Planeedi rikkaimate sporditähtede top-100s, kuhu kuuluvad jalgpallurid, tennise- ja golfimängijad, poksijad ja vormelipiloodid, on vaid üks kergejõustiklane, Jamaika imesprinter Usain Bolt.
- Usain Bolt Foto: Reuters/Scanpix
Peaaegu pooled Forbesi rikaste sportlaste top-100sse kuulujad on pesapallurid (26) ja korvpallurid (18) – tegemist on spordiliigadega, kus teleõigusi müüakse miljardite dollarite eest ning nii saab ka tähtedele priskelt maksta. Clevelandis mängiv LeBron James näiteks sõlmis hiljuti 3 hooaja peale 100 miljoni dollari lepingu.
Aga palju maksab jooks?
Planeedi kõige kiirem inimene, Rios järjekordseid olümpiakuldasid noppiv Bolt on Forbesi rikkursportlaste tabelis 32. kohal sissetulekuga 32,5 miljonit dollarit. Sellest summast vaid 2,5 miljonit on Bolt teeninud võistlustel esinemistega. Top-100sse kuuluvate teiste sportlastega võrreldes on see väga nadi number - võistlustega teenivad selle tabeli sportlastest temast vähem veel vaid golfar Tiger Woods (274 000 dollarit), kes seljahädade tõttu peaaegu enam ei võistle, ning tennisist Maria Šarapova (1,9 mln dollarit), kes sai jaanuaris meldooniumi tarvitamise tõttu disklahvi.
Ometi on 2,5 miljonit kergejõustiklase jaoks muljetavaldav näitaja. Võrdluseks: väärika kergejõustiku Teemantliiga auhinnafond on näiteks 8 mln dollarit. Selle liiga etapi võitja võib arvestada 10 000 dollariga, hooaja võitja aga 40 000 dollariga.
Veidi rohkem makstakse MMil, mida peetakse üle aasta. 2015. aastal võitis Bolt Pekingi turniiril kolm kulda ja sai selle eest 180 000 dollarit. Maailmarekord lisas summale veel 100 000 dollarit. (Samas maksti Wimbledonis selle aasta võitjale 2,9 mln dollarit, ning tennisekalendris on sarnase auhinnarahaga turniire aastas 4 tükki.)
Bolti tähestaatus lubab tal teenida mitte ainult võitudelt – ka tema nimi võistluse afišil maksab raha. Teemantliiga Pariisi etapi korraldajad näiteks maksid Usainile ainuüksi 200 meetri jooksus starti tulemise eest 300 000 dollarit, sest sprinter toob täismaja ja garanteerib vaatemängu. Vaatemängu pakkumise fenomeni sai näha ka äsja Rio olümpial, kus pärast Bolti kvalifikatsioonijooksu tühjenesid puupüsti täis olnud tribüünid peaaegu poole hõredamaks.
Bolti suur populaarsus on kergejõustikumaailmas ainulaadne, publik hindab tema ülivõimeid – 2008. aastast pole ta kaotanud ühtegi olulist võistlust, samal ajal on tegemist avatud ja vahetu Jamaika kutiga, kes ostis kunagi oma esimese auhinnaraha eest emale pesumasina ning on kõik saavutanud omaenda tahtejõu ja tööga.
Elav, emotsionaalne, puhta taustaga. Tema Instagrami kontot jälgib 3,7 miljonit inimest. Selline tegelane meeldib loomulikult ka reklaamifirmadele. Siit tulevad talle ka 30 miljonit dollarit reklaamitulu – seda on sama palju kui jalgpalluritel Ronaldol ja Lionel Messil, tennisist Novak Djokovicil ja korvpallur Kobe Bryantil.
Bolti suurim leping on Pumaga, selle eest saab ta 9 miljonit aastas. Koostöö jätkub ka pärast Bolti jooksukarjääri, kui temast saab 4 miljoni dollari eest aastas n-ö brändi saadik.
Aastal 2012 olid Bolti partnerid näiteks Nissan, Virgin Media, Soul Electronics. Täna on tal lepingud 10 maailma- ja 7 kohalikku brändiga. Kingstonis peab ta baari Tracks & Fields, mida plaanib laiendada ka Londonisse ja New Yorki.
Kuidas Bolt kulutab?
Rio olümpia lõpupäeval saab Bolt 30aastaseks, aga ta on endiselt autohull nagu oli 17aastasena. Tema kollektsioonis on Ferrari F430 ($180 000), kabriolett Ferrari F458 Italia ($250 000) ja hõbedane Ferrari California ($192 000), samuti BMW M3 ($60 000) ja muidugi Nissan GT-R ($120 000).
Nissani ja Bolti koostöö on viinud ka ühisprojektideni. Näiteks aastal 2012 müüdi oksjonil ainueksemplarina loodud kuldne Nissan GT-R Bolt Gold, millel oli sportlase autogramm, ning selle ostis 187 100 dollari eest üks austraallane. Raha aga läks Bolti heategevusfondi, mis toetab Jamaika laste tervise- ja haridusprogramme.
See pole Bolti ainus heategevusalgatus. 2008. aastal annetas ta 50 000 dollarit Hiina maavärinaohvritele, 2010. aastal 100 000 dollarit Jamaika lastekodule, 2015. aastal kandis üle 1,3 miljonit oma kunagisele koolile.
Seotud lood
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.