• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,78
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,78
  • 10.11.11, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

BMW patentis elektrilise turbokompressori

Kui tavaliselt pumbatatakse mootori võimsuse tõstmiseks silindritesse lisaõhku väljalaskegaasidel töötava turbokompressori või väntvõlliga ühendatud ülelaaduriga, siis BMW insenerid patentisid täiesti uudse elektrilise turbo.
Sisuliselt on tegemist turbiiniga nagu ikka, kuid erinevalt teistest töötab see elektrimootori jõul. Sellisel süsteemil on üsna mitu eelist, peamisena aga nn tühja koha puudumine madalamatel mootoripööretel. Kui tavaline turbo hakkab tööle alles siis, kui väljalaskekollektoris on piisavalt heitgaase ehk umbes 1500-1700 pöörde juures minutis, siis elektriturbo pumpab võimsalt mis tahes mootoripööretel.
See võimaldab silindrisse siseneva õhu kogust märksa täpsemalt reguleerida ning lisaks "tühja koha" kaotamisele madalatel pööretel võimaldab optimeerida paremini mootori pöördemomenti mis tahes pööretel ning vähendada kütusekulu. Näiteks tühikäigul töötades lülitub turbo elektrimootor täiesti välja.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Praegu pole veel täpselt teada, milline uutest BMW mudelitest sellise turbo esimesena endale saab, kuid oletatakse, et selleks saab järgmise põlvkonna sportmudel M3. Pärast seda plaanib BMW elektriturbole üleminekut kõikidel mudelitel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 14 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele