Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Gurmeeõlle usku

    Eilsel käsiööõllede laadal teiste seas vaadist tumeda kirsi ja vaarikaporterit pakkunud Põhjala pruulikoda alustas sel nädalal eksporti Hispaaniasse.Foto: Eiko Kink

    Reede õhtul Eesti esimesele käsitööõllede laadale kogunenud väikesed pruulikojad moodustavad idufirmade maastikult tuttava üksteist toetava kogukonna, kus üheskoos püütakse oma õlut paremaks timmida ning välisturgudele murda.

    Kütmata ja lagedas Telliskivi linnaku B-hoone viimase korruse saalis tiirutavad ringi pisikeste topsikutega või kaelapaela külge kinnitatatud spetsiaalsete messipokaalidega mustades mantlites mehed ja mõmisevad rahulolevalt. Löövad žetoonid letti ja mekivad järgmist. Õhtujuht tutvustab järjepanu kõiki osalevat 34 pruulikoda.
    Käsitööõllede festivali külastajad erinevad vaid õige pisut muidu loomelinnakus tooni andvatest hipsteritest: neil on samuti seljas kampsunid, kaelas värvilised sallid, kuid nad on keskmiselt pisut vanemad ja seljas kannavad nad soliidseid musti mantleid. Naisi on siin vähe, rullnokki ammugi mitte.
    Mees peab tegema elus õlut
    „Kui mees saavutab keskea, siis ühel hetkel küsib ta endalt mõned tähtsad küsimused: kas ma olen ehitanud maja, kas ma olen saanud lapse ja kas ma olen pruulinud õlut. Kui ei, tuleb hakata nendega  kohe tegelema ja nii hakkasin mina,“ sõnas Skype'i endine juht ja Põhjala pruulikoja üks eestvedaja Tiit Paananen huvilistele vaarikaporterit valades.
    Põhjala ühe esimese 2011. aasta lõpus alguse saanud pisipruulikojana on paisunud Eesti käsitööõlletootjate seas suurimaks ning Paananen on kasvu suhtes lootusrikas.
    „Ameerikas on osariike, kus käsitööõlle osakaal müügist on tublisti üle 20%, see on USA kontekstis päris suur number. Eesti suurtootjatelt oleme saanud seni pigem toetavaid õlalepatsutusi – teete lahedat asja. Käsitööõllede turuosa on Eestis siiski alla 1%, kui see tõuseb üle 10, siis võib-olla enam õlale ei patsutata, senimaani on see ühine hea maitse ja elamuse otsimine,“ ütles Paananen.
    Eksport algab Lõuna-Euroopast
    Põhjala üks asutajatest Gren Noormets tõdes, et suurkettidesse murdmine  ei olnud nende jaoks eriti raske.
    „Need suured kohad, kuhu jõudnud oleme, on ise meie poole pöördunud. Esimesest õllelaadungist esimese õllepudelini, mis poodi müügile jõudis, läks umbes poolteist aastat. Pole aga olnud lihtne saada valmis selline toodang, mida kõik ihkaksid. Sel nädalal eksportisime esimesed alusetäied Hispaaniasse, päris palju riike on veel ootel,“ ütles Noormets.
    Ekspordiga on alustanud ka maltoosat ehk linnaseekstrakti ning elavat õlut ja kalja tootev Oma Õlu. Igapäevaselt „Aktuaalse kaamera“ operaatorina töötav ning laada puhul end kogu pruulikojaga mungakostüümi riietanud Jaan Kask ütles, et nad on saatnud pisikesed kogused juba Iirimaale, Ukrainasse ja Soome.
    „Me tahaks oma toodetega Soomet ikka täiega vallutama minna, püüame selleks tasapisi areneda ja rohkem investeerida, et leida välispartnereid. Meie jaoks pole probleem jõuda Eestis jaekettidesse, sest siin meil hetkel konkurente pole, tavalise käsitööõlle tootjate jaoks on see raskem,“ lausus Kask.

    Õlut vaid oma tarbeks ja sõpradele pruulivad E.T. ning Käbliku pruulikoda tahavad hoida oma toodangu eksklusiivsena.

    Omanimelise E.T. pruulikoja juht Erling Tammisto ütles, et ta isegi ei ürita suurkettidesse jõuda, sest tahab jätta õlletootmise vaid hobiks. „Pigem hoian eksklusiivset joont, mitte ei püüa masse,“ sõnas ta.

    Põlvamaal Savernas Käbliku turismitalus õlut pruuliv Janar Karakatš ütles, et litsentside taotlemise, suurte mahutite ostmise ja muude vajalike toimingutega on suurtesse kettidesse jõudmine nii keeruline, et nad on otsustanud üldse mitte nii kaugele minna.

    „Teeme rohkem sõpradele ja iseendale nii 50 liitrit korraga, aga eks süües kasvab isu. Tulu peale me väga ei mõtle, kui seda väga palju teha, kaob tegemise juurest rõõm ära.  Õlle tegemiseks läheb vaja ühte keedupotti, natuke teadmist ja toorainet, suur investeeringuid pole vaja teha, nii saab ilusti paarikümne liitri kaupa keeta,“ lausus Karakatš.

     

    Selvekauplused üha kättesaadavamad
    Lõuna-Eestis Tõrva ja Rõngu vahel tegutsev Pühaste pruulikoda on mustlaspruulikoda. See tähendab, et oma pruulikoda neil veel pole, õlle pruulimiseks kasutavad nad teisi pruulikodasid. Pühaste pruulmeistri Eero Manderi sõnul tegid nad oma esimese partii senisest kolmest Põhjala pruulikojas, endal on neil esialgu veel vaid väike katsepruulikoda.
    „Praegu on õige aeg käsitööõllega välja tulla, turg on väiketootjatele avatud. Kui seda asja õigesti ajada, võiks see olla ka väiketootjatele kasumlik äri, küll mitte kiiresti rikastumiseks, kuid on võimalik ära elada. Üha lihtsam on jõuda jakettidesse, kuna rahva seas huvi käsitööõlle vastu aina kasvab. Meil aga on maht veel suhteliselt väike, seetõttu ei suudaks me veel lette vajalikus mahus täita,“ rääkis Mander.
    Ta lisas, et kui suured investeeringud teha ja oma pruulikoda juba sisse seada, tuleb kindlasti mõelda ka ekspordile.
    Silmapiiril esimesed kasumid
    Ka Tartu tudengite Munga pruulikoja üks eestvedaja Max Linnamägi nõustus, et selvekauplustesse oma toodangut müügile saada on seda lihtsam, mida rohkem käsitööõlle tegijaid sinna järjest välja murrab.
    „Meie pole veel poelettidele jõudnud, aga plaanime teha seda aprillis. Kasumlikuks muutumiseks läheb veel ikka aega, praegu läheb kogu teenistus järgmise õlle tootmisele. Ma isiklikult arvan, et pigem jääb see mul rohkem hobiks, aga ma ei saa rääkida pruulikoja teiste liikmete eest,“ sõnas Linnamägi.
    Põhjala ühe asutaja Gren Noormetsa sõnul ületavad neil tulud juba pisut kulusid, aga kogu aeg on vaja laborisse mõnda uut mõõteriista, mahutit või midagi villimisprotsessi efektiivsemaks muutmiseks, seega üle ei jää midagi.
    Tuntud sommeljee Kristjan Peäske Hopsteri pruulikojast aga ütles, et neil pole vajagi suurtesse kettidesse murda, sest nad pruulivad õlut kahe restorani, Leib Resto ja Umami tarvis.
    „Meil on olemas selge turg ilma müügile liiga palju panustamata. Meie esimesed kolm pruuli võttis aga ka rahvas laiemalt väga hästi vastu. Müüme lisaks väikestele õllepoodidele ka Kaubamajas, aga seal peetakse heast õllest väga lugu, sinna oli meil lihtne saada. Kui me suudame nüüd teha selle liigutuse, mida me väga tahame ehk kasvada, siis me enam ilma ekspordita ilmselt hakkama ei saaks,“ sõnas Peäske.
    Õllegigantide vastuseisu pole tunda
    Kaks aastat tagasi Tartu Ülikoolis õigusteadust õppides tuli Peeter Kolk koos majandust õppinud sõbra Tõnis Tänavaga ideele teha oma pruulikoda. Mõlemad noormehed võtsid õlletootmise keemia valikaine ja asusid asja kallale. Kuna Tänav läks Prantsusmaale õppima, kannab pruulikoda praegu vaid Kolgi nime.
    „Selleks, et kodupruulija saaks omale päris pruulikoja püsti panna ja jõuda jaekettidesse, on vaja päris suurt investeeringut alates 200 000 eurost. Meie lühem plaan on järgmisel aastal turule tulla, pikem plaan on olla üks Eesti parimatest õlletootjatest, esialgu tahaks keskenduda koduturule,“ ütles ta.
    Kolk ütles, et ei tunne praegu suurtootjate vastuseisu, aga tõdes, et ilmselt midagi tuleb ette võtta. „Saku on reageerinud sellele oma uute tooteseeriatega Humal ja Oder, käed rüpes nad ei seisa ja pealt ei vaata,“ lausus ta.
    Ka Mander Pühaste pruulikojast nõustus, et käsitööliste toodangumaht on suurtootjate kõrval vaid pisku ning vastuseisu seega tunda ei ole, kuid tulevikus see võib-olla muutub.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Finantsinspektsioon tegi Funderbeam Marketsile ettekirjutuse
Finantsinspektsioon tegi 6. mail Funderbeam Marketsile ettekirjutuse, millega kohustab investeerimisühingut kõrvaldama kohapealse kontrolli käigus tuvastatud puudused, et investeerimisühingus ei ole alati tagatud kaitseliinide lahusus ja sõltumatus juhatuse ning üksuste tasandil.
Finantsinspektsioon tegi 6. mail Funderbeam Marketsile ettekirjutuse, millega kohustab investeerimisühingut kõrvaldama kohapealse kontrolli käigus tuvastatud puudused, et investeerimisühingus ei ole alati tagatud kaitseliinide lahusus ja sõltumatus juhatuse ning üksuste tasandil.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.