Valdav osa Eesti eksportööridest on väikesed või keskmise suurusega ettevõtted, kus töötab alla 250 töötaja. Ehk siis eksport pole vaid suurettevõtete pärusmaa, vaid selles on enda jaoks väljakutse leidnud ka mitmeid väikeettevõtjad.
Enamik ettevõtetest jõuab ekspordini, kui koduturul on saavutatud püsimajäämiseks piisav müügimaht. Selleks hetkeks on ettevõttel üldjuhul lisaks väljakujunenud klientuurile ka toimiv tootmisbaas, töökorraldus ja meeskond. Edasiseks kasvuks vajab firma täiendavaid kliente. Loogiline, et järgmise sammuna võetakse ette minek välisturule. Millisel hetkel, kuhu turule ja kuidas, see sõltub väikeettevõtte puhul omanike ja tegevjuhtide ambitsioonikusest.
Teine osa ettevõtteid alustab oma tegevust, orienteerudes kohe ekspordile. Tihti on tegemist väga spetsiifilise tootega, mille potentsiaalsed kliendid asuvad väljaspool Eestit. Näitena sobib siia Tallinnas asuv erilisi alumiiniumsulameid tootev ettevõtet Demidov Industries AS, kelle klientideks on suured alumiiniumitööstused üle maailma. Ettevõte asutati 1998. aastal. Praegu töötab tehases 55 inimest. Teise näitena võib tuua hiljuti tuule tiibadesse saanud ettevõte United Dogs and Cats OÜ, kes on loonud internetis rahvusvahelise suhtlusportaali lemmikloomapidajatele.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui rääkida edukate eksportööridega, siis sõltumata ettevõtte suurusest osutuvad pea alati oluliseks kolm kriitilist tegurit – pidev tootearendus, järjekindel panustamine efektiivsuse tõstmisesse ja aktiivne turundustegevus. Töö klientidega välisturul on väikeettevõtete juhtide sõnul selgelt prioriteet number üks.
Eksport annab firmale võimaluse kasvada kiiresti ja suureks. Samas toob see kaasa ka mitmed riskid ja uued väljakutsed. Mis juhtub, kui müük ei lähe? Kas käibevahendeid jätkub? Mis juhtub, kui tellimuste mahud hüppeliselt kasvavad? Kas jätkub nende täitmiseks tootmisvõimsust? Siin on kindlasti abiks planeerimine.
Õpime teiste kogemustest
Tasub õppida teiste kogemustest. EAS korraldab aastas üle 50 koolituse eksportööridele väga erinevatel teemadel. Üks populaarsematest on ekspordiplaani koostamise koolitus, mis on mõeldud alles hiljuti ekspordiga alustanud ettevõtetele. Väga praktilise kallakuga koolituse käigus valmib ettevõtte ekspordiplaani esialgne versioon, mida on võimalik koos konsultantidega üle vaadata ja täiendada. Eriti soovitaks ekspordiplaani koostamise koolitust neile, kel on plaanis edaspidi ekspordi turundustoetust küsida EASist.Tulles tagasi alguse juurde, siis enamik ettevõtetest jõuab ekspordi juurde pärast seda, kui koduturul on saavutatud püsimajäämiseks piisav müügimaht. Tiptiptap OÜ on üks paljudest viimase viie aasta jooksul alustanud ettevõtetest, kes tänaseks tegutsevad välisturgudel. Ettevõte projekteerib, toodab ja paigaldab laste mänguväljakuid. Kindlasti ei tulnud edu kergelt. Iga algus on raske, kuid aastal 2008 pärjati Tiptiptap OÜ Eesti ettevõtlusauhinna konkursil aasta areneja tiitliga. 2008. aasta lõpus, majanduskriisi keskel, koostas ettevõte põhjaliku turundusplaani uutele eksporditurgudele minekuks ja küsis selle elluviimiseks ekspordi turundustoetust EASist. Praeguseks on ettevõte kodulehe andmetel müünud oma tooteid lisaks lähinaabritele juba ka Küprosele, Katari, Austriasse, Kreekasse ja Poolasse.
Ka selle ettevõtte juures hakkab silma, et palju pööratakse tähelepanu tootearendusele, efektiivsuse parandamisele ja turundustegevustele. See tõenäoliselt ongi edu pant.
Kokkuvõtteks – eksport pole vaid suurettevõtete pärusmaa, vaid pakub väljakutseid ja võimalusi ka väikestele ning keskmistele ettevõtetele.