• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hea kaup vajab (kauba)märki

    Ostan BMW ja tean, mida saan: noorte meeste austuse, politsei teravama pilgu ja võimaluse autoga seotud teenuste eest teistest rohkem maksta. Kuid saan ka kvaliteetse kauba ehk oluliselt enam, kui ostes näiteks Lada. Raha on justkui hästi kulutatud. Kulutatud tootja kaubamärgi reklaami kinnimaksmiseks, kuid mitte ainult.
    On päris kindel, et paljud väärtuslikud kaubamärgid esindavad midagi enamat kui ainult tohutut reklaamiga kaasnevat tuntust. Ka toode ise vastab üldjuhul loodud kuvandile ja tootja pole reklaami tehes toote arendamist, kontrolli ja kvaliteeti unustanud. Tootes on midagi unikaalset ja tootjale ainuomast, mille tehnoloogiat või muud infot kiivalt kaitstakse.
    Kaubamärgiga toodete skaala teise otsa panen tarbijana näiteks elektri, prügiveo jms, kus kaubamärk mulle mingit muret ei valmista, kuni toode/teenus vastab nõuetele. Teisisõnu - kaubamärk eristub ja võib olla ka väga tuntud, aga toode on kõigil sama. Ei kujuta ette, kuidas prügivedaja või elektrijaam saaks teistest oluliselt kõrgemat hinda küsida, kuna neil on maru lahe turundus koos tuntud kaubamärgiga.
    Kuhu paigutan liha turundajana sel skaalal liha, sh linnuliha? Või kanamunad? Kas kaubamärk lihapakil ja munakarbil on info või müra? See on Eesti lihatootja-põllumehe seisukohalt n-ö miljoni dollari küsimus. Liha ja muna on anonüümne kaup, igas maailmanurgas samasugune, maailmaturu reegleile alluv. Kanad on ju ikka kanad - kahe jala ja kahe tiivaga. Ja muna pealtnäha kõikjal samasugune.
    See teooria sobib riskantse põllumajandustegevuseta lihatöötlejale, veel enam oma kaubamärgiga tooteid reklaamivale jaemüüjale. Ostan täna liha siit, homme sealt, panen oma kaubamärgiga pakki ja äri edeneb.
    Kui selline "tootja" on turul tegija ja omab märkimisväärset osa sellest, õnnestub tal ka kõvasti turgu solkida: pressida hinda alla tootjalt, dikteerida hinda tarbijale. Osta toorainet kord Eestist, kord Lätist, Poolast või Taanist, kust parasjagu soodsam. Üks põllumees rohkem või vähem pankrotis, ega liha seepärast maa pealt otsa ei lõpe. Eks kõik me teeks samamoodi. Aga õnneks ei ole liha ja muna sellised kaubad.
    Liha, munad ja muu toit kaupluseriiulis ei ole ainult pakend ja hind. Neil on palju muid omadusi, mis sõltuvad põllumehest-lihatootjast: mida kana või siga sõi, mismoodi teda raviti, kuidas kontrollitakse tootmisprotsessis kvaliteeti, kui kaua on liha tarneahelas veetnud, kas seda on vahepeal külmutatud jne. Pakendi sisu märkamatud omadused annavad liha kaubamärgile ka ratsionaalse väärtuse. Kui algtootmine on kaubamärgi omaniku kontrolli all, on teada, et kogu pakendi sisu on kindla päritoluga ja tootja saab kogu protsessi eest vastutada. On palju tarbijaid, kes seda ostu sooritamisel arvestavad. Tänu neile on liha kaubamärk väärtus, mis ka Eesti põllumeest elus hoiab.
    Tarbija on aga mõjutatav, pikkamööda võib liha hakata kalduma anonüümse "toorme" poole, kus loeb vaid hind. On ekslik arvata, et sellisest kokkuhoiust võidab tarbija. See on väiketootja huku algus. Me liha kaubamärgid on kõik, mis meie põllumeestel on - võidelgem nende eest ja mõistkem nende tähtsust. Ning Eestis toodetakse liha ka tulevikus.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Indrek Teder: raha räägib. Endiselt
Mõnedes Euroopa riikides on jätkuvalt esiplaanil äri- ja majanduslikud huvid, mitte sõda Ukrainas. Ja seda täiesti avalikult, kirjutab endine õiguskantsler Indrek Teder vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Mõnedes Euroopa riikides on jätkuvalt esiplaanil äri- ja majanduslikud huvid, mitte sõda Ukrainas. Ja seda täiesti avalikult, kirjutab endine õiguskantsler Indrek Teder vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA uute kodude müük langes 9 aasta kiireimas tempos Kõrged laenuintressid survestavad nõudlust
USAs langes uute kodude müük aprillis viimase üheksa aasta kiireimas tempos, nõudlust mõjutasid negatiivselt kõrge inflatsioon ning kodulaenu intresside hüppeline tõus, vahendab Bloomberg.
USAs langes uute kodude müük aprillis viimase üheksa aasta kiireimas tempos, nõudlust mõjutasid negatiivselt kõrge inflatsioon ning kodulaenu intresside hüppeline tõus, vahendab Bloomberg.
Pea püsti, see on normaalne kriisiaeg
Kobarkriiside raskuse all optimismi säilitamine on võimalik ja annab tugeva efekti, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kobarkriiside raskuse all optimismi säilitamine on võimalik ja annab tugeva efekti, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Töötajad peavad mainekaks tööandjaks energiafirmat, tudengid Microsofti
Töötavate inimeste jaoks on kõige atraktiivsemad tööandjad riigi või kohaliku omavalitsuse infrastruktuuriettevõtted, tudengid hindavad Microsofti Eesti arenduskeskust, LHVd ja Pipedrive’i, näitab Kantar Emori tööandjate maine pingerida.
Töötavate inimeste jaoks on kõige atraktiivsemad tööandjad riigi või kohaliku omavalitsuse infrastruktuuriettevõtted, tudengid hindavad Microsofti Eesti arenduskeskust, LHVd ja Pipedrive’i, näitab Kantar Emori tööandjate maine pingerida.
Parim juht Madis Toomsalu: Eesti parim juht on hoopis mu ema
Konkursi parim juht 2022 ja LHV Grupi juht Madis Toomsalu rääkis tunnustuse teada saamise järel, et peab Eesti parimaks juhiks hoopis oma ema.
Konkursi parim juht 2022 ja LHV Grupi juht Madis Toomsalu rääkis tunnustuse teada saamise järel, et peab Eesti parimaks juhiks hoopis oma ema.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.