Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistilisi probleeme seinast seina
Mööduva aasta vast suurimaks mureks paljudele ettevõtetele on Eesti logistiline asukoht Euroopa idapiiril. Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp väitis hiljuti, et pronkssõduri teisaldamisele on tähelepanu pööratud rohkem, kui asi seda väärib, osutades sellega asjaolule, et poliitika mõjutab autovedusid vähe.
Siiski on pärast aprillirahutusi märgatavalt vähenenud transiitvedude osakaal, kuna mitme päeva pikkuseks venivad piirijärjekorrad ei ole lubanud nii mõnelgi firmal ressursse raisata.
Vene tolli avaldatud mustas nimekirjas olevate autovedajate konvoeerimistasud sihtpunktidesse on nii mõnegi firma kaubatranspordi hinda tõstnud, sest nagu vedajad väitsid, poleks selle enda taskust kinnimaksmine piisavaks argumendiks transporditeenuse pakkumiseks Venemaale.
Küll aga on kodumaa pinnalgi logistilisi probleeme piisavalt. Siinjuures tõi ASi Rakvere Lihakombinaat logistikadirektor Tarmo Rei näiteks 2008. aasta eesmärgistamise ja tegevusplaanide koostamise ning eelarvestamine ning ka 2007. aasta jõuluperioodi logistikavaldkonna plaanide ja tegevuste kinnitamise.
"Eelarvestamise osas võib 2008. aastal üllatusi pakkuda kütusehind," tõi Rei välja põhimure. Teame, et 2008. aasta alguses tõuseb kütuseaktsiis - diislikütuse aktsiisimäär tõuseb 3840 kroonilt 5165 kroonini 1000 liitri kohta. See teeb aktsiisitõusuks umbes 35 protsenti.
"Oleme püüdnud enda ja vedajate riske maandada, sidudes transpordihinda kütuse turuhinnaga, kuid kuidas lõplik turuhind 2008. aasta jooksul kujuneb, jääb probleemina õhku," tõdes Rei.
Hoopis teistsuguse probleemi lahendas Eesti Post, kes oli hädas saadetiste hilinemisega, mille põhjustasid järsud kõikumised saadetiste päevastes mahtudes.
"Probleemi põhjuseks oli autode hilinemine terminalidesse, mis omakorda oli põhjustatud saadetiste aeglasest sorteerimiskiirusest ja ootamatust lisaautode vajadusest," selgitas Eesti Posti äridivisjoni arendusjuht Aivar Võimre. Ta lisas, et probleem lahenes moodsa pakisorteerimisliini paigaldamisega. Selletõttu suurenes saadetiste sorteerimiskiirus ning jäi rohkem aega saadetiste laialiveoks terminalidesse.
"Lisaautode vajaduse lahendasime partnerite leidmisega, kes teostavad Eesti Postile transporditeenust, ning lõime oma autodest ja juhtidest koosneva reservmeeskonna, kes on valmis reageerima, kui päevane saadetiste maht peaks ootamatult suurenema või kui mõni meie auto sattub teel hätta," täpsustas Võimre. Sellise efektiivse lahenduse sisseviimisega jagas Eesti Post aasta logistikateo konkursil teist ja kolmandat kohta.
Rautakesko ASi logistikajuht Indrek Reismann tõi logistikavaldkonnaga seonduvaks probleemiks kevad-suve hooajal kvaliteetse ja asjaliku laotöötaja leidmise, mis võttis ühes konkreetses vastutusalas lausa mitu kuud aega.