Jaga lugu:

Eero Sikka: kui töötaja ei võta tulemuste eest vastutust, on häda tihti juhis

IInimesed õpivad kõige paremini siis, kui nad meenutavad ja reflekteerivad oma äsjast kogemust, kinnitab coach Eero Sikka oma kogemuse pinnalt. Foto: Raul Mee

Coaching aitab inimesel leida ja ellu viia lahendusi viisil, mis sobivad just talle kõige paremini. Ainult sellisel juhul vastutab tulemuste eest inimene ise. Kui anda juhina nõu, on vastutus jagatud.

Michael Bungay Stanieri „Coaching’u harjumus“ keskendub küsimustele, suhtumistele ja harjumustele, mida on igal juhil vaja, et oma meeskonda jätkusuutlikult arendada. Raamat on väga praktiline töövahend eelkõige nendele juhtidele, kes tahavad anda vastutuse töötajatele ja selle kaudu avada nende tegelikku potentsiaali. Coach’ina kasutan iga päev ka ise mitut raamatus toodud tööriista.

Sajandi menuk

Coaching’u mõtteliidriks tituleeritud Stanieri „Coaching’u harjumus“ on üks müüduim coaching´ut käsitlev raamat sel sajandil. Selle eesmärk on teha lugejast mitte coach’i, vaid parem juht, st liider, kes on rohkem coach’i moodi. See eeldab aga uute harjumuste omandamist: küsida rohkem küsimusi, pidada vastu survele anda kiirelt nõu ning tormata olukordi lahendama. Kõige selle juurutamine nõuab kohalolu ja eneseteadlikkust ning valmisolekut uute harjumuste nimel vaeva näha.

Raamat: "Coaching’u harjumus"

Autor: Michael Bungay Stanier

Lehekülgi: 248

Kirjastus: Äripäev

Loe näidislehekülgi siit.

Stanieri humoorikas stiil on miksitud arvukate näidete, uuringute ja praktiliste sammudega, kuidas päriselt coach’ivat juhtimisstiili omandada. Mulle meeldib, et autor läheb pikema jututa asja juurde, mis sobib hästi kiire elutempoga juhtidele.

Seitse fundamentaalset küsimust

Ta toob välja seitse fundamentaalset coach’ivat küsimust, mida kasutada nii operatiivküsimuste puhul, üks ühele vestlustes kui ka arenguvestlusel.
1. Millised teemad on sul hetkel laual? See küsimus on kõige kiirem ja lihtsam viis vestlust alustada. Kui on vaja õige pisut suunata, võib uurida käimasolevate projektide, inimestevaheliste suhete või takistavate käitumismallide kohta.
2. Ja mis veel? Esimene vastus ei ole peaaegu kunagi ainus ega parim. „Ja mis veel?“ on lihtsaim viis leida uusi võimalusi ja minna sügavamale. Enamasti saab seda küsida 3–5 korda, enne kui inimene ütleb, et see on kõik. Kõige tähtsam on siin inimest päriselt kuulata.
3. Mis on siin sinule päris katsumus? Keskenduda tuleb peamisele, mitte esimesele probleemile. Coaching´ul hüppab inimene tihti teemalt teemale ja see küsimus aitab liikuda tuumale lähemale.
4. Mida sa päriselt tahad? See küsimus nõuab juhilt vaikusega harjumist. Vaikus loob võimaluse eneseteadlikkuse kasvuks ning uuteks taipamisteks. Siinjuures on oluline tähele panna inimese sõnakasutust. Tihti kuulen inimesi vastamas, et nad „peavad“ midagi tegema. Siis on hea sama küsimust uuesti küsida.
5. Kuidas saan mina aidata? See on hea küsimus, kuna sunnib inimest oma ootust selgelt väljendama ning takistab coach’il oma lahendust välja pakkumast.
6. Kui sa ütled sellele „jah“, millele sa siis „ei“ ütled? See küsimus aitab inimesel oma otsustele pühenduda. Steve Jobs on öelnud: „Selleks et öelda päevas ühele olulisele asjale „jah“, tuleb öelda teisele 20-le „ei“.“ Millistest koosolekutest ja suhetest loobud? Milliseid harjumusi pead muutma?
7. Mis oli sulle siit kõige kasulikum või olulisem? See on võimas positiivne viis vestlust lõpetada. Inimesed õpivad kõige paremini siis, kui nad meenutavad ja reflekteerivad oma äsjast kogemust.
Jaga lugu:

Jah, nüüd tuleb seljad kokku panna!
Riik hankijana peaks praeguses keerulises majanduskeskkonnas, kus kõikvõimalikku laadi turutõrked on igapäevane nähe, olema töö teostaja suhtes mõistlik ja paindlik, kirjutab Äripäev juhtkirjas. Liigne bürokraatia, nagu me juhtkirjades sageli meelde tuletame, ei tule ühelgi ajal kasuks, kriisis aga on selle mõju hukutav.
Riik hankijana peaks praeguses keerulises majanduskeskkonnas, kus kõikvõimalikku laadi turutõrked on igapäevane nähe, olema töö teostaja suhtes mõistlik ja paindlik, kirjutab Äripäev juhtkirjas. Liigne bürokraatia, nagu me juhtkirjades sageli meelde tuletame, ei tule ühelgi ajal kasuks, kriisis aga on selle mõju hukutav.
Tallinna börs alustas uut nädalat kukkumisega
Tallinna börs langes täna koos ülejäänud Euroopa turgudega. Enim kukkusid kodubörsil PRFoodsi, Silvano Fashion Groupi ja Ekspress Grupi aktsiad.
Tallinna börs langes täna koos ülejäänud Euroopa turgudega. Enim kukkusid kodubörsil PRFoodsi, Silvano Fashion Groupi ja Ekspress Grupi aktsiad.
Coop Panga tippjuht: usaldust tuleb treenida
Juhtidel peaks olema julgust usaldada oma töötajaid ning juhul kui eesmärgid täidetakse, siis peaks andma präänikut, mitte piitsa, rääkis Coop Panga riskijuht Heikko Mäe.
Juhtidel peaks olema julgust usaldada oma töötajaid ning juhul kui eesmärgid täidetakse, siis peaks andma präänikut, mitte piitsa, rääkis Coop Panga riskijuht Heikko Mäe.
Raadiohommikus: Eesti suurim pank ja tööstuste kriisiplaanid
Teisipäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis räägime lisaks sõja mõjudele ka kasvavate intressimäärade ja kiire hinnatõusu tagajärgedest nii ettevõtetele kui tarbijatele.
Teisipäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis räägime lisaks sõja mõjudele ka kasvavate intressimäärade ja kiire hinnatõusu tagajärgedest nii ettevõtetele kui tarbijatele.
Advokaat: ettevõtjad arvavad, et keegi väga ootab nende kaebusi
Suurem osa ettevõtjatest ei puutu igapäevaselt kokku kriminaalmenetlustega, mistõttu on neil kogu protsessi kohta mitmeid eel- ning eksiarvamusi. Adovokaadibüroo Triniti vandeadvokaadi Risto Käbi sõnul viitavad vahel liigsete detailidega sisustatud kuriteoteated ettevõtjate arvamusele, et keegi väga ootab nende kaebusi. Nii see Käbi sõnul tegelikult ei ole.
Suurem osa ettevõtjatest ei puutu igapäevaselt kokku kriminaalmenetlustega, mistõttu on neil kogu protsessi kohta mitmeid eel- ning eksiarvamusi. Adovokaadibüroo Triniti vandeadvokaadi Risto Käbi sõnul viitavad vahel liigsete detailidega sisustatud kuriteoteated ettevõtjate arvamusele, et keegi väga ootab nende kaebusi. Nii see Käbi sõnul tegelikult ei ole.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.