• OMX Baltic1%300,07
  • OMX Riga0,00%867,99
  • OMX Tallinn0,19%1 964,94
  • OMX Vilnius0,88%1 174,87
  • S&P 5001,47%5 686,67
  • DOW 301,39%41 317,43
  • Nasdaq 1,51%17 977,73
  • FTSE 1001,17%8 596,35
  • Nikkei 2251,04%36 830,69
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,75
  • OMX Baltic1%300,07
  • OMX Riga0,00%867,99
  • OMX Tallinn0,19%1 964,94
  • OMX Vilnius0,88%1 174,87
  • S&P 5001,47%5 686,67
  • DOW 301,39%41 317,43
  • Nasdaq 1,51%17 977,73
  • FTSE 1001,17%8 596,35
  • Nikkei 2251,04%36 830,69
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,75
  • 14.06.12, 16:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Edelaraudtee süüdistab riiki konkurentsi hävitamises

Täna valitsuse kabinetiistungil tehtud otsus, millega alates 2015. aasta algusest kuni aastani 2018 opereerib reisirongiliiklust Eestis ainsa operaatorina riigile kuuluv AS Elektriraudtee, seab Edelaraudtee hinnangul ohtu rongireisijate huvid.
Valitsus lähtus otsusel eelkõige asjaolust, et uute diiselrongide suurema veovõime ja –dünaamika tõttu muutub oluliselt reisirongide liiklusgraafikute logistika ning hõreasustuse tingimustes on võimatu ennustada uute sõiduplaanidega kaasnevat reisijate arvu ja piletitulu.
"Seega on riigil võimatu määratleda ette võimalikud piletitulud ning ühtlasi võtta kohustusi riigieelarvest toetuste maksmiseks. Samuti puuduksid ka teadmised uute rongide ekspluatatsiooniga kaasnevast tegelikust kulubaasist. Samuti on ebaselge mitme raudteelõigu remondivõimalused ja ajagraafik, näiteks Valga-Võru, Lelle-Pärnu. Seega on raske määratleda ja pakkujatel võimatu sisustada uute reisirongide lõplike ringlusskeeme ja vastavaid hüvitisi veoteenuste eest," teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium täna.
Edelaraudtee peadirektori Kalvi Pukka sõnul tähendab tänane otsus sisuliselt seda, et konkurents raudteel lõpeb. „Olen mures reisijateveo kvaliteedi ja hinna pärast nii raudteelase kui kodanikuna. Teenuse kvaliteet ning hind tulevad läbi konkurentsi, raudteetransport ei ole selles suhtes erand. Mõistlik oleks olnud kuni 2017. aasta hanke korraldamiseni jätkata kahe rongioperaatoriga – ühe riikliku ning ühe eraoperaatoriga. See oleks taganud sujuva ülemineku vanadelt rongidelt uutele. Nii Elektriraudteel kui Edelaraudteel on olemas väga head kogemused ja oskused reisijateveo ohutul korraldamisel. Riik tellijana oleks saanud reaalsel kogemusel põhineva ülevaate veokuludest ning piletituludest uues olukorras, kus uued rongid on raudteel sõitmas. Tänane valitsuse otsus toob suure tõenäosusega kaasa konkurentsi kadumise raudteel, sest perioodil 2015-2018 veab reisijaid vaid üks rongioperaator. Sisulise konkurentsi puudumine tarbijatele kindlasti kasuks ei tule,“ sõnas Kalvi Pukka.
Valitsus otsustas tänasel kabinetiistungil, et uued diiselrongid antakse Elektriraudteele opereerida 2018. aastani perspektiiviga kuni aastani 2024. Aastal 2017 analüüsib valitsus uuesti, kas korraldada avatud konkurss kõigile võimalikele turuhuvilistele. "Kuna tegemist on aga avaliku teenusega, mille stabiilset ja kvaliteetset kättesaadavust riik ohtu ei sea, on mõistlik esialgu testperioodil anda opereerimine Elektriraudteele. Otselepingu sõlmimisel riigile kuuluva raudtee-ettevõtjaga on riigil oluliselt paindlikumad võimalused sõiduplaanide kujundamiseks ja vastavusse viimiseks parema teenuse tagamiseks. Otselepingu perioodil omandava info põhjal on võimalik uuesti üle vaadata konkursi korraldamise otstarbekus," põhjendas majandusministeerium otsust.
Kalvi Pukka sõnul on konkurentsi kolm aastat peale selle kadumist taasavada ülimalt keerukas. „Reisirongiliikluse korraldamine on keeruline kompleks ning spetsiifilisi oskusi nõudev valdkond. Ajani, mil riik võib-olla planeerib konkursi taasavada, ei ole lihtne kompetentsi alal hoida. Et reisijatevedudega taas alustada, tuleb teha väga olulisi investeeringud, hankida vajalikud ohutusload ning palgata väljaõppinud kaader. Teisisõnu on ärisse sisenemise lävi väga kõrge, mis seab konkurentsi tekkimise küsimärgi all ka tulevikus,“ rääkis Pukka.
Esimesed uued reisirongid saabuvad katsetusteks Eestisse tänavu oktoobris-novembris, esimene elektrirong alustab reisijate vedu 2013. aasta juulis ning diiselrong 2013. aasta septembris. Edasi suunatakse uued rongid liinidele vastavalt Eestisse laekumisele.
Stadleri rongide remondi- ja hooldusteenuse osutajaks jääb Elektriraudtee.
Edelaraudteel on kehtiv leping reisijateveo korraldamiseks raudteel kuni 2014. aasta lõpuni. Ettevõte on täna keskendunud reisijateveoteenuse osutamisele kvaliteetselt ja turvaliselt.
Edelaraudtee AS on reisijate- ja kaubaveo korraldamise, raudtee-ehituse, rongide remondi, renoveerimise ning ehitamisega tegelev raudteekontsern, mis annab tööd enam kui 500 inimesele. Ettevõte opereerib reisijatevedu Tallinn-Narva, Tallinn-Pärnu, Tallinn-Valga, Tallinn-Rapla, Tallinn-Türi-Viljandi, Tallinn-Tartu-Valga ja Tartu-Koidula liinil, olles ainus diiselrongide operaator Eestis. Aastas kasutab Edelaraudtee teenuseid ligikaudu 1,8 miljonit reisijat.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele