26. september 2012 kell 21:00

Tsäkko jääb ainsaks süüdistatavaks

Minu jaoks on olukord praeguseks kõvasti paremaks muutunud ehk mul on hea meel selle üle, et kõik algselt esitatud kahtlustused on ära kukkunud, kommenteeris maanteeameti endine juht Tamur Tsäkko riigiprokuratuuri eilset teadet.

“Ma ise küll ei näe, et oleksin seadusega vastuolus otsuseid teinud,” lausus ta ning lisas, et on veendunud, et ka Loo–Maardu teelõigu süüdistuses mõistab kohus ta õigeks.

Riigiprokuratuur esitas süüdistuse Tamur Tsäkkole riigihangete korraldamise nõuete rikkumises ja usalduse kuritarvitamises seoses hankelepingu tingimuste muutmisega.

Süüdistus puudutab episoodi seoses Loo–Maardu teelõigu ehitusega. Tsäkkot süüdistatakse selles, et ta lubas töövõtjal Loo–Maardu teelõigul hankedokumentides sätestatud ajutise liikluskorralduse 2 + 2 sõidurea asemel ehitada 1 + 1 sõidurida koos kindlustatud teepeenardega. Kuna sellise lubaduse andmine ei olnud seadusega kooskõlas ja ehitajale maksti seetõttu 33 668 eurot suurem summa, kui oli tegelike tööde maksumus, tekitas Tsäkko süüdistuse järgi riigile suure varalise kahju. Samas lõpetas riigiprokuratuur kriminaalmenetluse seoses Aruvalla–Kose teelõigu episoodidega.

Kümnest kahtlustusest alles jäänud üks. Tsäkko rääkis, et kui kapo 2010. aasta novembris tegi läbiotsimisi maanteeametis, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis ning ehitusettevõtetes, võeti ära hulk dokumente.

“Kui ma ei eksi, siis algselt esitati kahtlustusi peaaegu kümnes asjas, mis aga praeguseks on kõik ära kukkunud,” lausus Tsäkko. “Läbiotsimisel ära võetud dokumente analüüsiti ning aasta hiljem, 2011. aasta jõulude eel pandi kahtlustustele üks kahtlustus juurde. Tegu on Loo–Maardu teelõigu väikese episoodiga – ja see ongi praeguse seisuga ainsana alles.”

Tsäkko sõnul puudutab asi Loo–Maardu teelõigu ajutist liikluskorraldust. “Sõiduradasid oli algselt ette nähtud 2 + 2,” selgitas Tsäkko. “Läbirääkimiste käigus jõudis aga rida maanteeameti inimesi otsusele, et sõiduradasid peaks olema 1 + 1, aga vajadusel on võimalik taastada ka 2 + 2. Kui ma ei eksi, siis see objekt pole siiani vastugi võetud. Ehk siis ei ole lõplikult ära klaaritud, kes kui palju kellelegi võlgu või kes kui palju maksma peab.”

Tsäkko on ainus süüdistatav. Riigiprokuratuuri avalike suhete juht Katrin Lunt kinnitas Äripäevale, et süüdistatavate ring piirdub ainult Tamur Tsäkkoga. “Tsäkko on ainus süüdistatav,” kommenteeris Lunt küsimust, kas süüdistatavate ring võib laieneda näiteks Loo–Maardu teelõigu peatöövõtjatega. “Tsäkkole kui maanteeameti endisele peadirektorile esitati süüdistus seoses Loo–Maardu teelõigu episoodiga. Ülejäänud episoodides on kriminaalmenetlus lõpetatud.”

Aruvalla–Kose teelõiku puudutav kriminaalmenetlus lõpetatud. Riigiprokuratuur lõpetas Aruvalla–Kose teelõigu hankemenetluse käigus toime pandud konkurentsialaste süütegude kriminaalmenetluse, kuna uurimise käigus ei leidnud piisavat tõendamist kriminaalmenetluse alus.

Kriminaalmenetlus lõpetati Tamur Tsäkko, majandusministeeriumi kantsleri Marika Priske, Nordeconi juhatuse liikme Erkki Suuroru ning Nordecon ASi (kahtlustuses nimetatud ajal AS Nordecon Infra) suhtes kahtlustuses, mis käsitles konkurentidevahelise kokkuleppe sõlmimise katset seoses sellega, et AS Nordecon Infra pakkus hankelepingu täitmisel alltöövõttu Lemminkäinen ASile vastutasuks selle eest, et viimane loobuks hanketulemuste vaidlustamisest.

Prokuratuur asus seisukohale, et ASi Nordecon Infra esindajal puudus konkurendiga vastavate läbirääkimiste käigus veel selgelt väljakujunenud ettekujutus, missugust kokkulepet ja millistel tingimustel sõlmida sooviti. Seega ei jõudnud antud tegu karistatavasse kuriteokatse faasi.

Hetkel kuum