Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiina rikkaim tegeleb karastusjookide müügiga
25 aastat tagasi, kui Zong Qinghou oli 42aastane, teenis ta elatist karastusjookide müügiga. Ta teenis umbes kaheksa dollarit kuus ehk alla kolmandiku tollasest Hiina keskmisest palgast ja oli nii maksujõuetu, et magas tänavaalustes tunnelites, vahendab Bloomberg.
Täna müüb 67aastane Zong ikka veel karastusjooke ja palju muidki asju, kuid ta on Hiina rikkaim mees. 5. oktoobri seisuga oli tema puhasväärtus 20,1 miljardit dollarit. Supermarketid müüvad tema Hangzhou Wahaha Groupi mahlasid, karastusjooke ja pudelivett. Aasias on temast rikkamad ainult Hongkongi kinnisvaraarendaja Li Ka-shing ja India tööstur Mukesh Ambani.
Zong, kes ei ole käinud keskkoolis, elas Mao Zedongi kultuurirevolutsiooni ajal 1964. kuni 1978. aastani kolhoosis. Ta luges kommunistlikku kirjandust juhtimise kohta ja õppis, kuidas saada üle teda valitsenud raskustest. Kui Deng Xiaoping viis Hiina turumajanduse teele, võttis Zong koos kahe pensionile läinud õpetajaga 1987. aastal üle ühe külapoe, kasutades selleks sugulastelt võetud 22 000 dollarilist laenu.
Nüüd Wahaha nõukogu juhina on ta ikka jäänud säästlikuks ja autokraatlikuks juhiks. Lõunat sööb ta samas söögikohas, kus käivad ka tema töötajad.
„Kui oled vaene, pead mõtlema, kuidas saada paremini hakkama,“ ütles Zong. „See aitas mind.“
Ta ei demonstreeri oma rikkust. Tema ülikond on valmistatud Hiinas. Ta ostis paari kingi, kuna keegi ütles talle, et vana paar on juba liiga kantud. Ta liigub ringi turvameesteta, saatjaks vaid assistent.
„Ma ei vaja kalleid rõivaid," ütles ta. Ainus märk staatusest on 48 000 Vacheron Constantini käekell, mille ta ostis Šveitsist, et asendada vanemat Rolexit.
„Teised inimesed ütlevad, et Rolex on uusrikaste sümbol,“ seletas Zong naeratades.
Wahaha tähendab mandariini keeles naervat beebit. Ettevõte leiutab üha uusi tooteid. „Meie mahlapiim on suur hitt,“ ütles Zong.
Mullu oli ettevõte käive 11 miljardit dollarit ja turuosa Hiina karastusjookide turul 7,2 protsenti. Alla jäädi vaid Coca-Colale ja hongkongi Tingyile. Zong prognoosis, et tänavu kasvab ettevõtte kasum 60 protsenti, 1,6 miljardile dollarile.
Temale ja ta naisele Shi Youzhenile ning tütrele Kelly Zongile kuulub umbes 80 protsenti ettevõttest.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.