Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kõrghooned ei sobi Tallinnasse

    Arhitektuuriprofessori Krista Kodrese sõnul peaks omavalitsuse mureks olema linnaruumi inimsõbralikkus. Tallinna linnavalitsus näib aga olevat juba otsustanud kõrghoonete vajalikkuse ja sobivuse pealinna. Meie mittetulundus­ühingu meelest ei ole kõrghoone ? ega ka ühekorruseline hoone ? ökonoomne ega linnasõbralik. Kõrghoone ei tähenda sedagi, et linnaruumi kasutatakse ökonoomsemalt.
    Vaatleme hoonete ekspluatatsiooni püsikulusid. Kõrghoones on seadmetel ja sisevõrkudel märksa suurem teeninduspiirkond. Hoone kõrguse kasvades on vaja rohkem lifte, suuremaid torustikke, laiemaid treppe ning need võtavad enda alla üha enam allkorruste pinnast ja ruumist.
    Energiakulu on hoones suhteliselt suur: tuleb ehitada kiireid lifte, on vaja pumbata üles vett ja takistada roiskvee ning prügi kiiret allalangemist.
    Hoone teenindamise püsikulud on suured. Katuse remont, fassaadiakende pesemine, fassaadi korrastamine, ülevärvimine on kõrghoonel tunduvalt kallim ja ebamugavam kui tavalisel korrushoonel. Tuleb tagada tuleohutuse eriti kõrge tase. Väga keeruline ja suure riskiga on kõrghoones evakuatsiooni korraldamine (tulekahju, terrorirünnak).
    Edasi ehituskulud: tavapärasest erinev on sisevõrkude suhteliselt suur maksumus, erilahendused ventilatsiooni, valgustuse, tulekaitse jm korraldamiseks. Kõrghoone madalam osa on koormuse tõttu palju kallim. Tuleb arvestada tavalisest märksa suuremat tuulekoormust, hoone vajab üldjuhul kallist plaat- või vai­vundamenti. Ehitustööde maksumus on kõrguses suurem (materjalide tõstmine, töötajate vertikaaltransport, suuremad kulud tööohutusele, ilmastiku häiriv mõju töödele). On vaja rajada hoone alla mitmekorruselisi parklaid, millega hoone suhteline maksumus tunduvalt kallineb. Eestis ei ole ehitiste konstrueerimisel seni ette nähtud arvestada seismilist koormust, kuigi peaks. Aga kui seda teha, kasvab kõrghoone maksumus hüppeliselt. On üldlevinud eksiarvamus, et suuremaid ehituskulusid korvab vajadus väiksema krundi järele. Kokkuhoid krundi kasutamisel ei ole proportsionaalne põhiplaani pinna vähenemisega. Suur probleem on autode parkimisvajaduste lahendamine kõrghoone ümber, sest tuleb tagada vaba juurdepääs hoonele ja luua maapealseidki parkimisvõimalusi.
    Mõistlik lähenemine eeldab, et nähakse samuti ette rekreatsiooni­alad (park, muru­platsid), et mingilgi määral kompenseerida inimmõõtmelisuse kadu. Muidugi on olemas alternatiiv: tekitatakse äbarik lahendus, millega hiljem keegi peale arendaja rahul ei ole. Maailma linnaehituse praktika aga näitab, et paratamatult jõutakse maksimaalse täis­ehitatuseni, sest seda tingib juba äriloogika.
    Kõneleme ka üldküsimustest. Tallinna kõrghoonestatud keskuse arendamise puhul on tegemist teadliku riskide kontsentreerimisega. On parkimisprobleemid täiendavate autovoogude tõmbamisest Ülemiste järve ja Tallinna lahe vahelisse pudelikaela, on liiklusummikud ja tekitatakse vajadusi uute läbimurrete järele. Halveneb mikrokliima, kuna moodustatakse tõmbetuuliseid kuristiktänavaid, tekitatakse loomuliku valgustuse vaegus kõrghoonete alal ja selle naabruses, rikutakse Tallinna siluett (vt Ühispanga ?võllapuud? Pirita teelt). Lisandub oluliselt õhusaastet, aidatakse kaasa lähedal asuva vanalinna kaubanduslikule ja selle kaudu turistlikule välja­suretamisele, tülika juurdepääsu ja inimmõõtmelisuse kahanemise tõttu varem-hiljem ka rahakad inimesed lahkuvad piirkonnast. Aidatakse kaasa turismitulu vähendamisele Tallinnas, sest turisti üldjuhul ei huvita standardne ja igav city, milletaolisi maailma suurlinnades võib tülpimuseni näha. Kõrghoonestusega kvartalid tõmbavad ligi kuritegevust ja meelitavad terroriste.
    Põhjamaade linnad (nt Helsingi, Stockholm, Oslo) ei harrasta sellist vaimuvaesust ja perspektiivitust, pilvelõhkuja-mentaliteet on kohatu Põhjamaade kultuuriruumis.
    Tallinna linnavalitsus ei osale planeerimises, vaid lihtsalt vormistab otsused, mille on langetanud kinnisvara­ärimehed, nemad on meil tegelikud linnaplaneerijad. Ärimees teeb ju ühekordse kulutuse, kaasnevad ja järgnevad probleemid jäävad ühiskonnale lahendamiseks.
    Mida tuleks ette võtta? Suunata mõttelaadi. Linnal tuleks kiiresti ümber orienteeruda planeeringute menetlemiselt nende koostamisele, aga mitte nii, nagu kehtestatud Tallinna arengukavas aastani 2025, mis näeb ette, et alles selleks aastaks (!) peaksid valmima linnaosade üldplaneeringud. Tuleks algatada ettepanekud, et kõrvaldada n-ö ussiaugud õigusaktides, mis tänases praktikas võimaldavad üld­planeeringu muutmist detailplaneeringute või maa siht­otstarbe muutmise kaudu ja seega annavad omavalitsustele võimaluse olulises osas delegeerida planeerimisüles­anded teistele isikutele.
    Meie üleskutse on peatada vananenud, XIX sajandist pärit kauboiliku mõttelaadi teokstegemine Tallinnas.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Luteri kirik ootab juba 12 aastat luba Tallinna kõrgeima büroo ehitamiseks
Kui sügisel kerkis Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku varahaldajal juba lootus, et peagi saab hakata ehitama Tallinna kesklinna Maakri tänavale uut kõrghoonet, siis nüüdseks on optimism taas lahtunud.
Kui sügisel kerkis Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku varahaldajal juba lootus, et peagi saab hakata ehitama Tallinna kesklinna Maakri tänavale uut kõrghoonet, siis nüüdseks on optimism taas lahtunud.
Heleniuse kinnisvaraarendus sai Kaamose taustaga juhi
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.