Investor Toomas: liigne karaoke kahjustab Tallinkit

Tallinki laev  Foto: Raul Mee

Tallinki finantsjuht Veiko Haavapuud kuulates tekkis mu peas mitmeid mõtteid, mille peale ma kvartaliaruandeid lugedes pole tulnud.

Tallinki aktsionärina osalesin teisipäeval koos 20 ettevõtte käekäigust huvitatuga LHV investeerimiskooli seminaril, kus Haavapuu tutvustas börsifirma hetkeolukorda. Igatahes võin etteruttavalt öelda, et soovitan selliseid üritusi tulevikus soojalt kõigile väikeinvestoritele.

Aga nüüd asjast.

Liigne meelelahutus pärsib pardamüüki

Seminaril selgus, et Tallinki jaoks on väga oluline tuluallikas pardamüük, mis mulle üllatuseks moodustab 53 protsenti müügitulust. Seetõttu oli finantsjuhi vastus ühe sealviibija viitele vähese meelelahutuse kohta Tallinna-Helsingi liinil ühene: „Kui kahetunnise reisi jooksul seda liiga palju pakkuda, jääb pardal asuvatesse poodidesse ning restoranidesse väga vähe kliente.“

Siiski nõustus Haavapuu, et merereisid peavad kliendi jaoks mingil määral atraktiivsed olema. Oluline on reisija laeva meelitada ning ta seal end hästi tundma panna – nii hakatakse rohkem tarbima. Finantsjuhi kinnitusel on ettevõte viimasel kümnendil laevade avalike alade laiendamisesse väga palju investeerinud ning see on end suure tuluna igati ära tasunud.

Madal kütusehind tekitab ka muret

Kuigi uskusin, et langev nafta hind on Tallinki arengu seisukohalt hea, pani ettevõtte finantsjuht mu mõtted teises suunas liikuma. Eduka pardamüügi eeldus on laevas viibivate reisijate suur hulk, mis sõltub paljuski konkurentide tegevusest Läänemerel. Seega on madal kütusehind andnud Haavapuu hinnangul teistele vedajatele liiga palju hingamisruumi ning Vikingi ja Eckerö Line’i Tallinkile avaldatav hinnasurve on „meeldivalt“ suur.

See paneb mind kui investorit järgmistes kvartalites reisijanumbrite muutust tähelepanelikumalt jälgima ning konkurentidega võrdlema. Tavakliendina eelistaksin siiski Soome sõita Eckerö või Viking Line’i odavamaid teenuseid kasutades.

Nagu ma juba teadsin, on piletimüük Tallinki müügituludes teisel kohal ning moodustab neist 24 protsenti. Seetõttu saan aru, miks ettevõttele pole suurima konkurendi Viking Line’i ning hiljuti uue laeva soetanud Eckerö Line’i pakutavad madalamad hinnad meeltmööda.

Samuti mõistan, et Tallinkil alandab naftahinna languse optimismi teadmine, et ligi kolmandik kütuse hinnast on aasta lõpuni fikseeritud.

Lootustandev tulevik

Üldiselt süvendas finatsjuhi räägitu minus veendumust, et olen teinud Tallinki aktsiatesse investeerides õige valiku. Peagi saabub Tallinna-Helsingi liinile 40 protsenti rohkem reisijaid ja kaks korda rohkem autosid mahutav Megastar, mis süstib optimismi nii Tallinki finantsjuhti kui kohal olnud aktsionäridesse.

Lisaks uuele laevastikule ennustab ettevõttele stabiilset tulevikku ka võlakoormuse kiire vähenemine, tugev müügivõrk ning fakt, et Tallinki lojaalsusprogramm Club One ületas hiljuti 2 miljoni liikme piiri.

Kuigi mitu mu sõpra on kurtnud Tallinki laevadel kõrgete hindade pärast, siis mind investorina võimalus rohkem teenida pigem rõõmustab.

Tallinki käibe- ja kulustruktuur  Foto: Äripäev
Hetkel kuum