüjad kõik justkui ühest suust väidavad, siis võib tõesti selle autoga sõita muretult veel aastaid. Aga probleem selles seisnebki, et me ei tea selle auto päritolust midagi ning enam kui sageli tuuakse siia avariijärgselt taastatud autosid, mille kindlustusfirmad on sunnitud maha müüma.
    Saksamaal on inimestele selliste autode ajalugu kättesaadav ja keegi kohalikest ei taha osta avarii läbi teinud autot.
    Näiteks on teada juhus, kus väidetavalt taas kirikuõpetajale kuulunud ja ülihästi hooldatud auto, mis polevat isegi kivimüksu kapoti peale saanud, oli nii kõvera kerega, et isegi roolivõimendi õlipumba rihm jooksis kiiva. Seda tuli hakata iga paari tuhande kilomeetri järel vahetama.
    Kui endal vähe kogemusi ja puudub oskus auto seisundit adekvaatselt hinnata, on selliste riskide vältimiseks kasulikum soetada auto, mis on uuena Eestist ostetud. Selle ajalugu on võimalik firmateeninduses taastada, liikluskindlustuse fond annab VIN-koodi järgi teada, kas auto on sattunud avariisse või mitte jne. Vähemalt me teame temast midagigi.
    Aga kui oled asjatundja, miks mitte minna ise lääne autoturule. Osa müüjaid väidab, et Saksamaal ei saa teha proovisõitu, sest ilma numbrita ei tohi seal sõita. Miks peaks aga toosama ?kirikuõpetaja? autoturule minnes üldse numbrid maha keerama, kui ta ei teagi, kas saab autost lahti või mitte?
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Aktsia, mis tegi 2400 dollarist miljoni
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.