• OMX Baltic0,12%300,72
  • OMX Riga1,29%891,36
  • OMX Tallinn0,2%2 062,31
  • OMX Vilnius−0,15%1 196,26
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,07%8 765,01
  • Nikkei 2250,39%38 942,07
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,9
  • OMX Baltic0,12%300,72
  • OMX Riga1,29%891,36
  • OMX Tallinn0,2%2 062,31
  • OMX Vilnius−0,15%1 196,26
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,07%8 765,01
  • Nikkei 2250,39%38 942,07
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,9
  • 17.05.17, 07:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Rail Baltic – autopiloodil vastu mäge?

Ernst&Young Riia kontoris AS RB Rail tellimusel koostatud Rail Balticu projekti tasuvusanalüüsil puudub riigikontrolli ja õiguskantsleri hinnang, rääkimata sõltumatust auditist, kirjutab juhtimisteaduste dotsent Endel Oja (IRL).
Endel Oja
  • Endel Oja
  • Foto: Erakogu
Tasuvusanalüüsis on reisijate mahud umbes kaks korda üle hinnatud, kaupade mahud on aga üle hinnatud lausa kordades.
Raudtee lamab teatavasti maapinnal ja ise kaupu ega reisijaid ei liiguta. Reisijateveo tarvis on vaja hinnanguliselt investeerida veerevkoosseisu 200 miljonit eurot ja kaubarongidesse sama palju.
Seoses Suurbritannia lahkumisega EList tekib ELi netoeelarvesse 24% auk. Kui teised riigid ei loobu endale ettenähtavatest summadest Rail Balticu kasuks, siis tõuseb Eesti omafinantseering 1,3miljardilise trassi kogumaksumuse juures 520 miljoni euroni.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Riskid arvestamata
Aasta tagasi prognoositi Rail Balticu maksumuseks 3,6 miljardit eurot, praegu on see jõudnud 5,8 miljardini. Riigikokku on esitatud ratifitseerimiseks kokkulepe, mis mingeid riske ei arvesta. Rail Baltic tuleb vastavalt kokkuleppele valmis ehitada ka siis, kui äriplaan on negatiivne, ja ka siis, kui ELi toetus projektile järgneval eelarveperioodil on null eurot.
Juhul, kui riigikogu talle ette antud redaktsiooni muutmata kokkuleppe ratifitseerib, lukustub erinevatest alternatiividest kõige riskantsem, millest väljumiseks ei ole kokkuleppes mingeid võimalusi ette nähtud.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 22 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele