Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Arenduse omanik: valmimist ma ei näe

    30 hektaril laiuva Kreenholmi kinnisvaraarenduse omanik Mats Gabrielsson teab, et oma silmaga ei näe ta kunagi selle hiigelprojekti täielikku valmimist.

    Intervjuu Mats Gabrielssoniga: Eelmisel nädalal külastas Kreenholmi alasid Rootsi välisminister Carl Bildt. Kuidas ta teadis sinna minna, kas see arendus on ka juba rootslastele teada?Arvan, et Carl Bildt sai selle kohta vihje Euroopa Liidu kaudu Brüsselist. Eesti iseseisvumise ajal 90ndate alguses oli see ala väga kõrge tähtsusega, toona oli Euroopa mures selle piirkonna rahvusliku segunemise pärast ning hoiab sellel silma peal tänaseni. Selle taustal, mis toimub praegu Ukrainas, usun ma, et Euroopast anti Bildtile signaal, et ta peaks seda kohta vaatama minema, kui sinna läheb.
    Te ostsite Kreenholmi tehase juba 90ndate alguses. Millist võimalust te Narvas nägite?Minu tekstiilitootmisettevõte Boras Wäfare ostis selle eesmärgiga viia tekstiilitootmine Rootsist Eestisse ning kasvatada siin koguseid ja areneda. Alguses olime me selles väga edukad, aga meie turg lihtsalt kadus ära. Need 15 aastat läks meil minu meelest aga väga hästi.
    Mis pakkus teile seejärel idee asendada tööstustootmine Varesesaarel hoopis meelelahutuskeskusega otse Vene piiril?Otsisime erinevaid võimalusi, vaatasime, mida selle kohaga teha saab ja tasub. Lisaks meelelahutusele on seal ka palju kaubanduspinda ning pisut kergtööstust, praeguseni töötab üle 1000 inimese meie tehases, mis on saarelt välja viidud.
    Kuidas teil jagub motivatsiooni töötada projekti kallal, mille valmimisele kulub mitukümmend aastat, teadmata, kas te ise ikka selle tulemust näete?Selle projekti pikkus on oma 30 kuni 40 aastat ja ma tean, et mina ise ei näe kindlasti selle valmimist, sest olen lihtsalt liiga vana. Ma küll väga tahaksin seda näha, aga samas tean, et tööstuses millegi saavutamiseks tulebki võtta pika perspektiiviga plaanid, ainult need viivad sihile. Praegu olen ma väga motiveeritud, töötan selle kallal nii kaua, kui vähegi saan.
    Kui kalliks selle piirkonna taastamine hinnanguliselt läheb?Eks see oleneb natukene sellest ka, mida me seal täpsemalt teeme, aga see on kindlasti miljardites eurodes. Kas see tuleb üks, kaks, kolm või kümme miljardit, seda me täna ei tea. Seni pole me pidanud suuri kulutusi tegema, lammutustööd on läinud maksma mõned miljonid eurod, sellepärast pole me veel ka teisi investoreid kaasanud, selleks on liiga vara veel. See projekt toob meile praegu ka raha sisse, sest me oleme üürinud tööstuspargi pinda teistele ettevõtetele.
    Millised ettevõtjad võiksid Kreenholmi alal tegutsemisest huvitatud olla?Seda on raske praegu hinnata, kindlasti saavad seal olema logistikainimesed, see võiks olla atraktiivne koht hasartmängudeks, šoppamiseks ja muuks meelelahutuseks. Me teame, et selle vastu tunnevad suurt huvi nii Euroopa kui Vene ettevõtted.
    90ndatel oli Kreenholmil Narva linnavõimudega mitu kana kitkuda. Kuidas on teie suhted linnaga nüüd, uue arenduse ajal?Meil olid jah mõned tülid Kreenholmi tehase ajal, aga Narva Gate'il on vähemalt minu teada linnavalitsusega väga head suhted.
    Tegime küsitluse ka Narva kohalike elanike seas, et uurida, mida nemad Kreenholmi uuest arendusest arvavad. Paljud olid meelelahutussaare suhtes skeptilised ja eelistaksid tehase taastamist. Mida te nendele inimestele ütleksite?Ühiskond areneb edasi, kui te oleksite küsinud sama küsimuse Rootsis 30 või 40 aastat tagasi, oleksite ka kuulnud arvamust, et suur tootmine on lahendus tööpõua leevendamiseks. Aga tänases, 21. sajandi olukorras, vajatakse nii Rootsis kui mujal Euroopas teenindavas sektoris palju rohkem töökäsi, sest tootmistöö teevad ära arvutite juhitud masinad. Inimesi on vaja aga meelelahutustööstusse, mida me arendame.
    Kui tihti te ise Narvas käite?Praegu käin ühe või kaks korda aastas, rohkem pole vaja, asjad toimivad. Aga Eestis üldiselt käin ma umbes 20 korda aastas, sest kogu planeerimine ja asjaajamine käib ju ikkagi siin.
    KES ON KES
    Mats Gabrielsson (63)
    -tuntud Rootsi ettevõtja, IT-visionäär ja riskikapitalist, kes on tegutsenud Eestis juba 90ndate algusest
    -omab Rootsis mitmeid tööstusettevõtteid, nt keskkonna- ja taastuvenergia tehnoloogiat arendav Opcon, turvafirma Rapid, Rootsi suurim hambaravikliinik City Dental, investeerimisfirmad Gabrielsson Invest AB (GIAB) ja Borås Invest AB
    -Eestis tegutseb juba 90ndate algusest, talle kuulunud Rootsi tekstiilitööstus Borås Wäfver AB ostis 1995. aastal Kreenholmi, kuid pankrotistus 2010. aastal
    -Lisaks kuuluvad hobuseid armastavale Gabrielssonile Tallinna hipodroom, traavlihobuste kasvandus Tooma tallis Jõgevamaal, AS Totalisaator ühes Jaan Manitski ja hollandlase John Bootsmaniga, mis tegeleb kihlvedude ja hasartmängude korraldamisega
    KOMMENTAARID
    Narva peaarhitekt Peeter Tambu:
     "Ma võrdleksin seda teiste sarnaste saneerimisprojektidega mujal Eestis, näiteks Rotermanni  või Zelluloosi tööstuskvartaliga või Ülemiste Cityga. Kreenholmi puhul on aga tegemist kümme korda mastaapsema projektiga ning ka nende Tallinna kvartalite üles ehitamiseks on kulunud kümme ja rohkem aastat ning need pole ikka lõplikult valmis.
    Kuna see siin asub Tallinnast kaugel, on ka valmimisaeg pikem, siis ma julgen arvata, et 30 kuni 40 aastat kulub selleks kindlasti. Selle aja jooksul võivad loomulikult muutuda plaanid, tulla uued ideed. Täna kehtestatud detailplaneeringu järgi on sinna kavandatud ühed funktsioonid, väga võimalik, et 40 aasta pärast, kui jõutakse viimaste objektide taastamiseni, on aktuaalsed hoopis mingid muud funktsioonid. Kui omaniku huvi on jätkuv, siis ta saab ka valmis.
     Ma loodan, et see hakkab välja nägema Rotermanni kvartali moodi, oma mastaabilt aga ilmselt rohkem Ülemiste City moodi. Ka Kreenholmi alale hakkavad tekkima uued tänavad, mida pole linnaplaanis kunagi olnud. See peaks muutuma üheks üsna tavaliseks linnaosaks koos uute tänavatega.
    Narva linnapea Eduard East (Keskerakond):
    Viimase sajandi jooksul oli Kreenholmil Narva jaoks pigem tööstuslik tähendus, nüüd püüame me muuta seda uueks väravaks Narva linna. Narva on Varesesaare projekti suhtes väga lootusrikas. See, mille Narva Gate sinna kavandanud on, oleks väga atraktiivne resultaat meie linnale. Ma arvan, et tegemist on küllaltki kestva projektiga, küsimus on aga pragmaatilises küljes ehk finantseerimises. Kui partnereid juurde tuleb, saab projektile rohkem hoogu anda. Ma usun, et ükski kroon ei saa kunagi nii hiilgavalt valmis, et sinna ei saaks midagi lisada.
    Viljar Arakas, kinnisvarafondi Eften Capital juht:
    Ma olen kuulnud, et Vene poolt on tõsine nõudlus siia kortereid osta, eriti Narva-Jõesuusse ja sinna lähiümbrusse. Eks see arendus ikka sellel nõudlusel põhineb. Aga mida täpsemalt otsib klient, kes omale sinna korteri osta suudab, miks ta peaks ostma selle Narva, mitte Narva-Jõesuusse? Vastused nendele küsimustele panevadki paika selle, kas see projekt on reaalne või mitte.
    Tegelikult on aus öelda, et meie Tallinnas ju Narva olusid ei tunne. Piirilinna elu, eriti veel sellise piirilinna, mis ei ole Valga-Valka, vaid on reaalselt Euroopa Liidu ja Venemaa piir, käib kindlasti hoopis teises rütmis ja teiste loogikate alusel kui näiteks Tallinnas.
    Kui selline maatükk nagu Kreenholm on käes, on võimalik teha sinna väga tore mikrokeskkond, kui seda oskuslikult teostada. Sellist massiivi ei saagi kunagi ühe korraga valmis teha, see tulebki etapiviisiliselt. Me kõik peaksime hoidma pöialt Narva arengule ning neile kaasa elama.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.