Elen Luht • 26. oktoober 2015 kell 13:00

2016 otsib stiili, mitte trendi

Palju inimesi, vähe asju. Toas on Soome disainerite Minna Siltala ja Piia Ouri vaip ning Ilse Crawfordi Ikeale disainitud välivoodi.  Foto: Martti Järvi

Sisekujundustrend ei ole kunagi üksi, see on osa suuremast pildist, mõju avaldavad nii sotsiaalsed, majanduslikud kui ka ühiskondlikud muutused.

Disaini ja kodukujunduse tulevikku ja trendide tagamaadesse püüdis piiluda Soome trendianalüütik Susanna Björklund Habitare sisustusmessil oma näitusega “Signals”. See on Björklundi sõnul näide neljast erinevast tulevikustsenaariumist, mis meid võivad ees oodata, kirjutab 27. oktoobril ilmuv Äripäeva ajakiri Sisustaja.

“Trendide kujunemisele aitavad kaasa väga paljud faktorid, nii et on raske öelda, kuidas, millal ja missugune trend täpselt alguse saab,” rääkis Björklund. “Enim on muutusi märgata Simplify väljapanekus, kus on loobutud kõigest, mida pole hädapärast vaja.”

Kõige silmapaistvamatest muutustest rääkides mainis Björklund tööelu. Tööd tehakse nii kodus kui ka kohvikutes. See omakorda mõjutab kodukujundusvalikuid. Kinnisvara olemasolu ja materiaalsed väärtused kaotavad eriti noorte hulgas oma tähtsust.

“Olen märganud, et valged ja läikivad pinnad on asendumas soojemate toonidega, puidu ja tekstuuriga, mustritega. Seda võib märgata nii moodsate restoranide ja hotellide sisekujunduses,” ütles ta. Selle kõrval on enam märgata stiilide segamist. Tänapäeva ja tuleviku trende mõjutavad näiteks 1970ndate materjalid ja värvid ning art déco geomeetrilised kujundid.

“Tuumidee on siiski ümbritseda end sellise mööbli ja värvidega, mis endale kõige rohkem meeldivad, hoolimata trendidest,” rõhutas ta. “Isegi minimalistlikus ruumis peaksid olema esemed, mis tähendavad midagi selle omanikule, ükskõik kas need on eksklusiivsed luksustooted, leiud kirbuturult või midagi päritut.”

Mugavus saavutatakse tumedate toonide ja lemmikasjade rohkusega, nagu näiteks Thonet’ toolid ja Zarro marmorlauad.  Foto: Martti Järvi

Deep mõtleb süvitsi

Antiminimalistlik keskkond, koht, mis otsib mugavust tumedatest värvidest ja täidetud pindadest. Disain juhindub kultuurist, ajaloost ja emotsioonidest, vaadates samal ajal edasi. Kadumas on telerialused ja raamaturiiulid, millest võivad kujuneda hoopis luksustooted või kunstiteosed. Samal ajal saavad olulisemaks käsitööoskused, esemete ajalugu ja tagamõte. Iseloomulikuks on sügavad värvid, mustriga tekstiilid, luksus ja tunnetuslik soojus.

Lihtsat ruumi avardavad Loka, Hay, Roomage’i ja Toisto peeglid, joogapiltide autor on Timo Junttila.  Foto: Martti Järvi

Simplify vaimustub vähesest

Informatsiooni ja asjade ülekülluses vajab inimene lihtsamat elu. Vähem asju, pastelsem jume, orgaaniline. Disaini juhib sisetunne ning fookus on vajalikul. Sisekujundusele avaldab mõju linnastumine. Mida rohkem on elupinda,  seda vähem on eluruumi, kuhu mahub vähem asju, ning mis tuleb seetõttu funktsionaalsemalt ümber mõtestada nii mööbli kui ka ruumikasutuse mõttes. Kuna jagamismajandus muutub järjest tavalisemaks, siis väheneb ka vajadus paljude asjade järele.

Kodu peaks sisustama asjadega, mis on enda jaoks olulised, nagu näiteks Susanna Björklundi vanadest siidkimonotest õmmeldud kardin.  Foto: Martti Järvi

Positive Psychology hindab iseloomu

Vastuoluline trend, kus kokku on sobitatud omavahel sobimatud esemed, lisaks palju taimi. See on isiklik ruum, mis ütleb, et ei tasu arvustada kellegi mööbli- ja kujundusvalikuid. End peaks ümbritsema endale meeldiva iluga, enda jaoks oluliste asjadega. Eetiline ja vastutustundlik tarbimine kogub hoogu. Roheline mõtteviis ei ole kellegi isiklik huvi, see peaks olema elu ja äri loomulik osa. Kodud vabastatakse ebavajalikust, mis tähendab ka rohkem mõtteruumi. Ebakindlad ajad panevad inimesi oma kodusid ja elu rohkem hindama. Kodu on pesa, kindlus.

Lihtsasti ümbertõstetav ja värviline mööbel aitab luua hubast keskkonda.  Foto: Martti Järvi

InBetween peegeldab tasakaalu

Kõige huvitavamad asjad juhtuvad kuskil vahepeal ning käsitöö ja disaini piirid hägustuvad. Et oma arvutiseerunud maailma tasakaalu luua, tahavad inimesed enda ümber näha rohkem käsitööesemeid ja hubast keskkonda. Ostukeskused muutuvad küll järjest suuremaks, inimesed seevastu igatsevad isiklikku lähenemist. Trendi iseloomustab mänguline ja värviline vahepeatus disaini ja käsitöö vahel. “InBetween on idee, kus ei tohiks keskenduda ühele stiilile. Ka meis endis on mitu külge ja meie kodu peaks seda peegeldama,” ütles Björklund.

Hetkel kuum