Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raudtee taasriigistamine on ainuõige otsus

    Poliitilised süümepiinad ei tohi saada takistuseks Eesti ühiskonnale tähtsate otsuste langetamisel. Sellest lähtub koalitsioon Eesti Raudtee (ER) tagasiostu ettevalmistamisel ja teostamisel. Äripäeval on õigus: raudtee erastamisel tehti suur viga. Ja mis halvasti, see uuesti.
    Täna opositsioonis olevad raudtee-erastajad on vana plaadi taas pöörlema pannud. Tammed-Villemid ei soovi ikka tõele näkku vaadata ja loevad üles ridamisi "tõestusi" riigist kui halvast peremehest ja kiidavad BRSi "suursaavutusi". Kuigi parteiline distsipliin ja seltsimehe toetamine raskel hetkel on ilus, pole hetkel tarvis Laari-Pärnoja raudteediili õigustada. Muinasjuttude uskumise aeg oli viis aastat tagasi ja faktidega peab ikka täpne olema.
    Viimastel erastamiseelsetel aastatel oli ER pidevalt kasumis. Arvestades uue omaniku tehtud muudatusi raamatupidamises, siis sama suures kui 2001.-2002. Strateegiad ja tegevuskavad olid ettevõttel olemas ja suhted klientidega arvestataval tasemel. Rääkimata juba teostamata jäänud plaanidest eurorahade kasutamiseks eeskätt reisijateveo arendamiseks. Ning mitte vähetähtis fakt: raudteeseaduse aluspõhimõtted, mille täitmise nõudmises tänast valitsust püütakse süüdistada pani paika kunagine minister Toivo Jürgenson.
    Täna näeme tegelikkust, mis pole kaugeltki nii roosiline, kui toonased müüjad usuvad. Investeeringukohustused on täitmata, ettevõtte müüb elus püsimiseks vara, enamusomanik püüab raha välja kantida, juhtkonna palgad tahetakse kahekordistada, kokkuleppeid ei täideta. Igapäevateave on varjus.
    Niipea kui riik püüdis hakata vähegi täpsemalt selgitama, mis ERis toimub, algas sagimine ja saabus BRSi müügiettepanek riigile. Ikka koos varjatud ähvardusega leida ostja ka mujalt, ehk isegi idast. Kui selgus, et riik käitub ka ostukõnelustel riigina ning arvutab täpsemalt kui viis aastat tagasi erastamislepingut sõlmides, tõusid appihüüded taevani. Ameerika investor imestas, kuidas üks väikeriik julgeb temalt midagi nõuda. Raudteemüüja Laar muretseb ETVs Isamaaliidu pikaajalise sponsori Käo ja toetaja Sammelselja vara võimaliku vähenemise pärast. Sotsid viskusid Pärnoja eest lahingusse. Puuduvad veel hoiatused, et Eesti NATOst välja visatakse.
    Kuigi ministeeriumi komisjon alles lõpetab oma tööd, võib väita, et raudtee tuleb mõistliku hinna eest tagasi osta.
    Eesti riigil on vaja tagada võimalikult kiire ja ohutu reisijatevedu raudteedel ning suurendada reisiveo kui ühe loodussõbralikuma transpordiviisi osakaalu. Kaubaveod tuleb muuta võimalikult ohutuks, kõrvaldades võimalikud katastroofipiirkonnad Tallinnas ja Tartus jt linnades. Arvestades sadamate regionaalpoliitilist tähendust ja transiidisektori lisaväärtust majandusele, peame säilitama raudteevedude konkurentsivõime lähinaabritega. Ja raudteevõrgustik tuleb kvaliteetselt ühendada rahvusvaheliste transpordikoridoridega.
    Riigi eesmärgid seoses raudteede, eeskätt infrastruktuuri arenguga ei ole alati elluviidavad ainult kasumile ja selle väljavõtmisele orienteeritud eraettevõtte poolt. Seetõttu on eesmärkide saavutamine ainuvõimalik, kui riik omab täielikku kontrolli raudtee üle.
    Lõplik otsustus on nüüd valitsuse käes ja pole tähtis, kes tehingu läbi viib. Olgu siis riik otse või Tallinna Sadam tema agendina.
    Autor: Oleg Harlamov
  • Hetkel kuum
Vootele Päi: Eesti väike seitsmik võib olla Brüsselis suur kaalukeel
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Värske tuul Tallinna börsil: Liven läheb raha küsima võlakirjadega
Kinnisvaraarendaja Liven valmistab ette Eesti esimeseks rohevõlakirjade avalikuks pakkumiseks, mille tingimused avaldatakse lähiajal. Võlakirjad jõuavad ka börsi nimekirja.
Kinnisvaraarendaja Liven valmistab ette Eesti esimeseks rohevõlakirjade avalikuks pakkumiseks, mille tingimused avaldatakse lähiajal. Võlakirjad jõuavad ka börsi nimekirja.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Advokaadibüroo Lextal muudab nime
Alates 16. aprillist on advokaadibüroo Lextal uus nimi Widen, koondades ühise nime alla kolm bürood.
Alates 16. aprillist on advokaadibüroo Lextal uus nimi Widen, koondades ühise nime alla kolm bürood.
Nädala lood: lennujaamas valitseb aastaid üks firma, linnaasutuses paljastati bardakk
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.