Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Taavi Aas:  piletita sõit ei tasu ära

    Tallinlane, kas tead, et üks sõit linna ühistranspordiga maksab vaid 4 krooni ja 8 senti, kui kasutad 30 päeva sõidukaarti? Kõlab uskumatult, kuid on tõsi. Las ma seletan.

    Ekspresskaardi puhul on see summa 4 krooni 14 senti. 90 päeva kaardi puhul on sõidu hind ainult 2 krooni ja 92 senti. Tõeliselt võidavad sooduskaardi kasutajad – nemad maksavad sõidu eest 30 päeva kaardiga 1 krooni ja 72 senti. Tallinna õpilased maksavad aga vaid 1 krooni ja 32 senti sõites 90 päeva ID-piletiga. Need andmed on saadud kaardihinna jagamisel tehtud sõitude arvuga, mis on omakorda selgitatud tegelike vaatlustega.
    Ka mittetallinlastele ei tee Tallinn liiga - nende ühe sõidu hinnaks on 30 päeva kaardiga 5,14 krooni, 90 päeva kaardiga 3,44 krooni; naabervaldade õpilased maksavad sõidu eest Tallinnas vastavalt 1,94 krooni ja 1,64 krooni. Seega, mingit röögatut vahe selles, et kui palju maksab tallinlaste ja mittetallinlane ühistranspordisõidu eest ei ole, kuid midagi siiski.
    Loomulikult on sõitjad perioodikaardi kasulikkuse ära tabanud,  sest 88 % sõitudest tehaksegi just erinevate kaartidega.  Käesoleva aasta nelja kuu piletimüügi andmete põhjal võib väita, et keskmine sõiduhind kaardiga sõitjale on 2,55 krooni, seevastu talongi või tunnipiletiga sõitjale 9,73 krooni ehk ligi 4 korda enam.
    Tallinna eelarvest läheb ühistranspordile 0,7 miljardit
    Palju on aga tegelik ühe sõidu hind, mille maksmisel osalevad nii sõitjad kui ka Tallinna linn, kes lisab sõitjate poolt makstud piletihinnale peale veel ka dotatsiooni. Võttes arvesse eelarves ühistranspordi liiniveole ettenähtud summat 667,9 miljonit krooni (10% linnaeelarvest) ja prognoositavat sõitjate arvu 112 miljonit inimest, saame ühe sõidu kuluks ligikaudu 6 krooni. Sellest 45 % (2,7 krooni) kavatsetakse eelarve kohaselt katta piletitulust ja 55 % (3,3 krooni) linnakassast.
    Aga aitab arvudest, küsime parem, miks ei taheta sõidu eest tasuda? Eriti arvestades, et piletikontrolöride tegevus on viimaste aastate jooksul tunduvalt tõhustunud. Kui piletikasutajale on sõiduhind tõesti kallivõitu, siis kaardiomanikule on sõiduhind küll igati soodne. Samas eks olegi see nii, et kui sõlmid pikema lepingu, siis kaasnevad ka soodustingimused.
    Sõidujänestest sõiduvarasteks
    Piletita sõitjaid ei tuleks nimetada enam “jänesteks”, vaid sõiduvarasteks. Kõik saab alguse õigest või väärast mõtlemisest. Mentaliteedi muutmiseks on tarvis kasutada mõjuvaid sõnu. Ka „mõnuainete“ asemel soovitatakse kasutada sõnu, nagu „narkootikumid“ või veel parem – „meelemürgid“. Sõitjad peaksid endile teadvustama, et sõit ühissõidukis on teenuse ostmine, mille eest tuleb tasuda. Igaühel on õigus otsustada oma aususe üle, selle puudumisel aga pole ilus kurta, et trahviks makstud rahasumma on liiga suur. Olla sõiduvaras on selles mõttes ebameeldivam kui olla lihtsalt jänes.
    Mõne krooni (või veel vähema) eest saab ühest linnao(t)sast teise. Millise sõiduriistaga on odavam? Kuulen vastuväidet, et pole kusagilt võtta 290 krooni kuukaardi eest. Aga kas 600 krooni trahvi maksmiseks on? Ja kui trahvi ei suudeta tasuda tähtajaks, siis lisandub veel kohtutäituri tasu koos käibemaksuga – kas see on odavam? Äkki veab ja kontrolli ei tehta, see võimalus on tõesti olemas. On aga ka näiteid, kus üks ja sama sõitja on ühe päeva jooksul mitu korda vahele jäänud – loomulikult “premeeritakse” iga korra eest trahviga.
    Piletikontrolör kaitseb ausa sõitja huve
    Väited, et ühissõidukid on vanad, aeglased ja räpased, ei vasta tõele. Ainuüksi Tallinna Autobussikoondis on viimastel aastatel soetanud juurde 80 uut bussi.
    Sõidupileti eest antud raha kulutatakse uute ühissõidukite soetamiseks, nende korrashoiuks ja koristamiseks. Nii et iga sõiduvarga arvelt saamata jäänud summa lükkab paremate sõidutingimuste loomist edasi. Ja kannatab ka aus sõitja. Kas tasub olla siinkohal ükskõikne ja oodata, et ainult  kontrolör tegeleks sõiduvargaga? Ja kas tasub seda varast kaitsta? Kutsun üles sõiduvarastest kontrolöre teavitama.
    Aga kas tasub piletikontrolöri kaitsta? Arvan, et tasub. Kontrolör on konfliktis vaid sellega, kel pole talle ette näidata kehtivat sõiduõigust tõendavat dokumenti (milline keeruline väljend) ehk siis piletit või kaarti. Ja sellega, kes klõbistab kompostrit vaid või alles siis, kui kontrollijad sisenevad sõidukisse. Ja kes on pahased, kui nad seda õigeaegselt ei märka ja ei jõua enne pileti küsimist seda augustada.
    Läinud on ajad, kui kontrolörideks võeti “suvalisi inimesi tänavalt”. Praegu on valikukriteeriumid üsna ranged ja enne töölehakkamist tehakse ka vastavat väljaõpet. Eesmärk on läbi aegade üks – kaitsta ausa sõitja rahakotti sõiduvarga eest. Lisanduvad veel turvalisuse kasv ja linna rahaliste vahendite väiksem kulu.
    Sõnum on lihtne – osta sõidukaart, kuna piletita sõit ei tasu end ära. Osta on odavam. Lisaks mittetaastuvate närvirakkude kulumisele on võimalus saada sõiduvarga häbiväärne tiitel. Igal oinal on teatavasti oma mihklipäev, ütleb eesti vanasõna. Osta pilet õigest kohast ja nõua müüjalt tšekki.
    Piletiraha eest parandatakse sõidutingimusi. Tea, et piletikontrolör seisab Sinu, kui ausa sõitja huvide eest. Ole ka Sina talle toeks. Ei arvagi, et paadunud sõiduvargad seda kirjatükki loevad. See on rohkem Sulle, kes Sa pileti ostad. Ära ole tagasihoidlik, näita üles kodanikujulgust! Head sõitu!
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
UK jagas kümneid litsentse fossiilsete kütuste puurimiseks
Põhjamerel võib naftapuurimine jätkuda kuni kümme aastat üle Suurbritannia valitsuse 2050ndaks aastaks seatud net zero tähtaja, sest fossiilkütuste ettevõtetele on jagatud kümneid uusi litsentse.
Põhjamerel võib naftapuurimine jätkuda kuni kümme aastat üle Suurbritannia valitsuse 2050ndaks aastaks seatud net zero tähtaja, sest fossiilkütuste ettevõtetele on jagatud kümneid uusi litsentse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Suur galerii: Eduka Eesti auhinnasadu uhiuuel äripinnal
Äripäeva 12. Eduka Eesti arvamuskonkursi auhinnad jagati välja neljapäeva pärastlõunal konkursi ühe toetaja Ellex Raidla kontoris Tallinnas Rotermanni kvartalis, kuhu advokaadibüroo kolis märtsis.
Äripäeva 12. Eduka Eesti arvamuskonkursi auhinnad jagati välja neljapäeva pärastlõunal konkursi ühe toetaja Ellex Raidla kontoris Tallinnas Rotermanni kvartalis, kuhu advokaadibüroo kolis märtsis.
Kakao hind on võtnud suuna alla
Kakao hind on kukkunud rekordkõrgest tasemest viiendiku võrra ning esmaspäeval kukkus kakao hind 17% ühel kauplemispäeval.
Kakao hind on kukkunud rekordkõrgest tasemest viiendiku võrra ning esmaspäeval kukkus kakao hind 17% ühel kauplemispäeval.