Omniva juhatuse esimehe Aavo Kärmase sõnul on e-kaubanduse turg niivõrd suur ja kiirelt arenev, et käibe ja kasumi eesmärkide seadmisel pole mõtet liiga kaugeleulatuvaid plaane teha.  Foto: Raul Mee
Urmo Andressoo • 26. oktoober 2016
Jaga lugu:

Omniva sidusettevõte Post11 astub pikki samme nii ida- kui läänekaarel. Käpp on pandud Hiina e-kaubanduse 760miljardilise käibega meepotti. Vanas maailmas on Omniva lisaks Suurbritanniale kanda kinnitamas ka Saksamaal.

Koostöös Hiina kuller- ja kaubandushiiu S.F. Expressiga sündinud Post11 teele pandud saadetiste arv on aastaga viiekordistunud. Algselt 500 ruutmeetrilt on kolitud 2600 peale. „Ka siin hakkab kitsaks jääma,“ tõdes Omniva juhatuse esimees Aavo Kärmas. „Aastas tehakse kümme miljonit saadetist. Iga nädal lendab kolm tšarterlendu Tallinna lennujaamast Hiina. Vastu tuleb vähemalt üks, kui mitte kaks lennukit päevas,“ kirjeldas ta veomahte.

E-kaubanduse tormiline areng

Viimased neli aastat on globaalne turg kasvanud keskmiselt veerandi võrra aastas. 2015 ostles veebis 1,4 miljardit klienti ning sektori käive ulatus 2,27 triljoni dollarini. „Tahame ka kaubavoogudest osa saada,“ selgitas Kärmas, miks otsustati nö toiduahelas kõrgemale trügida ja mitte leppida last mile (viimane miil – toim) kulleri rolliga Baltimaades.

Uue ettevõtte ärist enamuse moodustabki Hiina e-poodidest tellitud kaupade edastamine teistesse riikidesse. Peamisteks sihtturgudeks on lähiregioon – Balti, Skandinaavia ja Ida-Euroopa riigid, lisaks Venemaa. Kärmase sõnul on neil aga suured ambitsioonid astuda mängu ka teises suunas. „Plaan on hakata korraldama otselende Hiinast Saksamaale ja vastupidi – tahame teenindada Lääne-Euroopat ja viia Saksa kaupa ka Hiina,“ selgitas ta, lisades, et järgmisel aastal tahavad nad jala maha panna ka teispool Atlandi ookeani. „Kokku oleme sel aastal pakke viinud 82 riiki,“ iseloomustas Kärmas äri ulatust.

1+1=11

Koostööni 400 000 töötaja ning 7 miljardi suuruse aastakäibega S.F. Expressiga jõuti Kärmase sõnul tänu ühistele huvidele. „Nad olid üks meie kliente. Meie tahtsime laieneda Hiina, nemad tahtsid tulla Euroopa turule,“ selgitas ta ühisoperatsiooni telgitaguseid.

Post11 nimi sündis Kärmase sõnul läbirääkimiste käigus. „Ütlesin, et kui kaks edukat ettevõtet panevad leivad ühte kappi, peab kokku tulema vähemalt kolm. „Ei,“ ütlesid hiinlased, „peab tulema üks ja üks, ehk üksteist,“ rääkis ta.

Koostöö E-kaubandushiiu S.F. Ekspressiga on hoos ning peagi valmib Suurbritannia esinduse kõrvale ka teine Saksamaal.

Post11 lähieesmärkidest rääkides Kärmas väga detailseks ei lähe. „Kui päris ausalt ütlen, siis jah, meil on mingisugune nägemus olemas. Kindlasti räägime kümnetest, võib-olla saja miljoni eurosest käibest,“ sõnas ta. „Kuid tegu on äriga, kus väga palju plaane ei ole mõtet teha – see areneb niivõrd kiiresti ning turg on meeletult suur,“ toonitas ta.

Kärmase sõnul on Post11 üldiseks suhtumiseks laieneda ja areneda ilma liigseid riske võtmata. „Küll see käive ja kasum ka järele tulevad.“

Hiina äri eripärad

Ida suunal tegutsevad ettevõtjad räägivad tihti, et Hiina ärikultuur on väga teistsugune ja harjumatu. Kärmas on selle sentimendiga nõus, kuid lisab, et see on teistsugune heas mõttes ning seda tuleb aktsepteerida. Väga oluline on Kärmase sõnul olla n-ö kohapeal. „Hiinlastele on tähtis isiklik suhtlus. Neile meeldib palju läbi rääkida, nii omavahel kui partneritega,“ sõnas ta.

Kui jõutakse kokkuleppeni, eeldavad hiinlased Kärmase sõnul väga kiiret tegutsemist. „Eestis me võib-olla arvame, et oleme kiired tegema ja otsustama, kuid Hiinalt on meil kiiruses veel õppida,“ arvas Kärmas.

Kolmandaks tõi Kärmas välja, et kui käed löödud, on tingimustest taganeda väga raske. „Näiteks kui tarneajad venivad ning ütled, et katsuks lahendust leida, siis kompromisse väga teha ei taheta,“ selgitas ta. „Pigem tuleb alguses rohkem rääkida ning siis sõlmida kokkulepe. Kui see on tehtud, tuleb minna,“ möönis Kärmas.

Seotud lood

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt