Liina Laks • 17. aprill 2018
Jaga lugu:

Suur ostunimekiri: mänguaktsiad

Foto: Andras Kralla

Arvutimänguturg on valdkond, millele on antud roosilisi tulevikuennustusi: kasvab justkui kõik, millele käe külge paned. Kuid milline aktsia tagaks investorile parima tulemuse? Suurt ostunimekirja kommenteerib mänguri pilgu läbi Creative Mobile Gamesi üks loojatest, Vladimir Funtikov.

Mängufirmad kuuluvad kiireimini kasvavate ettevõtete sekka ning kui vaadata aktsiate käekäiku, tasub investoril nii mõndagi kõrva taha panna. Arvutimänguäri tõukab tagant aina kasvav mängurite baas, kes mängivad – kui sektoris tehtud uuringuid uskuda – aina rohkem ja rohkem.

Arvutimängutööstus on tasahilju mööda läinud ka kinotööstusest: kui esimeses liigub statista.com andmetel ca 108 miljardit dollarit, siis filmitööstusel ca 40 miljardit dollarit. Et see pole kaugeltki laste pärusmaa ning suurt raha annab seal veelgi teenida, kinnitab Creative Mobile Gamesi looja Vladimir Funtikov, kes ütles, et kuigi paljud mängijad on vanusevahemikus 18–25 aastat, siis sektori kõige kuumem sihtrühm on praegu 30–45aastased inimesed. „Kui võtta üks tinglik “keskmine” perekond, milles on lapsed ja isa, siis ostetakse lastele Xbox või PlayStation, millel lapsed mängivad rõõmsalt "Minecrafti", aga kui nad magama lähevad, võtab puldi isa ja lülitab sisse "Black Opsi",“ kirjeldas Funtikov Delovõje Vedomostile ühes varasemas intervjuus.

Paremaid palu raske ennustada

Kuid aktsiad ei ole sugugi vennad. Näiteks möödunud sügisel tõi suure meediakära saatel aktsiaid turule Soome mängude lipulaev Rovio. Alates IPO hetkest on aktsia kaotanud pea 60 protsenti väärtusest. Seevastu prantslaste Ubisoft on kallinenud 15 protsendi võrra. Üks väheseid võimalusi ühe investeeringuga suurem tükk turust tabada on VanEck Vectors Gaming ETF (BJK), mis on poole aastaga 10 protsenti tõusnud.

Foto: Andras Kralla

Traditsioonilise investori jaoks teeb mänguettevõtetesse investeerimise ehk keerulisemaks asjaolu, et mängijate meelsus võib muutuda iga uue mängu väljatulekuga ning sektor on nii dünaamiline, et väljavalitud ettevõtet ei pruugi mõne kuu pärast enam alleski olla – keegi on teine ta alla neelanud. Mis Rovio näitel just IPO poole pealt tuska teeb, on hirm, ega ettevõtte loojad IPOga magusat eksitit ei sihi, et siis investori kätte juba kesine nahk jätta.

„Maailma suurim mänguturg on Hiina, mitte USA, ja maailma suurim mängufirma on Tencent,“ rääkis Funtikov. Uus kuum sõna on aga plokiahelamängud. „Väga mõnus metsik lääs, kus 10 000–20 000 euro eest tehtud mängud jõuavad esikümnesse, aga riskid on ülisuured,“ ütles ta.

Kõigepealt tasub vaadata, millisest sektorist kontserni raha tuleb – klassikalised „arvuti“mängud, mobiilimängud, virtuaalreaalsus. Igaühel neist on oma eripära ja kui viimasele kahele ennustatakse üsna julgelt kasvu, siis arvutimängude puhul nii optimistlikud olla ei juleta. Liitreaalsusega on raske suuremat raha teha seetõttu, et riistvara on esialgu kallis.

Peale selle ei tööta nende börsiettevõtete puhul nii hästi ka tavapärane loogika, kus kasu on bilansi tulihingelist tudeerimisest: P/E suhtega pole suurt midagi peale hakata, kasumid-käibed võivad muutuda nii kiiresti nagu kevadilm. Siin võib olla abi suuremate ja edukamate ettevõtete ostmisest: kui mängumunad on mitmes korvis ja ettevõte on näidanud mingil määral finantsdistsipliini, siis jääb investoril üle vaid panustada sellele, et suur trend – mängukire kasv – ei lahtuks ja aktsiaga läbi tema rappumiste kaasa sõita.

 Vladimir Funtikov

Head  mänguaktsiad

Tencent – omab Hiina turgu, pluss tal on läänes „näpp igas pirukas“.

SuperCell on parim mobiilimängude väljaandja, Epic Games o parim mängumootor, pluss hetke kõige popim mäng on "Fortnite", Riot Games – ta on e-spordi liider ja nii edasi ja nii edasi!

NetEase – Hiina number 2, aga neil on ka läänes suur äri, näiteks 50/50 ühisüritus Matteliga.

CD Projekt RED – "Witcher 3" oli üks parimatest mängudest ajaloos ja nende järgmine toode tuleb sel aastal. Lisaks: kasvav ja hea mainega GoG.com on nende oma. 

Glu Mobile – neil on läinud nii ja naa, aga praegu on hind suhteliselt madal ja on tõenäoline, et neid endid ostetakse 1-2 aasta jooksul ära.

Suur ostunimekiri

Üks tuntumaid mänguettevõtteid on USA Activision Blizzard, kel on portfellis lugematu arv mänge, korraldab e-spordi võistlusi ja mille mäng "Call of Duty" on tuttav ka arvutimänguvõhikule. Finantsilise poole pealt sai ta 2014. aastal õige hoo sisse ja kasvatas nii käivet kui ka kasumit. Möödunud aastal oli maksueelne kasum samuti tõusuteel, kuid maksud lõid ettevõttesse tubli augu. Paraku on jõuliselt tõusuteel ka kohustuste hulk.

Aktsia hinna ja puhaskasumi suhe (P/E) jääb 57 juurde, mis käsiks tavapäraselt investoril näpud ettevõttest eemale hoida. Seda enam, et aktsia kaupleb oma kõigi aegade tippude ligidal. Kuid... veebruarikuine aktsiavaring odavdas Activisioni aktsiat mõne protsendi jagu, tulemas on uusi mänge ning Reutersi analüütikud leiavad, et vähemalt 14 protsenti võiks aktsia tõusta veel küll.

Aktsia ettevaatav P/B suhe (hinna ja raamatupidamisliku väärtuse suhe) on 5,3, mis on vaadeldavatest ettevõtetest vaata et üks madalaimad. Kuigi investeerimisteooria ütleb, et kõik, mis jääb üle 1, tähistab ülehinnatud aktsiat, siis S&P 500 P/B jääb neil päevil 3,5 juurde ja mänguettevõtetes kipub see suhtarv veelgi kõrgem olema: 4,8.

Ülioptimistlik on Activisioni puhul ka Funtikov. „On raske mõelda välja stsenaariumi, kus Activision Blizzardil halvasti läheb. "Overwatch" on ülipopulaarne, e-sport kasvab – ja Blizzard on seal üks liidritest. Kuningaks on mobiilimängud, kus on stabiilselt 2 mängu USA esikümnes müügitulu järgi. Ja veel on Blizzardil oma portfoolio – näiteks "Call of Duty",“ põhjendas Funtikov.

Tõusuruumiga Electronic Arts

Viimasel ajal omakapitali tootlusega kimpus olev Electronic Arts on analüütikute hinnangul sama suure tõusupotentsiaaliga. Käibenumbreid vaadates näib kasv olevat stabiilne ning erinevalt Blizzardist siin suuremat võlga võetud pole. Parasjagu on ameeriklastel käsil ka suuremat sorti juhtkonna ümberpaigutus: ettevõtte tehniline juht Ken Moss rääkis möödunud nädalal GamesBeati kohtumisel, et „sektor muutub järgmise viie aastaga rohkem kui viimase viie aastaga.“ Ju tuntakse rohkem seda kuklasse hingamise tunnet.

„Neil on väga tugev mitmekesine portfell kasvaval turul. Kuigi kõik vihkavad Electronic Artsi, siis mänge ikka ostetakse,“ kommenteeris Funtikov.

USAs on mänguritele "GTAga" tuntud Take Two Interactive, millest Funtikov loodab üht suurt pauku. „"GTA5/Online" on neli aastat vana, aga teenib head raha tänu sellele, et see on nn game-as-a-service, mida täiendatakse igal nädalal. "GTA 6" kohta pole palju teada, aga see kindlasti tuleb ja suure tõenäosusega teeb valdkonna uue rekordi.“

Ettevõtte P/E suhe on hiiglaslik 60, kuid analüütikuid see ei takista ning aktsial nähakse veel meeletut potentsiaali.

Võib vaadata ka kõigi aegade tippu tõusnud Prantsusmaa Ubisofti. Kaheksakümnendatel viie Guillemoti-venna loodud ettevõte kogus laiemat tuntust "Assassins' Creedi" mängudega ning neil on veel üht-teist portfellis. Sektoris on nad tuntud kui ühed karmima käega rahalugejad.

Hiljuti ostis Hiina internetihiid Tencent jupi Ubisoftist ning lubab nüüd vennad hiiglaslikule Hiina turule aidata. Samas leiavad Reutersi analüütikud, et ega enam sellest kivist suurt vett välja pigistata ning pigem oodatakse väärtpaberi langust. Seda enam, et äsja sai läbi ka madin suurinvestori Vivendiga, kes kaalus vaenulikku ülevõtmist. Nüüd on aeg kõikidel osapooltel rahulikult välja hingata.

„Ubisofti "Far Cry 5" oli suurepärane ja eelmise aasta "Mario+Rabbids" mäng Switchil oli mõnus ja innovatiivne. Aga mis tuleb järgmiseks? "The Crew 2"? Selle esimene osa oli vaid „okei“. Veel üks "Assassin's Creed", veel üks "Far Cry"? On hea, et kogu lugu vaenuliku ülevõtmisega on läbi ja diil Tencentiga Hiinas on positiivne, aga on raske öelda, mis sellest saab,“ kommenteeris Funtikov.

Pigem võiks siis juba vaadata jaapanlasi, näiteks Nintendot, mille aktsiat vaatavad analüütikud vaat et eufooriliselt.

Ka Funtikov ei näe põhjust, miks sellest eelmale hoida. „It's freaking Nintendo! Switchil läheb väga hästi.“

Aga mis saab Roviost? Soome mängutootja Kajak Games juht Stefan Kalberg ütles, et nüüd sõltub palju vihaste lindude mobiilimängust, kuid Roviol saab sellega keeruline olema, sest „seal on kõike liiga palju.“

Eesti mängutööstus

Viimastel aastatel on ka Eesti mängutööstus hoogsalt arenenud. Kultuuriministeerium toob välja, et Eestis on ligikaudu 80 arvutimängudega seotud ettevõtet ning siinsed firmad teevad kõike, alates originaalmängude tootmisest kuni suurte firmade jaoks allhanketeenuse pakkumiseni välja. Näiteks Ringtail Studios on teinud allhanget nii sakslaste Black Forest Game'ile kui ka Activision Blizzardile endale. 

Foto: Andras Kralla
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt