• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    FOTOD: surnud linn 25 aastat hiljem

    Reportaaž linnast, kuhu enam kunagi tagasi ei pöörduta.

     Tšornobõli tuumakatastroofi toimumisest veerandsada aastat hiljem võtab inimtühjas Prõpjatsi (Pripjat) linnas loodus üha enam võimust. Kunagine ligi viiekümne tuhande elanikuga elitaarlinn laguneb ja ennustatakse, et 30 aasta pärast on see varemeis.
    Tuumajaama töötajatele mõeldud linna hakati ehitama 1970. aastal. 4. reaktor plahvatas 26. aprillil 1986 kell 1.23. Suurima saastatuse osaliseks saigi reaktorist vaid 3 kilomeetri kaugusel asuv Prõpjatsi linn, mille 49 600 elanikku evakueeriti alles 30 tundi pärast plahvatust.
     Tänaseks on linn vaatamata miilitsavalvele tühjaks röövitud. Korteritest on viidud veesegistid ja radiaatorid, laiali on tassitud enamus mööblist. Viimane suurem laastamistöö toimus 2000ndate alguses. Pole näha ka perepilte kunagiste kodude seintel. Ei mänguasju, riideid ega raamatuid. Enam ei teki seda muljet, et elanikud pidid linnast põgenema loetud tundidega, jättes maha oma isikliku vara.
     Meid saatev Tšornobõli tuumajaama avalike suhete töötaja Nikolai Fomin hingab sügavalt sisse ja kiidab linna värsket õhku. Ta räägib, et linnas ja selle ümbruses elab arvukalt metsloomi. Lisaks tavapärastele metssigadele ja rebastele ka metsikuid hobuseid. Nende mutatsioone on jäänud aastatega vähemaks, kuid luustiku arengu häired on siiski sagedased. Ka taimestik on taastanud oma esialgse kuju. Katastroofile vahetult järgnenud aastatel olid taimede lehed ja viljad neile omasest palju suuremad.    
    Piirkonnas liikudes tuleb püsida giid Fomini poolt määratud rajal, sest radiatsioonitase võib lühiajaliselt ohutust 3 mikrosiivertist (mSv/h) olla paiguti palju kõrgem. Uhkete nimedega kunagised laiad tänavad ahenevad looduse pealetungi ees silmnähtavalt. Peaväljaku sillutisest tungivad läbi puud ja vohab sammal. Samblale astumine pole soovitatav, sest see sisaldab lubatust kuni viiekordselt kõrgemat radiatsioonitaset. Taimestik vohab ka majades sees, murdes läbi keraamiliste põrandaplaatide ja betooni.
    Lahkun linnast teadmisega, et ei naase siia enam mitte kunagi. Prognoositakse, et inimestele on piirkond elamiskõlbmatu veel kolm sajandit. Selleks ajaks on siin arvatavasti juba kõrge mets.
     
     
     
    Vaade keskkooli koridori.Foto: Erik Prozes
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Enefiti börsikell kuulutab Eesti väikeaktsionäri triumfi
Enefit Greeni aktsiate esmane avalik pakkumine õnnestus vaatamata sellele, kuidas aktsia käituma hakkab, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Enefit Greeni aktsiate esmane avalik pakkumine õnnestus vaatamata sellele, kuidas aktsia käituma hakkab, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Börs: USA turul parim nädal alates juunist
USA aktsiaturud lõpetasid reede tõusuga ning Dow Jonesi indeksi jaoks oli see nädal parim alates juunist. Aktsiatel aitasid nädala jooksul kallineda pankade tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
USA aktsiaturud lõpetasid reede tõusuga ning Dow Jonesi indeksi jaoks oli see nädal parim alates juunist. Aktsiatel aitasid nädala jooksul kallineda pankade tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
Keskerakonna valimisöine galerii: absoluutne enamus libises käest
Keskerakond oli südaöise seisuga absoluutset enamust Tallinna 79-liikmelises volikogus kaotamas, ehkki Mihhail Kõlvart tegi isikliku rekordi 27737 häälega.
Keskerakond oli südaöise seisuga absoluutset enamust Tallinna 79-liikmelises volikogus kaotamas, ehkki Mihhail Kõlvart tegi isikliku rekordi 27737 häälega.
Pika ajalooga veofirma lõpetab tegevuse: pojal keelasin transpordiärisse mineku ära
Aastakümneid transpordiäris tegutsenud ettevõtja Viido Laane otsustas oma firma Veopartner OÜ masinate mootorid seisma jätta ja äri kinni panna. „Sel tegevusel ei ole täna enam mingisugust mõistlikku mõtet,“ ütles ta.
Aastakümneid transpordiäris tegutsenud ettevõtja Viido Laane otsustas oma firma Veopartner OÜ masinate mootorid seisma jätta ja äri kinni panna. „Sel tegevusel ei ole täna enam mingisugust mõistlikku mõtet,“ ütles ta.