• OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,58%6 374,23
  • DOW 300,04%44 938,89
  • Nasdaq −1,19%21 062,26
  • FTSE 1001,16%9 295,37
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,72
  • OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,58%6 374,23
  • DOW 300,04%44 938,89
  • Nasdaq −1,19%21 062,26
  • FTSE 1001,16%9 295,37
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,72
  • 14.02.08, 11:39
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ideeauto sõidab õhuga

Prantsuse leiutaja on lubanud aasta jooksul tootmisse paisata auto, mis kasutab kütusena kokkusurutud õhku ega saasta seega linnaõhku.
Nime OneCAT kandva auto kere on valmistatud klaaskiust, see kaalub kõigest 350 kilo. Viieistmeline auto maksaks vaid umbes 52 000 krooni, kirjutas BBC.
Autole annab linnasõidul energiat süsinikukiust paaki kogutud kokkusurutud õhk. Paagi saab kompressorist õhuga täita vaid kolme minutiga – palju kiiremini, kui laevad elektriautode akud. Kui kompressorit käepärast pole, saab auto ühendada vooluvõrku ning autosse sisseehitatud väiksem kompressor täidab paagid õhuga nelja tunni jooksul.
Pikemate sõitude ajal saab kolbe ringiajava õhu tööd võimendada kütusepõletiga, mis soojendab õhku ning suurendab nii õhu survet kolbidele. Kütusepõleti kasutab kõiki vedelkütuse liike.

Artikkel jätkub pärast reklaami

"Esimesed OneCATi ostjad on keskkonnast hoolivad inimesed,” ütles prantsuse leiutaja Guy Negre. "Kuid auto peab samas olema majanduslikult tasuv."
Negre on autot lubanud juba rohkem kui kümme aastat. Seekord on aga sõltumatute vaatlejate sõnul rohkem lootust, et projektist tõepoolest lõpuks asja saab. Selle põhjuseks on koostöö India autotootjaga Tata.
Tata on ainus ettevõte, millel leiutaja lubab oma autot müüma hakata – ning nemad tegutsevad vaid Indias. Ülejäänud maailma jaoks loodab Negre veenda investoreid ehitama oma tehaseid ning valmistama tema ideeautosid 80 protsendi ulatuses kohalikust materjalist.
Ta tahaks, et iga kohalik tehas müüks oma autosid ise, hoides nii kokku vahendamiskulude arvelt.
Suurbritannia mehaanikainseneride instituudi teadlane Terry Spall sõnas: "Ma loodan tõesti, et see plaan õnnestub. Tegemist on tõeliselt vapra eksperimendiga, tootmaks säästlikku autot.”
Kuid ta lisas, et ootab huviga uue auto turvatestide tulemusi. Samuti ei ole Spall kindel, kuidas luksusliku sisustusega harjunud tarbijad kergekaalulise minimaalse sisustusega auto vastu võtavad.
Negre sõnul ei tasu aga turvalisuse pärast muretseda – kui õhuauto satub õnnetusse, ei plahvata õhupaagid kildudeks, vaid lähevad hoopis kõva pauguga pooleks. „Suurimas ohus on sõitjate kõrvakuulmine.”

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 27 p 14 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele