Pekingi olümpiamängudel on rekordi püstitajate seas ka mängude korraldaja ise. Nimelt on Rahvusvaheline Olümpiakomitee oma 12 peatoetajalt kogunud rekordilise summa sponsorraha.
Enamasti Ameerika Ühendriikide taustaga ettevõtetele (Coca-Cola, Johnson & Johnson, General Electric, McDonald's, Visa ja Kodak) pakuvad seltsi veel kohalik arvutitootja Lenovo, kindlustusettevõte Manulife, prantslaste tehnoloogiakompanii Atos-Origin, Omega, Panasonic ja Samsung kokku rekordilise 886 miljoni dollari suuruse investeeringuga. Võrreldes Ateena olümpiatsükliga, mille peatoetajate sponsorraha hulk oli 663 miljonit dollarit, on kasv enam kui 30%. Igal sponsoril on kasutada üleilmsed turunduslikud õigused olümpiamängude logo kasutamisele keskmiselt 72 miljoni dollari eest. Ning see summa tuleb välja käia pelgalt õiguste eest - iga toetaja panustab täiendavalt ka sponsorluse elavdamisele ja teavitustööle. Hinnanguliselt investeeritakse sel moel veel täiendavad 1,5 miljardit dollarit.
Kas see kõik tasub ka ära? Kas kõik need turunduskulutused toodavad tehtud investeeringutelt ka piisavat tulu? Alljärgnev tabel (allikas: cnbc.com) annab ülevaate üleilmsete sponsorite aktsiahindade muutustest olümpiamängude (s.o 4aastasel) perioodil. Kõikide sponsorite aktsiahinnad tõusid 2004. aasta Ateena mängude jooksul ning 60% toetajatest tajusid aktsiahinna tõusu 2006. aasta Torino talimängude ajal. Viimase kuu jooksul enne Pekingi mängude toimumist tõusid 2/3 toetajate aktsiahinnad, mida protsentuaalselt juhtis Kodak enam kui 16% kasvuga.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Pekingi olümpiamängud avavad suursponsoritele soodsa võimaluse suure ja ihaldusväärse Hiina turu vallutamiseks, mida on avalikult tunnistanud näiteks General Electric. Eelmise nädala Financial Times tsiteerib üht GE kõneisikut, kes ütleb, et lisaks tuntuse tõusule („Olümpiamängude lõpuks teab enamus hiinlasi, kes me oleme“) on nad taskusse pannud juba 500 miljonit lisadollarit müügist, mis on seotud otseselt mängudele tehtud kulutustega. Puhtalt telereklaamide järgi otsustades tundub, et ka Visal on Hiina turuga suured plaanid – nii figureerib nende
hiljutistes olümpiateemalistes reklaamides nii hiinlaste endi kui ka läänemaailma filmimaailma suurkuju Jackie Chan.
Kas leidub olümpiamängudest parimat kohta tõestamaks kogu maailmale sisuliselt reaalajas, et suudetakse mastaapsel üritusel oma lennukad ideed edukalt ellu viia? Kindlasti teenisid potentsiaalsetelt klientidelt hulgaliselt plusspunkte olümpiamängude avamisetenduse läbiviimisele kaasa aidanud tehnoloogiaettevõtted.
Avalikkuses on palju arutletud selle üle, kas käimasolevate olümpiamängude ümber käiv poliitiline kemplemine halvustab kaudselt ka selle toetajaid. Läänemaailmas tarbijate seas läbi viidud uuringud seda ei kinnita; seda ei usu ise ka sponsorid. Vastupidi, juba aastast 1928 olümpiamänge toetanud Coca-Cola teab ja usub, et olümpiaga kaasas käivad positiivsed väärtused kanduvad üle ka sponsorile. Coca-Cola teab ka seda, et ainuüksi sponsorlusõiguste ostmine väärtuste ülekandumist ei garanteeri ning sarnaselt eelmistele aastatele on koolatootja oma tarbijad aktiivselt olümpiategevusse kaasanud. Nii saavad Coca-Cola fännid üle kogu maailma interneti teel disainida omale olümpiateemalisi kokapudeleid. Üle 150 riigi Coca-Cola joojad saavad lisaks janu kustutamisele oma koolapudelilt teada aga ka seda, et Coca-Cola hiinakeelne nimi on ke-kou-ke-le ja see tähendab otsetõlkes „maitsvat õnne“.
Autor Reigo Kuivjõgi on Best Sponsorship OÜ juhataja