Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parts: Estonian Air peab olema õhuke ning paindlik
Tänasel valitsuse pressikonvetentsil sõnas majandusminister Juhan Parts, et Estonian Air peab olema konkurentsivõimeline oma kulubaasi poole pealt, samuti väga õhuke ja paindlik.
”Mis puudutab ettevõtte äristrateegiat, siis ettevõte on seda üsna palju tutvustanud. Me teame, see on selline minimalistlik kohanemisstrateegia, mille põhi-, kandev liin peab olema selles, et see ettevõte peab olema finantsiliselt jätkusuutlik,” sõnas Parts.
Restruktureerimiskavas näeb ettevõte, et kasumisse on võimalik jõuda 2015. aastaks.
”Väga paljude asjaolude või tegurite koosmõjul see plaan sisaldab ka pessimistlikumaid stsenaariumeid ja ka optimistlikumaid stsenaariumeid,” leidis Parts. ”See on selline baasstsenaarium. Lisaks vajab ettevõte kapitaliseerimist, antud juhul valitsuse poolt 40,6 miljonit eurot.”
See on väiksem summa, kui see, millest valitsus rääkis protsessi alguses. Toona oli juttu 50-70 miljonist eurost.
Valitsus saab kapitalimakse teha siis, kui komisjon on selle restruktureerimiskava heaks kiitnud. ”Seni, selleks, et ettevõte oleks finantsiliselt tugev, oleme põhimõtteliselt otsustanud, et me anname seda päästmiskrediiti mahus 38 miljonit eurot. Täna me vormistasime ära ka selle viimase osa, 12 miljonit eurot, sest pärast restruktureerimiskava esitamist valitsusel enam täiendavaid krediidi andmise õigusi ei ole,” rääkis Parts. ”Täiendav kapitali vajadus, 40 miljonit eurot, ei tähenda täiendavat raha, vaid paljuski see raha kulub tegelikult selle valitsuse poolt antud krediidi tagasimaksmiseks koos intressidega. Need ei ole enam täiendavad vahendid,” lisas Parts.
Minister sõnas, et tal on põhjust arvata, et riigiabi luba tuleks Euroopa Komisjoni poolt anda. ”Kas Euroopa Komisjon jõuab samadele otsustele, see nüüd on üsna pikk ja põhjalik ja keerukas protsess ja diskussioon. Nagu ma ütlesin, seal on kaks põhilist poolt, esimene ja kõige tähtsam on ikkagi see, et ettevõte peab olema finantsiliselt jätkusuutlik,” sõnas Parts ja lisas, et see sõltub suuresti ettevõttest endast.
Parts sõnas, et hea on märkida seda, et ettevõte on alates eelmise aasta novembrist teinud läbi palju otsuseid, palju muudatusi. Tegemist peab olema ettevõttega, mis on väga konkurentsivõimeline oma kulubaasi poole pealt, väga õhuke, väga paindlik, vastasel juhul on üsna keeruline sellisel ettevõttel Euroopa lennundusturul ellu jääda.”See on tegelikult kõige tähtsam. Me julgeme täna öelda, et need kuus kuud on näidanud, et ettevõte on suutnud muutusi teha,” leidis Parts.
Parts rõhutas, et lennuettevõtte mõju majandusele on 2, võib-olla isegi rohkem protsenti SKP-st aastas. ”Kõik muud tehingud, need on ikkagi tehtud turu tingimustel. Ka näiteks viimane Estonian Airi hoone müümine toimus turu tingimustel, seal oli mitu osalejat, mitu huvilist ja see oli reaalne enampakkumine. Lennujaama jaoks on kõik sellised ostud ikkagi omaette investeeringud ja need on tasuvad investeeringud,” kinnitas Parts.
Lennufirma nõukogu esimees Erkki Raasuke ütles ERRile, et lennufirma vajab raha puhvrite kasvatamiseks, liisinglepingute lõpetamiseks ning ka igapäevaseks majandustegevuseks. "Päris kindlasti tuleb ettevõte selle rahaga toime pika aja jooksul," kinnitas Raasuke."Praeguste plaanide järgi jõuab ettevõte kasumisse viibega. Läheb veel umbes poolteist aastat, kuigi jooksvad kahjumid on kiiresti vähenenud."
Autor: Laura Mallene, Kaisa Gabral
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.