Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigieelarvest ei saa aru ei poliitikud ega kodanikud

    Eelarve on koostatud nii, et riigikogu liikmel, kes soovib suunata raha mujale, on sellekohast ettepanekut teha keeruline.

    Foto: Anti Veermaa
    Riigieelarve seaduse eelnõu on kokku pandud nii segaselt, et sellest on sisuliselt võimatu saada ülevaadet avaliku sektori kuludest. Probleemile juhtis tähelepanu ka õiguskantsler Ülle Madise rahvusringhäälingule antud intervjuus, milles leidis, et riigieelarve seaduse eelnõu on liiga arusaamatu ning see ei võimalda riigikogu liikmetel kulude üle otsustamist.
    Äripäev leiab, et riigieelarves peavad kõik olulisemad tulud ja kulud selgelt ja nii avalikkusele kui ka poliitikuile endile arusaadavalt kirjas olema ning kui eelarve kokkupanemise eest vastutav minister seda tagada ei suuda, tuleks tal endale uus töö otsida.
    Seda, et asi on segane ka poliitikuile endile ning isegi rahandusministrile, demonstreerib veenvalt tõik, et riigieelarvet tutvustanud valitsuse pressikonverentsil jäi vastuseta Äripäeva reporteri küsimus, millised on eelarves kavandatud avaliku sektori kogukulud ja kuidas on need võrreldes eelneva aastaga muutunud. "Ei oska praegu öelda," nentis rahandusminister Toomas Tõniste. Ometi on see üks olulisemaid küsimusi riigieelarve puhul.
    Õiguskantsler Ülle Madise nentis, et riigieelarve seaduse eelnõu on sedavõrd arusaadamatu ja üldine, et riigikogu liige, kes soovib mõne uue algatuse ära jätta ja suunata raha näiteks hoopis politseinike või lasteaiaõpetajate palgatõusuks, sellekohast ettepanekut teha ei saa.
    Kulutused on kirjas üksnes seaduse seletuskirjas, ent seletuskiri ei ole seadus, seda ei muudeta ega hääletata riigikogu täiskogus. Samas peab põhiseaduse järgi riigikogu liikmel olema õigus kõikide oluliste tulude ja kulude üle otsustada, neid vajadusel ka muutes.
    Riigikogul võimalus parandada
    Sisuliselt on segase ülesehitusega riigieelarve seaduse eelnõu põhiseadusega vastuolus ja tuleks saata ümbertegemisele. Selline olukord saab olla tekkinud vaid kahel põhjusel: kas on nõrk rahandusminister võimetu tagama endale alluvate ametnike korralikku tööd või on riigieelarve koostatud segaselt selge taotlusega muuta selle lugemine ja sellest arusaamine võimalikult keeruliseks nii riigikogus istuvatele poliitikutele kui ka oma riigi toimimisest ning maksuraha kasutusest huvitatud tavakodanikele.
    Mõlemal juhul on põhjust küsida, kas rahandusministeeriumi töö eest vastutava ministri ülesandeid täidab ikka õige inimene. Esimesel juhul on ta lihtsalt küündimatu, teisel aga hoopis pahatahtlik. Kumb väide vastab tõele, teab küllap kõige paremini Toomas Tõniste ise ning ehk võikski ta hommikul habet ajades ja peeglisse vaadates seda endalt ka küsida. Sõltumata vastusest ei ole ministeeriumide juhtimiskvaliteedi muutust enne järgmise aasta kevadet ilmselt siiski oodata.
    Et see muutus aga teoks saaks, tuleb tööd teha eelkõige riigikogu saadikutel. Valitsusest on segane riigieelarve riigikokku lahti lastud ning nüüd on rahvaesindajate ülesanne sellele päitsed pähe saada.
    Õiguskantsler on lubanud hoolikalt jälgida riigieelarve kujunemist riigikogus, seda, kas leitakse võimalused muudatusettepanekuid teha ja hääletada ning kas riigikogu kirjutab eelarve selgemaks.
    Kõigil, kes plaanivad kevadel seada sammud valimiskasti juurde, tasub teha sedasama.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.