Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rahal pole rahvust, raha armastab vabadust

    Eesti ettevõtjate lemmikriik on Leedu, mis juhib Eesti Panga statistika kohaselt  investeeringute osas Läti ees. 

    Paradoksaalsel kombel kirjutasime alles reedel, et leedukate juhitavad ettevõtted jooksevad eestlastest tippjuhtidest-spetsialistidest tühjaks. Näiteks ERGO kindlustus, millest kultuuride kokkupõrge on viinud riburada kümneid võtmeisikuid, kahandanud ettevõtte turuosa ning toonud kaasa ebaterve sisekliima. Ja sellest, et ERGO ei ole esimene edukas ettevõte, mis pärast välismaiste omanike jõulist sekkumist ja maatriksjuhtimise sisseviimist töötajatest tühjaks jookseb. Reedel selgus ka, et samuti leeduka juhitud Tele2 Eesti jäi lühikese aja jooksul ilma juba neljandast tippjuhist. Sellegi ettevõtte juhtimises löövad kaasa maatriksid.
    Kultuuriline sobimatus? Äripäeva arvates näitab see, et eestlasele sobib Leedu äri ajamiseks küll, kuid leedukat oma ülemusena ta näha ei taha. Miks? Kas oleme leedukatega suheldes vanema, arenenuma venna positsioonil? Et võtame Leedut kui arengumaad kus võib aastatetaguseid Eesti kogemusi ära kasutades veel tänagi edukalt äri ajada ning keeldume ühtlasi uskumast, et mõni sealne tippjuht võiks meile midagi kasulikku õpetada, veel vähem näpunäiteid jagada? Või on küsimus tõesti kultuurilistes ja rahvuslikes eripärades, et meeskonnamängijad ja katoliikliku taustaga leedukad ei sobi kokku põhjamaiselt individualistlike ja pigem ateistlike eestlastega?
    Samas on varnast võtta ka teistsugune näide – eestlased on laiali jooksnud ka sarnase kultuuritaustaga rootslastele kuuluvate suurpankade siinsetest maatriksjuhitavatest üksustest. Seega ehk polegi süü leedukais , vaid maatriksjuhtimises?
    Kuid naaskem teemasse. Miks Eesti kapital armastab Leetu kasvama rännata? Peamine põhjus on kindlasti igavus. Eesti ettevõtjail on Eestis igav – me ettevõtluskeskkond on jõudnud täiskasvanuikka, igal tegevusalal on pea viimnegi nišš juba hõivatud, äriliidrid ja -paariadki juba välja kujunenud. Ettevõtjad naudivad teenitud kasumist tulenevaid hüvesid, palgalised juhid aga hoiavad konservatiivset joont. On ju igav? Ja õige koht igavuse peletamiseks ongi Leedu – on ju korduvalt räägitud, et Leedu on arengus meist maas, et Leedus saab/võib veel äri loomingulisemalt ja äkilisemalt ajada. Pealegi on Leedu ju sisuliselt siinsamas, teiselpool Lätit. Stopp! Aga miks me raha siis Lätist põnevust ei otsi? Vastus lihtne – Lätis on hetkel juba liiga põnev. Meenutagem kasvõi viimaseid teated – riik ja ametnikud kiusavad Eesti ettevõtteid, oligarhid võtsid võimu… Kui veel 2009. aasta lõpul oli Eesti otseinvesteeringute sihtriik nr 1 Läti, taipas eelmisel aastal Eesti raha, et seal võivad asjad hapuks minna ning valis uue sihi.
    Üks trööbatumaid klišeesid kõlab, et rahal pole rahvust. Võib-olla tõesti. Kuid kindel on, et raha ei tee kasvuotsuseid rahvuslikult pinnalt lähtudes. Rahal pole vahet, mis on riigi nimi, või mis keelt kõnelevad kliendid riigis, kus ta kasvama on pandud. Kui pinnas on viljakas ning riiklikud regulatsioonid väänkasvudena takistama ei tule, lööb raha vohama. Mida vähem on majandus seaduste-määrustega reguleeritud, seda suurem on raha paljunemisvõime. Raha armastab vabadust.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.