• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • 07.03.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Huddig sõidab ja töötab ka juhita

Jälgides kõrvalt tööhoos olevat Huddigi ehitusmasinat, hakkad tahes-tahtmata arvama, et selline traktor on kõigeks suuteline. Masin sõidab, pöörab, tõstab ja langetab agregaate, annab signaali jne. Kõik töötab nagu ikka traktorite puhul, mis varustatud tõstuki ja laaduriga. Aga kui asja lähemalt uurida, siis tabab vaatlejat üllatus. Nimelt on selle traktori juhikabiin tühi mis tühi.
Tõepoolest - Huddig töötab sama edukalt kui rooli taga istuva juhiga ka kaugjuhtimispuldi abil. Seda võimaldab hüdrostaatiline transmissioon - puudub sidur ja automaatkäigukast - ja elektrohüdraulilise juhtimissüsteemi kasutamine.
Traktorist paarkümmend meetrit eemal (pult võimaldab juhtimist koguni 300 meetri raadiuses) jalutab mees, kel jäiga tellitava toega rakmetega kaelas kahe kangikese ja nuppudega varustatud juhtpult. Sealt koordineeritaksegi masina liigutusi ja tegevust.
Traktori kabiini on aga paigaldatud kaks arvutit, mille abil on koordineeritud kõik juhtimissüsteemid alates roolivõimendist lõpetades töötundide arvestusega. Muide, ka kabiinist on võimalik liikuvat masinat juhtida ilma rooli kasutamata. Kui arvestada, et juhi istet võib pöörata 360 kraadi, siis muudab see masinaga töötamise analoogidest paindlikumaks ja kiiremaks, sest alati, kui tuleb teise töökohta sõita, ei pea istet jälle näoga n-ö sõidusuunas kruttima.
Huddigi hüdrostaatiline transmissioon võimaldab saavutada madalatel pööretel võimalikult suurt võimsust. See asjaolu muutub eriti oluliseks just hüdrosüsteemide töötamisel, viimased aga liigutavad traktori tõstukit, frontaallaadurit, drenaaži- ja tavalist ekskavaatorit. Viimasega on tänu laiadele tugijalgadele võimalik töötada maapinna kuni 45kraadisel kallakul kartmata, et traktor uppi läheks. Traktori põhja kaitseb mehhaaniliste vigastuste eest 15 mm paksune terasplaat.
Masinale paigaldatud uus Cumminsi mootor arendab 1900 pöörde juures 158 hobujõudu (116 kW), mis on enam kui piisav ka suurt jõudu nõudvateks töödeks näiteks drenaaži kaevamisel või vibrohaamriga töötamisel. Drenaažikraavi saab kaevata kuni 1,4 meetri sügavust ja kuni 0,2 meetri laiuselt.
Ühtekokku on multifunktsionaalse Huddigi külge võimalik monteerida 30 erinevat tööagregaati. Lisaks nimetatuile veel näiteks võimalus paigaldada elektrikaablit (kusjuures kaablirull võib asuda traktori küljes), lõikepea abil lõigata kuni 12sentimeetrise läbimõõduga puid kuni 17 meetri kõrgusel, korvtõstuk ulatub 18,3 meetri kõrgusele, traktorile võib paigaldada kuni 2,6 meetri laiuse buldooseri näiteks lumekoristustöödeks, kraana, mis suudab tõsta kuni 2,5 tonni suurust raskust, lumekahuri, hüdraulilise vintsi, paarisrattad, haaratsitega tõsteseadme näiteks metalli laadimiseks, samuti võib kasutada haagiseid.
Huddig 1260 on kaheastmeline käigukast - esimene võimaldab töökiiruseks 0-10 km/h, teine transportkiiruseks kuni 42 km/h. Masinal on tänu 35 kraadi pööravale ja +/- 8 kraadi piki teljeraami pöörlevale keskliidesele ka nii suure traktori kohta imestamist väärt pöördevõime.
Tänu nendele omadustele kasutatakse Huddigi traktoreid lisaks ehitus- ja teetöödele ka lennujaamade teenindusmasinana. Raudteerelssidel liikumise võimalus lubab traktorit kasutada rongitee ohutusvööndi puhastamisel võsast, lumetõrjeks ja teiste hooldustööde puhul.
Loomulikult ei saa kõiki vähegi võimalikke tööorganeid traktorile ühekorraga külge riputada, aga vaid mõnedki neist koos teevad Huddigist arvestatava jõudlusega masina.
Kuigi tänapäevane tehnoloogia lubab nii põllu- kui ka ehitusmasinaid tööle rakendada ilma, et nende roolis või juhtkangide taga tingimata inimene istuks, seavad riikide seadused tormilistele uuendustele piiri.
Nii sätestab Eesti liiklusseadus, et liikurmasinas - autos, traktoris vmt - peab selle liikumise ajal viibima ka juht. Õigupoolest on öeldud küll sedasi, et juht vastutab liikuva masina ohutuse eest.
Huddigi liikumist ja agregaatide tööd on aga võimalik juhtida ka kaugjuhtimispuldi abil ise hoopis masinast kümme-kakskümmend meetrit eemal seistes. Tehniliselt ja soodsate olude korral on võimalik masinat juhtida isegi kuni 300 meetri kauguselt. Mida aga ütleb selle kohta seadus?
Asja uurides selgus, et põhimõtteliselt peab liikurmasinas - autos, traktoris vmt selle liikumise ajal viibima juht. Tegelikult kehtib nimetatud säte küll ainult sõiduteel liigeldes.
Autoregistrikeskuse avalike suhete osakonna juht Timo Vijar märgib, et liiklusseaduses ei ole otsesõnu sätestatud juhi viibimise kohustus liikuva sõiduki kabiinis. Kirjas seisab auto, traktori või liikurmasina juhtimise ja juhi mõiste. Ning just juht on see, kes vastutab oma tegevusega liiklusnõuete täitmise eest.
"Teemal arutledes jõuame me välja sinna, et liiklusseadus kehtib ju liikluses olevatele sõidukitele," märgib Vijar. "Kui sellise traktoriga maanteele või mujale liiklusesse ei minda, ei saa ka midagi ette heita. See on sama lugu, kui 14aastane poisike sõidab ATVga põllu peal - seal kehtib juba vanemate vastutus."
Balti Tehnika müügijuht Urmas Kiis ütleb, et puldi abil juhtimise võimalus lisab masinale ohutust, sest harilikult tuleb selliseid tööoperatsioone teostada teise inimeste abiga, kes hüüete või žestidega juhile manööverdamisjuhiseid annavad.
Rootsi firma Huddig toodang on maailmas tuntud alates 1959. aastast, selle aja jooksul on tehas ehitusfirmade käsutusse andnud üle 8000 traktori.
Kuni 1983. aastani väljusid Rootsi väikelinnas Hudiksvallis asuvast tehasest Volvo, Himasi ja Valmeti kaubamärki kandvad ekskavaatorid.
Alates 1983. aastast toodetakse tehases universaalseid ehitustraktoreid Huddig, esimene neist kandis rohkem kui kakskümmend aastat tagasi marginumbrit 860.
Pärast seda on Huddig leidnud ehitustööde kõrval laialdast kasutust näiteks raudteede, sadamate, lennujaamade ja militaarobjektide teenindava masinana, samuti suuremate päästeteenistuste abivahendina.
Praeguseks on Huddigi tehas saanud uue hingamise mudeli 1260 väljalaskmise näol, mis on välja kasvanud mudelist 1160D. Varem kasutusel olnud 5,9-liitrine Cummins mootor on nüüdseks asendatud sama tootja 6,7-liitrilise mootoriga.
"Suurem silindrimaht koos kütuse sissepritsesüsteemiga ning ühise survetorustikuga tagab uues Huddig 1260 mudelis suurima võimaliku kütuse kokkuhoiu ja suurema pöördemomendi," selgitab tehase peakonstruktor Kjell-Åke Bodell.
Bodelli sõnul keskenduti uue mudeli loomisel pöördemomendi optimeerimisele, et mootori võimsus oleks maksimaalne kiirustel, mida kasutatakse ekskavaatorlaaduri puhul kõige sagedamini, st 800-1300 p/min, kasv on 36%, võrreldes eelmise mudeliga.
Täiesti uus on ka masina elektri- ja elektroonikasüsteem. Paigaldatud on uut tüüpi keskarvuti ja värvilise pildiga monitor, lisaks varustati süsteem kahe retranslaatoriga, millest üks paikneb esiraamil ja teine tagaraamil. Omavahel on need ühendatud CAN-siiniga. Tänu
sellele on juhtmestik muutunud varasemate mudelitega võrreldes lihtsamaks.
Mudeli 1260 iseärasus seisneb ka selles, et üksikute masinatega saab ühendust võtta ja rikkeid kõrvaldada GSM-liini kaudu.
Firma Riko Tex kasutab Huddigi marki 1160, suvel saab kolmas aasta täis.
Tegemist on ekskavaatoriga, millel hulk lisafunktsioone ja mille headus väljendub eelkõige võimsas mootoris, mis lubab teha suure jõudlusega tööd ning kõikjal liigelda.
Niidame Huddigiga põhiliselt võsa. Masinal on küljes võimas võsaniiduk. Töötame suhteliselt rasketes tingimustes, niidame võsast puhtaks näiteks Eesti Gaasi ning Eesti Energia trasse ja liine, puhastame maanteede ääri.
Töö, mida teised ekskavaatorid pusivad mitu päeva, teeb Huddig ühe päevaga. Kaevekiirus on tunduvalt suurem. Kuigi teiste masinate töötunni maksumus on tüki maad odavam, suudab Huddig tänu oma võimsusele ja automaatikale töö tõhusamalt ära teha.
Kaugjuhtimispulti kasutatakse tööks peaasjalikult siis, kui masin seisab ja operaator ei asu kabiinis.
Puldiga saab paremini kui kabiinist juhtida kraanat, tõstukit, betoonipumpa või teleskooplaadurit.
Kaugjuhtimispulti kasutatakse masina liigutamiseks, kui on kasutusel näiteks mobiilne kivipurusti, näiteks Rubblemaster.
Huddigi traktoriga on juhtpuldi abil võimalik teha nn täppistööd: kui soovite, saab hea tahtmise korral ka leivale võid määrida ja vorsti peale lõigata.
Kaugjuhtimispult on eelkõige tööorganite kasutamiseks, mitte mööda teid ja objekti sõitmiseks.
Sellisel moel saab tagada teh töö kvaliteedi, optimaalse töörežiimi, kiiruse ja eelkõige tööohutuse.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele