• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,56%39 587,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,55
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,56%39 587,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,55
  • 31.10.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sürrealistlikud metamorfoosid

Näitusel on üleval fotod kahe maailmasõja vahelisest ajast sellistelt kunstnikelt nagu Man Ray, Dora Maar, Brassai, Eli Lotar, Hans Bellmer, Maurice Tabard jpt.
Fotograafia oli 20. sajandi alguseks muutunud juba ülipopulaarseks igapäevaharrastuseks. Vähegi loomingulised inimesed, mehed või naised, haarasid fotoaparaadi järele.
Ka sellel näitusel ei ole kõik tööd rangelt professionaalsete fotograafide tehtud. Kuna värvifoto leiutati alles 1930ndatel ja selle kasutamine kunstfotograafias on alati jäänud pigem tagaplaanile, on valdav osa näitusel olevaid pilte mustvalged.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Foto elas tõese dokumendi valguses hämmastavalt vähe aega. Sürrealistid viisid selle uuele tasemele.
Läbi mitme fotomanipulatsiooni tehnika, näiteks ülevalgustamine, moonutus, ootamatud rakursid, mitme pildi ühendamine jms, saavutati ebareaalseid, unenäolisi tulemusi.
Enamik näitusel olevatest fotodest on lavastused, kus erinevate veidrate esemete kuhjamise ning kummalistes poosides inimeste näol on püütud luua metamorfooslik tulemus.
Sürrealistid lähtusid Freudi alateadvuse kui kõigi inimlike tungide salakambri teooriast. Nende moonutuste eesmärk oli nii enda kui ka publiku alateadvuse vabastamine, ühel ja samal ajal nii šokeerimine ja ahvatlemine kui ka huumor ja surmtõsidus.
Näitusel saab näha mitmeid sürrealistliku fotokunsti pärle. Väljas on maailmakuulsa Man Ray "Ingres'i viiul", milleks poseeris tema tollane armuke, seltskonnadaam Kiki, ja "Klaaspisarad (Lydia)". Man Ray on sellel näitusel üldse väga tugevalt esindatud - peaaegu 50 tööga.
Head valikut saab näha ka ungari fotograafi ja filmirežissööri Brassai teatraalsetest lavastustest, tema mäng kunstliku valguse, udu ja öiste Pariisi tänavastseenidega mõjub ajatu ja ebamaisena.
Dora Maar, sürrealistide seltskonna üks naisfotograafe, tegeles peamiselt kollaažitehnikaga.
Üks elegantsemaid töid kogu näitusel on tema foto merekarp-käest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kumus esindatud tööd katavad ajaliselt sürrealistide loomingu kõrgperioodi - 1920.-1930. aastaid.
Euroopa ühest avangardistlikumast muuseum-kultuurikatlast Pompidou keskusse kogudest toodud fotod on enamjaolt omaaegsed originaalid või siis originaalnegatiividest ilmutatud fotod.
Autor: Ragne Nukk

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 9 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele